Európai Unió;Publicisztika;internetes vásárlás;Fogyasztóvédelmi Hatóság;webshopok;Extreme Digital Zrt;Várkonyi Balázs;

2014-08-04 07:20:00

Egyre többen vásárolnak a neten

Több felmérés is rávilágított az internetes vásárlás népszerűségének, a külföldi és hazai webshopok forgalmának növekedésére: az Európai Unió polgárainak közel fele rendelt már valamit interneten, és bár a magyar vásárlók még kissé bizalmatlanok, az elmúlt év adatai alapján a hazai e-kereskedelmi piac szereplőinek forgalma is bővült. Az internetes vásárlásnak több előnye is van - mint a nagy választék és a sorban állás mellőzése -, a Fogyasztóvédelmi Hatóság azonban a lehetséges veszélyekre is felhívja a figyelmet.

Bár a vásárlóerő szempontjából meghatározó, 18-55 éves lakosság 86 százaléka rendelkezik internet hozzáféréssel, csupán 28 százalékuk szokott rendszeresen webshopokon vásárolni - derült ki az eMAG, Közép-Kelet-Európa legnagyobb online kereskedőjének legfrissebb, online vásárlási szokásokat vizsgáló kutatásából.

A 2000 fő részvételével készült reprezentatív felmérésből az is kiderült, hogy a netes vásárlók többsége asztali gépen adja le webes rendeléseit, ám egyre többen vannak azok, akik különböző mobileszközöket használnak - a legelterjedtebbek a tabletek és az okostelefonok.

Várkonyi Balázs, az Extreme Digital Zrt. vezérigazgatója a vg.hu-nak korábban úgy nyilatkozott: a 2013-as adatok azt mutatják, hogy Magyarországon is elérkezett az internetes vásárlás korszaka. A legnagyobb hazai webáruház online rendeléseinek száma például 40 százalékkal nőtt az egy évvel korábbi forgalomhoz képest, a 16 milliárd forintos magyarországi eladások mintegy 55-60 százaléka pedig már az online rendelésekből származott.

A cég hazai bevétele egy év alatt 30 százalékkal nőtt, külföldi piacokon - Szlovákiában, Csehországban, Romániában és Horvátországban - még ennél is nagyobb mértékű volt a fejlődés, Várkonyi tájékoztatása szerint például a horvát piacon egymilliárd forintnyi forgalmat értek el.

Mi az oka a webshopok egyre növekvő népszerűségének? A GfK Hungária Piackutató Intézet felmérése szerint a szélesebb választék és a "jó árak" miatt fordulnak egyre többen a világhálón elérhető üzletek felé.

A GfK kutatásának eredményei rámutatnak, hogy az online vásárlás még csak egy kisebb - 3 százalékos - szeletet hasít ki a hazai kiskereskedelem forgalmából, e téren mégis dinamikus fejlődés tapasztalható Magyarországon, a havi rendszerességgel vásárlók és az elektronikusan fizetők aránya fokozatosan nő.

A GfK tanulmánya azt is kimutatta, hogy az online vásárlók mintegy 20 százaléka szokott legalább alkalmanként külföldi oldalakról vásárolni, 7 százalékuk pedig csak a külföldi webshopokat preferálja.

Ez utóbbi kis csoport szerint a nagyobb külföldi webshopokon - amilyen például az Amazon vagy az eBay - jóval nagyobb a választék, és ugyanazon termékek akár több áron is megtalálhatóak, így például mindössze néhány száz forint értékben is beszerezhetünk olyan termékeket, amelyek itthon a külföldi ár többszörösébe kerülnének, ráadásul számos, Magyarországon nem elérhető termékhez is könnyedén hozzá lehet férni.

Akik inkább a hazai webshopokat részesítik előnyben, a megbízhatóságot és a kockázatminimalizálást jelölik meg főbb indokként - minden második fogyasztónak fontos a hazai garancia, illetve annak érvényesíthetősége, valamint minden negyedik magyar online vásárló tart a nem forintban történő fizetéstől, egyharmaduknak pedig gondot okoz az idegen nyelvek használata.

Aggodalmuk nem feltétlenül alaptalan, hiszen az online vásárlás kényelme, gyorsasága és számos más előnye mellett - mint szinte mindennek - ennek is lehetnek zsákutcái. A Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatóság (NFH) a webes vásárlás veszélyeire hívja fel a figyelmet, a vásárlókat pedig elővigyázatosságra inti. Az NFH szerint fontos, hogy még mielőtt rendelnénk, törekedjünk a lehető legtöbb információ megszerzésére a kereskedőről és a vásárlás feltételeiről.

Lehetőleg megbízható, nagy múlttal rendelkező webáruházaktól rendeljünk, a megbízhatóságot pedig úgy is tesztelhetjük, hogy először egy kisebb értékű terméket rendelünk, ezáltal megbizonyosodhatunk arról, hogy a kereskedő megfelelő minőségű terméket árul-e, betartja-e a vásárlási feltételeket, a vállalt kiszállítási határidőt.

Fontos az elállási jog ismerete, ami lehetőséget biztosít a vásárlónak arra, hogy a nem megfelelő árut nyolc napon belül visszaküldheti, a pénzt a kereskedő pedig köteles visszafizetni - a postaköltséget ebben az esetben viszont a vevőnek kell állnia.

Érdemes utánajárni, hogy az adott webshop rendelkezik-e nyilvánosan is közzétett üzlet- és adatvédelmi szabályzattal, illetve hogy az üzemeltető adatai is fel vannak-e tüntetve az oldalon. Azokon a webshopokon, ahol nem adják meg az üzemeltető cég adatait, tanácsos elkerülni a vásárlást. Persze minden esetben érdemes az interneten körültekintően böngészni és vásárolni.