közpénz;frakciók;tanácsadói szerződések;

2015-03-02 21:55:00

Szórják a közpénzt a frakciók

Százmilliós értékben kötöttek szerződéseket a parlamenti frakciók azóta, hogy tavaly megalakult az Országgyűlés. A legnagyobb tételt a tanácsadói szerződések jelentik, melyeket nemcsak a Fidesz osztogat bőkezűen, de az ellenzéki pártok is. A kormánypártok kommunikációs, elemzői és médiaköltései ugyanakkor 9 hónap alatt már horribilis összeget emésztettek fel.

Tizenöt oldalnyi táblázatot tesz ki a parlamenti frakciók szerződéskötéseinek listája, melyet kérésünkre hétfőn összesítve küldött meg az Országgyűlés Hivatala. A Ház tavalyi megalakulása óta elköltött adóforintokról szóló tételes elszámolásból kiderül: az öt képviselőcsoport számolatlanul szórja a közpénzt kommunikációs, informatikai, tanácsadói, rendezvényszervezői, vagy épp jogi megbízásokra.

A Fidesz-frakció például 167 szerződést kötött meg tavaly május óta, amikor megalakult az Országgyűlés, s maga a képviselő-csoport is. A legkisebb összegű megbízásuk nem érte el a 20 ezer forintot sem, de 115 fős frakció autóbérlésre már csaknem 35 millió forintot szánt, míg például közvélemény-kutatásokra összesen több mint 20 millió forintot - kevesebb mint egy év alatt. A frakció bővelkedik a meg nem nevezett témákhoz értő szakértőkben és tanácsadókban, sőt, jogi ügyekben is gyakran kéri ki "vállalkozók" véleményét, pedig ezeken felül konkrét ügyvédi megbízásra, jogi képviseletre is kötöttek szerződést szép számmal.

A legnagyobb tételt minden bizonnyal a kormánypárti frakció kommunikációs és médiaköltései jelentik, hiszen ezek összesen százmilliós tételt tesznek ki, mely egyértelműen a Fidesz, vagy annak egyes prominensei, illetve közvetlenül a kormányfő bizalmasainak zsebébe vándorolt.

Az összesen mintegy 70 kommunikáció, média, s politikai elemzés, valamint az e témához kapcsolat tanácsadás tárgyában között fideszes szerződés között kitűnik például a Századvég Gazdaságkutató Zrt., mellyel kevesebb mint egy év alatt ötször is szerződött a kormánypárt, mindig ugyanarra a feladatra: tanulmány, elemzés készítés. Noha egyebet nem lehet megtudni a frakciónak készült műremekekről, az biztos, hogy nagyon informatívnak kellett lenniük, hiszen egyenként cirka 3 és fél millió forintba kerültek. Egyébként közismert, hogy a Fidesz szellemi hátországának számító - ám egyre átláthatatlanabb tulajdonosi hátterű - Századvég Politikai Iskola Alapítvány és a Századvég Gazdaságkutató nemcsak ebben a ciklusban tett szert - eddig - csaknem 18 millió forintos megbízásra, de a kormánypárt már 2011 és '13 között is csaknem 20 milliót adott a cégcsoportnak "kommunikációs tanácsadásra" vagy épp "szakirodalmi mű készítésére", s akkor az állami megbízásokat még nem is említettük.

Hasonlóképp kedvelt cége a Fidesznek a Nézőpont Elemzőintézet Nonprofit Kft. is. A kormánypárti elemzőcéggel tavaly tavasz óta négyszer szerződött a képviselő-csoport, háromszor "politikai jelentés, elemzés" tárgyban, egyszer pedig "politikai közvélemény-kutatás" címszóval, összesen több mint ötmillió forintért. Ismert, hogy az intézet és a kft. ügyvezető-tulajdonosa is Mráz Ágoston Sámuel volt, akinek egykor Nav­racsics Tibor egykori tanára, s a fideszes uniós biztos felesége és unokaöccse is e cégnél tevékenykedett. A vállalkozást ugyanakkor néhány hete Mráz eladta Győri Tibornak, a Miniszterelnökség egykori jogi ügyekért felelős államtitkárának, aki az előző ciklusban Orbán Viktor egyik közeli bizalmasa volt, de a Fideszhez Simicska Lajoson keresztül került közel.

Így nemcsak a Nézőpont, hanem a másik "kedvenc", a Médianéző Kft. fideszes megbízásai is veszélybe kerülhettek. A Nézőpont médiafigyelő cége ugyanakkor már ebben a ciklusban négy szerződést is kötött a Fidesz-frakcióval, "nemzetközi sajtókörkép" és "reggeli", valamint "napi tematizált" hírösszefoglalók elkészítésére, összesen több mint 3 millió forintért. E munka és annak díjazása már csak azért is érdekes, mert sajtószemlére a kormánypárt több másik szerződést is kötött.

Ahogy közvélemény-kutatást sem csak a Nézőpont készített a Fidesz-frakciónak. Kevesebb mint egy év alatt, egyenként 4,5 millió forintos értékben négyszer is csinált felmérést a kormánypártoknak a Kód Piac-, Vélemény-és Médiakutató Intézet Kft., amelynek tulajdonosi köréről nem nagyon tudni, ám korábban felmerült, hogy ők végezték a közvetlen államfőválasztásról szóló közvélemény-kutatást Orbán Viktorék számára. Akkor azonban tagadták, hogy a Miniszterelnökség felkérésre ilyen témában készítettek volna felmérést.

Náluk jóval ismertebb "beszállítója" a Fidesz-frakciónak Kaminski Fanny. A volt pártsajtós, aki ma Orbán Viktor Facebook-oldalának üzemeltetője nemcsak a kormányfő médiareprezentációjáért kap pénz. A kormánypárti frakció ugyanis tavaly június óta háromszor szerződött Kaminski & Buranits Kft-vel, ebből kétszer azonos időszakra, azonos feladatra, de különböző összeggel. Kaminski, aki Habony Árpád volt felesége, gyermekének édesanyja és az ő cégtársa, Buranits Ildikó "kommunikációs tanácsadásért" tavaly június 1-től augusztus végéig 3,8 millió forintot kapott, júniustól december végéig, egy másik megállapodás alapján pedig 4,26 milliót. De idénre is van már szerződésük: a Kaminski & Buranits Kft. 2015 első félévében 3 millió 657 ezer forintért ad tanácsokat a Fidesz-frakciónak.

Hasonlóképp ismert "tanácsadó" a Prestige Média Kft., mely folyamatos szerződésben áll a Fidesz-frakcióval. A tavaly óta megkötött, kommunikációs tanácsadás tárgyú szerződés egyszer 4 és fél millió forintról, majd pedig idénre, az első félévre további 3,8 millió forintról szól, mely így az Országháztól Várhegyi Attila, a Fidesz volt pártigazgatójának egyik cégéhez vándorol. Várhegyit 2002-ben jogerősen elítélte a bíróság, akkor lemondott minden posztjáról, ám az egyik legfontosabb háttérembere maradt pártjának. Másik két cége, a Prestige Média Reklámügynökség Kft. és a Myself Consulting Kft. is fontos szerepet tölt be a kormánypártok működésében; fideszes önkormányzatoknak, a 2010-es kormányváltás óta állami szerveknek adnak tanácsot. A Nemzeti Kommunikációs Hivatal vezetője, Nobilis Márton, a milliárdos Nobilis Kristóf fia is Várhegyi Prestige Médiájától érkezett az államigazgatásba.

Szintén híres, vagy inkább hírhedt a Magyar Hírlap volt újságírója, Huth Gergely cége is, mely az elmúlt 9 hónapban már három szerződést is kapott a Fidesz-frakciótól. A GerillaPress Lapkiadó és Médiatanácsadó Kft-vel mindhárom esetben háttéranyag készítésre, elemzésre, kommunikációs tevékenységre szerződött a kormánypárt, összesen több mint 7,6 millió forintért.

De nemcsak bennük bízik ennyire a Fidesz-frakció, mely különböző tanácsadókkal is több mint 40 szerződést megkötött már, esetenként néhány tíz-, illetve százezres, máskor viszont milliós értékben. És akkor a képviselők telefon, autó és benzin-költségeiről még szó sem esett, ahogyan arról sem, hogy a szövetséges KDNP-frakció is 61 szerződést kötött már, jelentős részben "szaktanácsadásra", vagy szintén kommunikációs feladatokra. A mindössze 16 parlamenti képviselővel rendelkező kisebbik kormánypárt legalább 30 tanácsadóval dolgozik rendszeresen, honlapjaikat pedig egyszerre többen is feltöltik tartalommal - legalábbis erre a feladatra több szerződést is kötöttek azonos időszakokra.

Nem garasoskodik az ellenzék sem
A kormánypártokhoz hasonlóan járnak el az ellenzéki frakciók is - már ami a pénzszórást illeti. Az MSZP például az Országgyűlés tavalyi megalakulása óta 95 szerződést kötött, s noha a legnagyobb ellenzéki párt legalább pontosan kifejti, milyen megbízásokra, s milyen tanácsadásokért adott ki milliókat, a végösszeg itt is horribilis.
Ráadásul - mint arra a Magyar Nemzet, amelyet információink szerint csak a szocialista frakció költései érdekeltek, felhívta a figyelmet -, a szerződéskötési listán volt országgyűlési képviselők, egykori államtitkár és a baloldalhoz köthető értelmiségiek cégei is szerepelnek.
Nem fukarkodik a tanácsadóival a Jobbik sem, melynek ma 23 képviselője van, s legalább ugyanennyi tanácsadója és egyéb megbízottja. A szélsőjobboldali párt tavaly tavasz óta összesen 199 szerződést kötött, s noha ezek között gyakori az egyszeri, illetve a havi kisebb összegű megbízási szerződés, valamint a parlamenti gyakornokok költségtérítései, a végköltés így is magas. A Jobbik ugyanis csak kommunikációra (weblap, filmek, tolmácsolás stb.), valamint a nagyvonalúan meg sem magyarázott "tanácsadás és szakmai felkészítés" feladataira összesen 77 millió 975 ezer forintot költött, kevesebb mint egy év alatt.
Nem lehet más a politika az LMP esetében sem, hiszen az öttagú frakció fenntartásának költsége szintén százmilliós összegre rúg. A zöldpárt 113 szerződést kötött tavaly tavasz óta, s noha ebben is vannak eseti, illetve rendszeres megbízások, az LMP abban sem különbözik a többi frakciótól, hogy szívesen költ, nem is keveset, a tanácsadóira.