katolikus egyház;állami támogatások;Vatikáni Szerződés;hittanoktató;

2013-11-29 06:00:00

Választási pénzeső a katolikusoknak

Az országgyűlési választásokhoz közeledve sorra jelenti be a kormány az egyházaknak járó különböző állami támogatások tervezett növelését. Az egyik legnagyobb költségvetési kiadást jelentő tételről, a Vatikáni Szerződés módosításáról szóló törvényjavaslatról már jövő héten szavazhat az Országgyűlés, de a katolikusok még jobban járnak a többi elismert felekezetnél. Nem panaszkodhatnak a hittantanárok sem.

Miközben éppen a 2014-es költségvetés vitája zajlik az Országgyűlésben, a Népszabadság beszámolója szerint az egyházi hitoktatók állami finanszírozásáról még a 2013-as költségvetési törvény egyik, várhatóan jövő héten elfogadásra kerülő módosításával rendelkeznének a kormánypártok. Mint ismert, idén szeptembertől az általános iskola 1. és 5. osztályától, felmenő rendszerben bevezették a hittan és az erkölcstan oktatását, amelyek közül a szülők választhatnak. Ezt követően a nagyobb egyházak részéről "finom kritika" érte a kormányzatot, hiszen az egykulcsos jövedelemadó bevezetése miatt csökkenő bevételeik mellett nem akarták a hittanoktatás költségeit a nyakukba kapni.

Panaszaik meghallgatásra találtak: a fent említett módosító szerint - 8 fős átlagos csoportlétszám figyelembevételével - az iskolai hitoktatók havi 309 ezer forintos támogatásban részesülnek. Ezt az összeget azonban nem közvetlenül a hittantanárok kapják: az egyházak maguk rendelkeznek majd az ezen címen kapott bevételeikkel, és mivel az új egyházügyi törvény szerint állami szervek nem ellenőrízhetik a felekezetek gazdálkodását, nem lesznek kötelesek a teljes támogatást a hitoktatónak bérként kifizetni.

Az általános felekezeti támogatáson felül az egyházi felsőoktatási intézmények támogatása is nőhet, ha a parlament jövő héten a Vatikáni Szerződés módosításáról szóló törvényjavaslatot is megszavazza (néhány tétel keretes írásunkban). Ráadásul ezzel párhuzamosan a katolikusok "általános" finanszírozása is emelkedik: jogszabályba foglalják az SZJA-támogatás állami kiegészítésének, valamint az ingatlanjáradék növelésének garanciáját is.

Sok helyről jön a támogatás

- A katolikus egyház felsőoktatási intézményei az állami felsőoktatási intézményekkel azonos elv és mérték szerint részesülnek a felsőoktatás éves költségvetésről szóló törvényben megállapított pénzügyi támogatásából

- A felsőoktatási intézmények hitéleti képzésének állami támogatása megegyezik a pedagógusképzési szakok képzési támogatásával

- Az iskolai hitoktatók után fejenként 309 ezer forintos állami támogatásban részesül minden elismert egyház

- 2014-ben 1,5 milliárd forint támogatást kapnak a katolikus gyűjteményeknek, levéltáraknak, könyvtáraknak, muzeális intézményeknek

- Az 1945 után elkobzott katolikus ingatlanok után járó járadékot a magyar állam évi 5,3 milliárd forinttal egészíti ki 2011-től kezdve

- A minden elismert egyház részére az adózók által felajánlható SZJA-t a költségvetés kiegészíti, ha a támogatás összességében nem éri el a teljes állami SZJA-bevétel 1 százalékát

Sokáig várathatják Iványiékat

Bár a 2011 óta többször módosított, új egyházügyi törvény szerint Balog Zoltán emberi erőforrás miniszternek 60 napon belül kellene döntenie arról, hogy a szeptember 30.-ig mintegy 20 ezer támogatói nyilatkozatot összegyűjtő (az eljárás megkezdésének törvényi minimuma 10 ezer nyilatkozat) Magyarországi Evangéliumi Testvérközösség (MET) esetében fennállnak-e az egyházi elismerés törvényi feltételei, valójában jóval tovább húzódhat az eljárás. A Hölvényi Gábor egyházi, nemzetiségi és civil társadalmi kapcsolatokért felelős államtitkár által a MET-nek küldött levél szerint a 60 napos határidő október 8.-tól, a kérelem beérkezését követő naptól számítandó, vagyis december 6.-ig, azaz jövő péntekig kellene a tárcavezetőnek döntést hoznia egy - egyházjogászokból, történészekből, szociológusokból álló - szakértői testület bevonásával. Csakhogy Hölvényi emlékeztetett: a közigazgatási eljárási törvény szerint az ügyintézési határidőbe nem számít bele "például a hiánypótlásra, illetve a tényállás tisztásához szükséges adatok közlésére irányuló felhívástól az annak teljesítéséig terjedő idő", valamint a szakértői vélemény elkészítésének időtartama sem.