különadó;reklámadó;katalógus;

2014-07-15 07:08:00

Reklámadó: mi lesz a katalógusokkal?

Teljesen tanácstalan a reklámadó miatt az Avon Hungary, ugyanis a kozmetikai cég számára nem egyértelmű, hogy ingyenes katalógusaik után is kellene-e fizetniük a különadót. A Világgazdaság szerint, ha elkészül a törvény végső szövege, állásfoglalást kérnek.

Radeczky Zoltán, az Avon Cosmetisc Hungary Kft. ügyvezető igazgatója szerint a különadó két területen is érintheti a regionális központ szerepét is beöltő, tavaly 11 milliárd forintos belföldi forgalmat bonyolító társaságukat. Egyrészt vonatkozna rájuk az internetes hirdetésre vonatkozó jogszabály, hiszen az utoljára elfogadott változat szerint a világhálón reklámra havi 2,5 millió forintnál többet költők biztosan fizetnek, másrészt saját előállítású reklámjaik is vannak, amelynek - ha szigorúan a törvény betűjéhez ragaszkodnak - egyik formája a katalógus, ahol saját termékeiket hirdetik. Bár a reklámadó a hirdetők és szolgáltatók számára 500 milliós reklámbevétel felett ír elő adókötelezettséget, az ügyvezető szerint "ezt mi valószínűleg meghaladjuk".

A termékjegyzékből havi 100-150 ezer darabot hűséges vásárlóik kapnak, 300-400 ezret pedig értékesítőknek adnak el. Így, ha a törvény végső szövegét megismerik, a társaság amiatt fog állásfoglalást kérni, hogy ezek közül csak az ingyen adott katalógus minősül-e saját reklámnak, vagy az is, amit értékesítenek. Nem sok idejük van a szövegelemzésre, hiszen a törvény már az idei évre adókötelezettséget ír elő, amit augusztus 20-ig meg is kell tenni az első az év első napjától kezdődő időszakra. Lapunk egyébként a Tesco, a Rossmann és az Auchan válaszát is várja arról, érinti-e őket a reklámadó, és ha igen, milyen mértékben.

A fideszes L. Simon László korábbi ötlete nyomán megszavazott módosítás szerint nő az adóalap abban az esetben, ha az adóalany kiszervezi a reklámfelület értékesítését egy reklámügynökségnek, azaz sales house-nak. Ettől az államkassza nem kis hasznot remélhet: tavaly ugyanis 2012-höz képest nőtt a 30 legnagyobb magyarországi ügynökség árbevétele, alig akadt veszteséges cég. A Marketing & Média összesítése szerint a legmagasabb árbevételt az OMG, Vivaki, MEC hármas érte el, 15,7 milliárd, 14,8 milliárd, valamint 9,8 milliárd forinttal. Az adózott eredmény tekintetében viszont egészen máshogy néz ki a képzeletbeli dobogó: A Café Reklám teljesített a legjobban a maga 633 milliós nyereségével, majd 361 millióval a Fidesz-közeli I.M.G. Inter Media Group és a 293 milliós Bell & Partners következik. Egy évvel korábban is a Café volt a legnyereségesebb, akkor 543 millió forintot hozott a cég, és 317 milliós eredménnyel a MEC volt a második, 310 millióval az OMD a harmadik. Mint a szaklap megjegyzi, hiába jók a cégek pénzügyi mutatói, még mindig semmit sem tudni az ügynökségi bónuszok állami szabályozásáról, így lehet, hogy "hamarosan nem lesznek olyan irigyeltek".