Budapest;Tarlós István;tömegközlekedés;

2015-12-31 06:01:00

Budapestnek csak a helyi közlekedés kell

Miután a decemberben elfogadott salátatörvény kimondja, hogy az iparűzési adóbevételt a főváros csak a helyi közösségi közlekedési feladatok ellátására fordíthatja, a főpolgármester jogosan jelentette be, hogy az agglomerációs tömegközlekedést nem finanszírozza tovább Budapest. A törvénymódosítást a parlament karácsony előtti utolsó ülésén a kormánypárti többség és a Jobbik szavazta meg.

Tarlós István december 21-én jelentette be, hogy a főváros kiszáll az elővárosi közösségi közlekedés finanszírozásából, és arról a településeknek a jövőben az állammal kell egyeztetniük. A főpolgármester azóta több alkalommal elmondta, ez nem azt jelenti, hogy az agglomerációba ezentúl nem megy BKV busz, illetve HÉV.

Az elővárosi járatok működtetése állami feladat, a fővárosi önkormányzat és a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium 2013-as megállapodása alapján a buszvonalakon 2022-ig mindenképpen az állami tulajdonú Volán látja el, de a főváros megrendelése alapján. Mindez a HÉV-közlekedéssel együtt csaknem 16 milliárd forintba kerül, amiből viszont Budapest eddig keveset kapott vissza. A főpolgármester évek óta kéri, hogy rendezzék a BKV hosszú távú finanszírozását, amit korábban Orbán Viktor vállalt is.

Ennek ellenére nem kapott több állami pénzt a BKV, sőt korábban bejelentették, hogy a jelenlegi 24 milliárdról 2016-ban 18 milliárdra, 2017-ben 15 milliárdra, majd 12 milliárdra csökken az állami támogatás. A decemberi "gazdaságélénkítő" salátatörvényben változott a főváros és a kerületek közötti forrásmegosztás, így jövőre 1,5, majd 3 százalékkal többet kap Budapest, a kerületek rovására. Ám a BKV finanszírozásához ennél jóval több pénz kell, ráadásul ha az iparűzési adóbevételt a cég működtetésére kell költeni, nem tudni, miből jut pénz jövőre színházfenntartásra, közvilágításra, köztisztaságra, parkgondozásra .