dízelbotrány;

2015-10-26 06:22:00

Dízelbotrány - Milliárdoktól eshet el az állam

Kevesebb cégautóadó és regisztrációs adó, egészségügyi többletköltségek: ezek a dízel-csalás milliárdos következményei - írja közleményében a Párbeszéd Magyarországért (PM).

Szabó Tímea PM-társelnök korábbi írásbeli kérdései alapján kiderült, több mint 40 ezer olyan dízelautó fut a magyar utakon, amelyeknek meghamisították a kibocsátási értékeit. A magasabb nitrogénoxid-koncentráció súlyosan ártalmas az egészségre és két adónemnél is kevesebb bevételt jelent a jogosulatlanul megkapott jobb környezetvédelmi besorolás - érvel a PM.

A cégautóadóból származó bevételből évi 132 000 forint, a regisztrációs adóból egyszeri, akár milliós értékű is lehet a költségvetés vesztesége autónként. A Volkswagen-csoport dízelei népszerűek, így reális mindkét értéket tízezres darabszámokkal felszorozni. Ez így milliárdos kiesést jelent a költségvetésnek. Éppen ezért érthetetlen a PM szerint, hogy az Orbán-kormány miért nem akarja kivizsgálni Európa legnagyobb autóipari botrányát és annak hazai következményeit, miközben a többi uniós országban már ügyészségi és szakhatósági vizsgálatok folynak.

A VW-konszern azzal számol, hogy az emissziós botrány költségei - ideértve az Európában eladott 8,5 millió jármű visszahívásának és kijavításának számláját - meghaladják majd a 30 milliárd eurót. A Volkswagen emellett igyekszik költségeit csökkenteni és az eladásokat stabilizálni. Ennek jegyében arra ösztönözheti a Volkswagen-tulajdonosokat, hogy kedvezménnyel vásároljanak új járművet. A különleges ajánlat a Volkswagen saját márkáira, németországi tulajdonosokra és azokra az 1,6-os dízelautókra vonatkozhat, amelyek javítása - a károsanyag-kibocsátási értékek szabványszintre történő átállítása - nem oldható meg a motorvezérlő program egyszerű módosításával, hanem költséges alkatrészcserékkel járna - írta szombati számában a Manager Magazin című német havilap.

Az Opelt is "hírbe hozták" a hétvégén: egy német környezetvédő civil szervezet svájci vizsgálatokra hivatkozva azt állítja, hogy az Opel Zafira 1,6 literes dízelmotorral felszerelt változata "bizonyos helyzetekben" akár 17-szeresen is átlépi a nitrogén-oxid kibocsátásának megengedett értékét - írta a Financial Times című londoni gazdasági napilap a honlapján. Az Opel visszautasította a vádakat.