Strabag;Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt.;Seszták Miklós;M4-es metró;

2015-05-06 07:00:00

Hallgatás ötvenmillióért

Három hete határozatban utasította a kormány a fejlesztési minisztert, azonnal bontsa fel az M4-es építőivel a szerződést. Ez azóta sem történt meg. A fővállalkozók második hónapja várják, hogy a kormány hivatalosan tájékoztassa őket, ennek tartalmától is függ, indítanak-e pereket.

A kormány már egy hónapja leállította az építkezést, és április közepén Seszták Miklós fejlesztési miniszter kormányhatározatban kapott utasítást a szerződések azonnali felbontására. A jelek szerint azonban a kormányzat időérzéke meglehetősen eltér a hétköznapi felfogástól, mert a Népszava információi szerint az M4-es Abony és Fegyvernek közötti 29 kilométeres szakaszát építő három konzorcium - Colas-Swieitelsky, a Közgép és az A-Híd konzorcium, valamint a Strabag - a tegnapi napig semmilyen hivatalos értesítést nem kapott a szerződések felbontásáról.

A beruházás körülményeit jól ismerő szakember lapunknak nyilatkozva nem zárta ki, hogy azért késlekedik a kormányzat a szerződések felbontásával, mert jogászai keresik azt az ürügyet, amivel indokolhatják ezt a lépést. Ez azért nagyon fontos, mert egy ilyen szerződést leginkább csak akkor lehet egyoldalúan felbontani, ha a kontraktus legalább egy, vagy több pontja törvénybe ütközik, vagy a kivitelező terhére róható valamilyen súlyos mulasztás.

Ebben az esetben azonban nehéz lenne megmagyarázni, hogy a Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. (NIF Zrt.) korábban ezt miért nem vette észre, és miért utaltak át eddig összesen 60 milliárd forintot a kivitelezőknek. Az pedig nagyon furcsa lenne, ha a jelenlegi készültségi foknál derült volna ki, hogy a három fővállalkozó egyszerre csak hibát hibára halmozott volna. Ha pedig a szerződés jogszabályba ütközött, akkor azért mindkét felet felelősség terhelné.

Tovább bonyolítja a helyzetet, ha Túri-Kovács Béla fideszes országgyűlési képviselő ígérete szerint ezen a héten elküldi levelét Orbán Viktor az M4-es továbbépítésével kapcsolatban. A kormánypárti politikus azt kéri a miniszterelnöktől, hogy vizsgálják felül az M4-es autópálya építésének leállításáról hozott döntést. A politikus szerint a mostani zsúfolt és veszélyes 4-es utat mindenhol négysávosra kellene bővíteni. A kormány még ebben hónapban dönt arról miként folytatódik az M4 Abony és Fegyvernek közötti szakaszának építése - hangzott el egy tegnapi tájékoztatón.

Tovább épül-e az Alföld egyik legfontosabb autópályája? – ez itt a kérdés FOTÓ: EUROPRESS/GETTY IMAGES/THINKSTOCK

Tovább épül-e az Alföld egyik legfontosabb autópályája? – ez itt a kérdés FOTÓ: EUROPRESS/GETTY IMAGES/THINKSTOCK

Az M4-es építésének leállítása, az állagmegóvás, őrzés havonta mintegy 50 millió forintba kerül. A Népszava értesülése szerint azonban a fővállalkozókkal még azt sem tisztázta a megbízó, hogy ki, milyen ütemezésben kapja meg a szerződés felbontásáig tartó időszakra a 29 kilométeres autópálya szakasz eddig elkészült létesítményei fenntartásának a költségeit, illetve, hogy a kormány egyáltalán ki akarja-e fizetni ezeket a költségeket. A leállás miatt mintegy 300 alvállalkozó nem jut egyelőre bevételhez.

Lázár János, a Miniszterelnökséget vezető miniszter ugyan korábban bejelentette, hogy 40 milliárd forintot a teljesített munkákra kifizettek, további 22 milliárd forintot előlegként átutaltak, a maradványt a tételes elszámolás után kérik vissza, emellett ellenőrzik a korábban kifizetett számlákat is. A miniszter azt is hozzátette, hogy minden érintett vállalattal egyeztetnek, s szerinte nem lesznek kártérítési perek. Úgy tudjuk, valóban voltak megbeszélések, de ezeken semmilyen lényeges, konkrét kérdésről nem tárgyaltak.

A lapunknak nyilatkozó szakértő pedig úgy vélte, Lázár vagy tudatosan csúsztatott, vagy nem ismeri az ilyen beruházások menetét, mert a 40 milliárd forintot a teljesítések után csak akkor utalhatta át a NIF, ha a megbízó mérnöke műszakilag átvette az adott szakaszt, a létesítményeket és igazolta a teljesítést. Az nagyon nagy baj lenne, ha a kormány látatlanban fizetett volna ki 40 milliárd forintot, s most, utólag akarná tételesen ellenőrizni. Az előlegben pedig több, azóta teljesített tétel is van. Korai volt a kártérítési perek temetése is, mert sok függ a szerződések felbontásának indoklásától - jegyezte meg szakértőnk.

Az egykori Nemzeti Fejlesztési Ügynökség már 2013-ban az M4-es tender kiírásának 29 pontjából 19-nél emelt kifogást, de a kormány ezt nem vette figyelembe - írta a Népszabadság. Ráadásul úgy vágtak bele egy 110 milliárd forintos beruházásba, hogy nem volt meg a fedezet.