hulladék;útépítés;M4-es autópálya;aszfaltügy;

2016-09-17 07:21:00

Aszfalt-balhé - Újabb százmilliárdok fagyhatnak be

Magyarországon az a cég nyerheti meg az útépítésre, felújításra kiírt közbeszerzési pályázatot, amelynek a legközelebb van az aszfaltkeverő üzeme egy adott beruházáshoz. Ez az előírás rendszer szintű manipulációra ad lehetőséget, ami szemet szúrt Brüsszelnek is.

Brüsszel ismét befagyasztotta egy több százmilliárd forintos uniós forrás kifizetését. A szankciónak az volt az oka, hogy magyarországi közbeszerzési előírások szerint az útépítéseknél kizárólag az aszfaltszállításnál keletkező széndioxid-kibocsátást veszik figyelembe a pályázatok elbírálásánál. Így az a pályázó kerül a legelőnyösebb helyzetbe, amelynek az adott beruházásról a legközelebb van az aszfaltkeverő üzeme.

A pályázati kiírást szabályait ugyanis nálunk úgy módosították, hogy az ár az elbírálásakor a pontszámnak csak az 50 százalékát éri, az aszfalt szállító jármű szén-dioxid kibocsátása 20 százalékot, és ez utóbbi el is döntheti a pályázat eredményességét. (A többi pontszám egyéb tényezőktől függ.)

A sajtóban megjelent egyes hírekkel ellentétben, a Népszavának nyilatkozó ágazati szakember szerint nem a Simicska Lajos nagyvállalkozó érdekeltségi körébe tartozó Közgép "dobta fel" a vitatható pályázati rendszert Brüsszelben, hanem az uniós ellenőröknek az aszfaltkeverők kiemelt szerepével kapcsolatos jogorvoslati eljárások, vitarendezési kérelmek és az ezekkel kapcsolatos sajtó hírek szúrhattak szemet, vagyis a környezet terhelés furcsa beemelését a szabályzatba. .

Nem ez az első aszfaltügye Magyarországnak. Az előző, 2007-2013-as uniós pénzügyi ciklus időszakában ugyanis a magyarországi útépítéseknél lényeges szempontként szerepelt, hogy a pályázó cégnek 50 kilométeren belül legyen aszfaltkeverője, az indoklás szerint ennek technológiai okai voltak. Akkor Brüsszel nagyjából 500 milliárd forint kifizetését függesztette fel.

Ezt követően történt az, hogy a tagországok beleegyeztek, hogy az Európai Bizottság (EB) feloldja a 2007–2013 közötti útépítésekhez nyújtott uniós támogatások kifizetésének felfüggesztését, ám a kifizetés elakadt - tudta meg a Világgazdaság brüsszeli forrásból A regionális uniós biztos, Corina Cretu leállította az utalást, és részletes indoklást kért a magyar Miniszterelnökségtől, és a 2014–2020 közötti időszak közbeszerzési metódusáról. Ha az EB diszkriminatívnak találja a pályázati szabályokat, újabb, mintegy 210 milliárd forint fagyhat be.

Akad olyan vélekedés, hogy felfedezhető a kiírásban olyan összefüggés, is mivel az Orbán-család jelentős kőbányákkal rendelkezik, így őket hátrányosan érinthetné, ha például a kőszállításra is kiterjesztenék a szigorítást. Ágazati szakértőnk szerint a környezetterhelési pontozásba be lehetne illeszteni olyan vállalásokat, mint például az erdőtelepítés.

Emléketetőül, először a Győr-Moson-Sopron megyei 813-as út építésének pályázati kiírásában szerepelt az aszfalt szállításnál a szén-monoxid kibocsátás, mint fontos bírálati szempont. Idén augusztusban viszont kiderült a Közgép Zrt. 10,4 milliárdos ajánlattal sem tudta megelőzni a 14,8 milliárdért vállalkozó Strabag–Hódút párost - írta a vg.hu.

A lapunknak nyilatkozó ágazati szakember felhívta a figyelmet arra, hogy nem ez a konkrét eset a fontos, hanem az, hogy rendszerszinten lehet manipulálni a környezetterhelési szempont alkalmazásával az útépítési pályázatokat. Bár önmagában az is furcsa, hogy a pontszámok értékelésével akár egy kétszer egy sávos út kilométerenként 3 milliárd forintból is épülhet.

Az országban rengeteg aszfaltkeverő üzem található kisebb nagyobb cégek tulajdonában. Ha valaki idejekorán értesül arról, hol tervez a kormány útépítést, felújítást, akkor bevonhatja a pályázatba legközelebbi aszfaltkeverő céget, és a többiek már csak távolabbról szállíthatják az aszfaltot, vagyis jelentős hátrányba kerülhetnek.

Az M4-es autópálya Berettyóújfalu és Nagykereki közötti útszakaszára kiírt pályázat esetében, ahol a Közgép 25 milliárd forinttal alacsonyabb áron vállalta a a kivitelezést, mint az utána következő pályázó, még nem született döntés. Mivel uniós támogatással épülne az út, az aszfaltkeverők ügye miatt különösen kényes helyzetbe került a kormány, hogy milyen indokkal utasítsa el Simicska Lajos cégét és adja más pályázónak a megbízást.