reklámadó;Orbán-Simicska háború;

2015-04-10 07:04:00

Reklámadó, avagy egy barátság vége

Súlyos probléma elé állította a Fideszt és a harmadik Orbán-kormányt, hogy a miniszterelnöknek megromlott a kapcsolata a párt gazdasági holdudvarának meghatározó személyiségével, Simicska Lajossal. Bár nem a reklámadó miatt rúgták össze a port, az új sarc kivetése, vagyis tavaly nyár óta a Simicska érdekeltségbe tartozó médiumok kritikusak a kormánnyal szemben. A jobboldali médiaháború további következménye a közmédia újabb átalakítása és feltétlen kormánykiszolgálóvá válása, valamint az, hogy a Simicska-birodalom helyett a Napi Gazdaság körül formálódik az új Fidesz-közeli magánmédia.

A háború mellékfrontjai 

Bár nyilvánvaló, hogy az Orbán-Simicska háború fő frontja a média, azért a mellékhadszíntereken is folyik a küzdelem. Már a reklámadó nyár eleji ötletével párhuzamosan sajtótámadás indult a Simicska-érdekeltségekben az új fejlesztési miniszter ellen. A Magyar Nemzet például vezércikkben szólította fel lemondásra az offshore-kapcsolatokkal és az ügyvédként megkérdőjelezhető cégalapítási gyakorlattal vádolt Seszták Miklóst, aki Németh Lászlónét váltotta a poszton. Némethnét a Fidesz-közeli birodalom emberének tartják - ő is az MFB-ben dolgozott 1999-2002 között, abban az időben, amikor Simicska is megfordult banknál. Az előző tárcavezető hatalmas uniós és hazai fejlesztési pénzek felett rendelkezett, így az állami megrendeléseket is irányíthatta.

Ez azonban Seszták vezetése alatt elkerült a tárcától és ma a Lázár János vezette Miniszterelnökség felel az uniós pénzekért. A reklámadónál is nagyobb csapást jelentett volna Simicska birodalmára az építőipari cégekre 2007-ig visszamenőlegesen kivetni tervezett különadó, amely a Közgépet érintette volna, de amelyet végül elvetettek. Nem fokozta a barátságot Orbán és egykori barátja között az 1200 hektárnál nagyobb földek után járó európai uniós támogatások elvétele sem. A viszony mára annyira elmérgesedett, hogy a kormány - az Európai Bizottság (EB) nem létező kartellvádjára hivatkozva - leállíttatta az M4 már épülő szakaszának beruházását. A projektben a Közgép Zrt. is érintett, s vélhetően épp az a kabinet célja, hogy Simicska cégét kiszorítsa, és másokat hozzon helyzetbe. Kiderült, a kormány állításával szemben az EB-nek nem kartellezési problémái voltak, sokkal inkább a készülő út forgalmi, gazdaságossági kérdései miatt nem támogatták a projektet.

Ellen-HírTv és nemzeti bulvár

Már tavaly nyár óta készül Orbán a közmédia átalakítására, azaz a Simicska utáni időkre. A közmédia terjeszkedéséről akkor kezdtek először szivárogni a hírek. Előbb egy saját nemzeti sporttévéről, majd – vélhetően Habony Árpád javaslatára – egy „fiatalos” bulváradó beindításáról, amelynek lehetőségét az idén évi 80 milliárd forintból gazdálkodó MTVA lapunknak következetesen hárította. Később mégis bejelentették a változásokat. Fideszes javaslatra év végén a Duna Tv-be olvasztották az MTI-t, a Magyar Rádiót, valamint az MTV-t működtető cégeket. Fontosabb volt azonban, hogy a december végén megszavazott törvényjavaslat rendelkezett arról is, hogy a köztévék számára két további programhelyet kell biztosítaniuk a szolgáltatóknak, az új helyeket pedig - az országos kereskedelmi adók, az RTL Klub és a TV2 kárára - előre kell sorolni a csatornakiosztásban. December végén félreérthetetlen üzenetet kapott Simicska a „nemzeti hírtévé” bejelentésével, akkor derült ki, hogy a közmédiával a kormánypárt konkurenciát kíván építeni a Hír Tv-nek.

Március 15-én az M1 jól bejáratott helyén el is indult az egész napos állami hírfolyam, az M1-en megszokott műsorokat pedig a Duna Tv-re pakolták át. Az átalakítással csak a Duna Tv nyert néhány százezer nézőt, az M1 bakiparádéjával viszont 0-1 százalék közé küzdötte le magát. Az MTVA-vezér Szabó László Zsolt szerint nincsenek nézettségi elvárások. Mások viszont vannak: az MTVA mára megszabadult csaknem az összes olyan külsős gyártójától, amely Simicskához köthető. Kiderült az is, 2015 végére nyolc saját csatornája is lehet az MTVA-nak, ugyanis terveznek egy Budapest agglomerációjában sugárzó, M5 néven futó adót, december 21-én pedig elrajtol egy tematikus tévé, az M6, amelyet szintén kötelező lesz az alapcsomagban továbbítani, ám arról semmit sem tudni, pontosan milyen tematikával jelentkezik.

A "megújult közmédia"

- M1 - március 15-től indult egész napos hírfolyam

- M2/Petőfi Tv - március 15-től az M2 esti műsorsávjában jelentkező "nemzeti bulvártévé"

- M3 - 2013. decembere óta régi MTV-s műsorokat sugároz

- M4 Sport - júliustól indul a "kiemelt magyar sportágak" közvetítésére

- M5 - Budapest agglomerációjában körzeti adást sugároznának; bizonytalan, mikor indul

- M6 - bizonytalan profillal, december 21-én induló "tematikus csatorna"

- Duna Tv - az M1 megszokott tematikáját sugározza

- Duna World - megmarad a "határon túli magyaroknak"