oktatás;tüntetés;iskola;Tanítanék Mozgalom;
2016-12-19 20:19:00
Öt éve, 2011. december 19-én szavazta meg az Országgyűlés a köznevelésivé átkeresztelt új oktatási törvényt. Öt éve annak, hogy a társadalmi és szakmai konszenzus nélkül elfogadott törvény alapján belekezdtek azokba a rendszerszintű átalakításokba, amelyek nemcsak a feje tetejére állították, hanem lejtőre is taszították a közoktatást. Az érdekképviseletek és szakmai szervezetek képviselői, tanárokkal, diákokkal egyetemben akkor is, most is az utcán demonstráltak: a szakértők már öt éve előre jelezték, hogy az új törvény sok bajt fog okozni.
A minőség- és teljesítményromlást nem csupán a napokban publikált, 2015-ös évre vonatkozó, és az azt megelőző, 2012-es PISA (Programme for International Student Assessment, a Nemzetközi Tanulói Teljesítménymérés Programja) eredményei támasztják alá. A Gazdasági Együttműködési és Fejlesztési Szervezet (OECD) éves jelentései is lesújtó képet festenek a magyar oktatásról, de a Központi Statisztikai Hivatal (KSH) adatai sem adnak túl sok okot a derűlátásra. A gyakori vészjelzések ellenére a kormány rendre szépíteni vagy cáfolni próbálja a romló statisztikákat, az egyre égetőbbé váló problémákat látszatintézkedésekkel kezeli.
Szemben az árral
Hoffmann Rózsa, az oktatási átalakításokat megkezdő és abba belebukó egykori kereszténydemokrata államtitkár szerint a PISA-eredmények azért ilyen rosszak, mert a szegény családból származó, hátrányos helyzetű, többségében szakmunkásképzőkbe járó diákok lehúzzák az átlagot. Kétségtelen, a diákok között egyre szélesebb teljesítményszakadék tátong, amire a családi, szociális háttér is hatással van, ám a szegény gyerekeket okolni a romló eredményekért legalább akkora butaság, mint a Magyar Szülők Országos Egyesületének javaslata, ami szerint hazánkban be kellene szüntetni a PISA-méréseket, mert azok "lejáratják" a diákokat.
Radó Péter (középen): a mai közoktatás a legfontosabb elvárásoknak sem felel meg FOTÓ: MOLNÁR ÁDÁM
A PISA-felmérés amúgy sem a magyar diákok, hanem a magyar oktatási rendszer elé tart tükröt. A csúfos eredményekért nem a hátrányos helyzetű gyerekek a felelősek; általános teljesítményzuhanás figyelhető meg, ami az oktatás minőségének romlásából ered. Radó Péter oktatáskutató az idei PISA-eredményeket elemző tanulmányában ezt adatokkal is alátámasztotta: a diákok szociális helyzetének mutatói nem változtak érdemben a 2012-es PISA-mérés óta. A statisztikákból az is jól látszik, hogy például a szövegértési feladatok esetében az egyenlőtlenségek hatásaitól megtisztított eredmények bár minden évben magasabb pontszámokat mutatnak, a teljesítményromlás mértéke így sem változik.
Radó a Civil Közoktatási Platform (CKP) hétfői, a köznevelési törvény ötéves évfordulója alkalmából tartott helyzetértékelésén hangsúlyozta: bár a jelenlegi állapotokhoz vezető folyamatok összetettek, az első számú felelős mégis a 2011-es törvény elfogadása után kialakított rendszer. Az oktatáskutató szerint a mai közoktatás a legfontosabb elvárásoknak sem felel meg. Míg a nemzetközi tendencia az, hogy a diákok a lehető legtovább maradjanak bent a rendszerben, Magyarországon tömegessé vált a 17-18 éves fiatalok kiszorítása az iskolából. Ezt a KSH adatai is alátámasztják: míg 2011-ben a 17 évesek 98,1 százaléka járt iskolába, 2015-re arányuk 83,4 százalékra csökkent. Az iskolarendszernek arra is törekednie kellene, hogy felszámolja az etnikai elkülönítést, ennek ellenére hazánkban semmilyen konkrét intézkedés nem történt a szegregáció visszaszorítására, sőt a gettóiskolák száma folyamatosan növekszik (míg 2011-ben 299 ilyen iskolát tartottak számon, 2015-ben már 347-et).
Ugyanilyen aggasztóak a már említett teljesítményszakadékok a diákok között. Ezek nálunk nagyon korán, az általános iskola negyedik évfolyamának végére kialakulnak, és a legnagyobbak Európában. Még a kormány által a PISA ellenében felhozott TIMSS (Trends in International Mathematics and Science Study, Nemzetközi Matematika- és Természettudományi Vizsgálat) 2015-re vonatkozó eredményei is azt mutatták, hogy nyolcadik évfolyam végére a legjobban és legrosszabbul teljesítő tanulók közti matematikai eredménykülönbség jelentős mértékben, 13 ponttal növekedett. De minden más alapkészség tekintetében drámai visszaesés történt az elmúlt években (erre mutattak rá a lapunkban már korábban bemutatott PISA-eredmények). Mindemellett az is elvárás lenne az iskola részéről, hogy megelőzze a tanulási kudarcokat, a kudarcot valló tanulók arányát minimálisra - legjobb esetben nullára - csökkentse. Magyarországon a kudarcot valló tanulók aránya drasztikusan növekedett az utóbbi években.
Van kiút a gödörből?
A közoktatás mai helyzete óriási társadalmi veszélyforrás - mutatott rá Nahalka István. Az oktatási szakértő a CKP szakmai konferenciáján elmondta: 2010-től az Orbán-kormányok jelentős, ám a hosszútávú folyamatok szempontjából rendkívül problematikus irányváltásra kényszerítették a rendszert. Nahalka úgy látja, a helyzet már-már válságossá vált, az oktatáspolitika teljes megújítására lenne szükség. Ennek érdekében a CKP elkészítette a közoktatást érintő, alapvető oktatáspolitikai kérdésekről szóló elemzését és javaslatait, a 84 oldalas kiadvány - amelyet a kormány érintett képviselőinek is elküldenek majd - a "Van kiút!" címet viseli (a dokumentum és annak rövidített változata a ckpinfo.hu weboldalon is elérhető).
Az elemzésben az oktatási rendszer hét meghatározó területét vizsgálták, ezek közül az oktatási ügyek társadalmi egyeztetése szerepel az első helyen. - Az "egyeztetés" ma üres, véleményeztető folyamatot jelent, a szakmai vélemények viszont semmilyen hatással nincsenek a döntésekre. Ennek véget kell vetni. Ha ebben nincs változás, más területen is nehéz lesz eredményeket elérni - fogalmazott Nahalka. Mint ismert, a kormány jelenleg minden egyeztetést az orbáni oktatáspolitikai irányvonallal nem túl kritikus szervezetekből álló köznevelési kerekasztalnál tud le, amelyhez - érhető okokból - a jelentősebb érdekképviseletek és a mérvadó szakmai szervezetek nem csatlakoztak.
A tanulmányban szó van az intézményi és pedagógusi autonómiáról, az oktatási ráfordításokról, a szegregáció problémájáról, a szakképzés átalakításáról, az iskolák és tanárok minősítési rendszeréről, valamint az iskolaszerkezet megváltoztatásának lehetséges irányairól is. Utóbbival kapcsolatban Nahalka azt mondta: az 1946-ban létrehozott nyolcosztályos iskolarendszer elavult, ettől szinte minden ország igyekszik megszabadulni. - A gyerekeknek már 14 éves korukban dönteniük kell, milyen irányban tanulnak tovább, vizsgálatok bizonyítják, hogy ez nem jó, túl korai. A szakképzésnek is leghamarabb csak 16 éves kor után kellene belépnie a rendszerbe - fogalmazott a szakértő. A CKP szakmai anyaga egy minél hosszabb idejű, legalább tíz évfolyamon át tartó, egységes általános képzés szükségességét veti fel, az egyenlőtlenségeket kiegyenlítő (komprehenzív) iskolaszervezés jegyében.
- Javaslatainkat senkire nem akarjuk rákényszeríteni, az a célunk, hogy érdemi diskurzus alakuljon ki az oktatásról. A kormány sajnos nem sok jelét mutatja annak, hogy szembe akarna nézni azokkal a problémákkal, amiket okozott - zárta az értékelőt Ercse Krisztina. A CKP szóvivője hangsúlyozta: ha ez változik, a CKP minden tagszervezete konstruktív partnerként tud részt venni egy új oktatáspolitika kialakításában.
MTI Fotó: Szigetváry Zsolt