biztosítás;kgfb;kötelező gépjármű-felelősségbiztosítás;áremelés;

2015-11-13 06:22:00

Drágulnak a kötelezők

A csődbe ment román Astra biztosítási cég ügyfelei ha nem mondják fel a szerződésüket és kárt okoznak, akár a saját zsebükből fizethetik a vétlen autós költségeit. Megszűnhet 2016-tól a biztosítók diszkriminatív, az új belépőknek kedvező díjszabása, de az erről szóló törvényjavaslatot sem egyeztette a szakmával a kormányzat.

Jövőre megszűnhet az a gyakorlat, hogy a biztosító társaságok a hűséges kliensekhez képest az új ügyfeleknek tett jóval kedvezőbb ajánlatokkal igyekeztek bővíteni a kötelező gépjármű-felelősség biztosítási (kgfb) szerződésállományukat. Egy fideszes országgyűlési képviselői törvényjavaslat szerint kedvezményeket csak a régi partnerek kaphatnának.

Papp Lajos, a Független Biztosítási Alkuszok Magyarországi Szövetsége (FBAMSZ) elnöke szerint ez az elképzelés jónak tűnik, de a mód, ahogy mindenféle egyeztetés nélkül a hét közepén egyik pillanatról a másikra bedobták, elfogadhatatlan. A szakember elmondta, ha az Országgyűlés elfogadja a törvényjavaslatot valamelyest emelkedhetnek a kgfb díjak, hiszen az új szerződéskötéseknél már nem lehet majd bevetni a diszkriminatív kedvezményeket. Eddig a biztosítótársaságok nagyrészt a régi ügyfelek befizetéseiből finanszírozták az újak kedvezményeit. Cselovszki Zsolt, a FBAMSZ gépjármű szekciójának elnöke hozzátette, ez a törvényjavaslat még gondot is okozhat a biztosítóknak. Ugyanis ha nem lehet megkülönböztetni a régi és az új ügyfeleket a díjszabásnál, akkor, ha egy új kedvezményt vezet be a társaság, nem lehet tudni, hogy a már meglévő ügyfelek közül hányan felelnek meg a kedvezmény előírásainak. A szakember úgy vélte, vagy maradnak a jelenlegi kedvezmények, vagy informatikai fejlesztésekre lesz szükség, hogy a törvényben foglaltaknak megfelelően a régi ügyfelek ne kerülhessenek rosszabb helyzetbe, mint az újak.

A kgfb díjak idén átlagosan 15 százalékkal emelkednek. Így 14-15 ezer forint között lesznek, ám ehhez még hozzá kell számolni a 30 százalékos baleseti adót, amit ugyan a biztosítók szednek be, de ez a pénz megy a költségvetési nagy kalapba. Ezzel együtt tehát 18-20 ezer forint alatt már nehéz megúszni a kgfb-t.

Elmúltak már azok az idők is, amikor év vége felé vaskos hirdetményekben tették közzé a biztosító társaságok a következő évre érvényes díjaikat és a kiélezett verseny hatására Európa talán legalacsonyabb kgfb tarifái alakultak ki. Talán csak Romániában voltak a magyarországinál is alacsonyabb díjak, de mára keleti szomszédunk is beelőzött. A szakemberek szerint még az átlagos emelésekkel együtt is, az 5-6 évvel ezelőtti szint 60-70 százalékánál tartanak a hazai kötelező biztosítási díjak. Várhatóan ezek az összegek még 3-4 évig folyamatosan emelkedni fognak, de csak fokozatosan és a verseny határt szab a drágulásnak is.

Mára az év végén forduló szerződések aránya 40 százalékra csökkent. Töredékére zsugorodott a biztosítót váltók száma is. A csúcsidőszakban még majd' milliós ügyfélvándorlás volt, idén a biztosítási alkuszok 180 ezerre teszik a számukat. Ez a szerződésüket újra kötőkkel és a csődbe ment Astra biztosító ügyfeleivel együtt is legföljebb 250 ezerre rúghat, a tavalyi 270 ezerrel szemben.

A román Astra biztosító 160 ezer magyar ügyfeléből 15 ezren lehetnek 2016. január 1-jei évfordulósok. Az FBAMSZ szakemberei arra figyelmeztettek, ha az érintettek nem mondják fel a szerződésüket, akkor azok tovább élnek. Az Astra Magyarországon gyakorlatilag felszámolta az apparátusát, így nincs aki megszabja és beszedje a kgfb díjakat. Az Astra ügyfelek érdeke tehát, hogy akik tehetik, ebben a hónapban felmondják a szerződésüket és egy másik biztosítónál újat kötnek.

Papp Lajos hangsúlyozta, évek óta szorgalmazzák, hogy Magyarországon is vezessék be a direkt kárrendezést. Ennek lényege, hogy a balesetben résztvevő vétlen fél saját biztosítójával rendezheti a kárt és az intézi tovább az ügyet a másik fél biztosítójával.