pártfinanszírozás;Simicska Lajos;

2017-04-27 17:29:00

Simicskát akadályozza a Fidesz újabb törvénye

Kósa Lajos, a Fidesz frakcióvezetője és Halász János fideszes képviselő kevesebb, mint egy évvel ezelőtt nyújtotta be azt a törvényjavaslatot, ami tiltott pártfinanszírozásnak minősítené, ha valaki a piaci ár alatt ad el plakáthelyet egy pártnak a kampányidőszakon kívül. A javaslattal ellehetetlenítenék, hogy Simicska Lajos plakáthelyekkel segítse például a Jobbikot, legalábbis az átláthatóság miatt egyértelművé válna, ha a szélsőjobboldali pártot akarná támogatni a vállalkozó.

"Számos esetben felmerül annak a gyanúja, hogy milliárdosok és hozzájuk kapcsolódó pénzügyi csoportok befolyásolni akarják a demokratikus választási versenyt és torzítani akarják a választáson indulók esélyeit. Ez a gyakorlat amellett, hogy veszélyeztetheti a választás tisztaságát, felveti a burkolt pártfinanszírozás és a korrupció kockázatát is" - írják a törvényjavaslatban, ami burkoltan Simicska Lajosról és a Jobbik dolgának nehezítéséről szól.

Ám nem is olyan burkoltan, Kósa Lajos ugyanis a héten már nyíltan beszélt arról, hogy a javaslatukkal a Jobbiknak is segíthetnek, hogy kiszabadulhassanak Simicska Lajos hálójából.

Az Index azt írja: a Fidesz valószínűleg attól tart, hogy a pártra és kormányra megsértődött Simicska ingyen vagy nagyon jutányos áron adja ki a Mahir és a Publimont plakáthelyeit a Jobbiknak, így valamicske előnyt szerez a párt az amúgy eléggé a Fidesz és a kormány által uralt piacon.

A javaslat egyrészt bebiztosítaná, hogy ha a Jobbik vagy valaki más plakátokat akar venni Simicskától, akkor rendesen meg is kelljen fizetnie azért, másrészt az árak és a megbízások átláthatóvá tételével, ha utólag is, de egyértelművé válna, ha Simicska cégei melyik politikai erő(k)nek adtak el plakáthelyeket és melyeknek nem.

Nem ez az első kísérlete a kormánynak, hogy egyeduralmuk legyen a plakátpiacon: tavaly decemberben az Országgyűlés kivételes eljárással törvényben határozta meg a közterületi reklámhordozók elhelyezésének alapvető követelményeit. Az úgynevezett településkép védelméről szóló törvényben az szerepel, hogy a kormány saját rendeletében állapíthatja meg a közterületen elhelyezett reklámok méreteit és az általános formai követelményeit még akkor is, ha a reklám valójában magánterületen van, csak éppen a közterületről látható.

Az elfogadott javaslat kimondja, hogy nem helyezhető el reklám a fokozott védelem alatt álló helyszíneken (például a világörökségi, műemlékvédelmi és természetvédelmi területeken), a magánterületeken pedig legfeljebb egy reklámhordozó állhat, az erről szóló szerződés pedig maximum öt évre szólhat. A törvénymódosítás értelmében az ezen túlmenő műszaki, illetve formai jellegű általános követelményeket a kormány rendeletben állapíthatja meg. Rögzítették ugyanakkor, hogy a közlekedésbiztonsági céllal kihelyezett plakátokat nem érinti a változtatás.

A kormány "ellehetetleníti" a reklámpiacot
A Magyar Reklámszövetség (MRSZ) szerint nem egyeztethető össze az uniós joggal és megöli a reklámpiacot a közterületi reklámozást célzó különadó, és a településkép védelméről szóló törvény szigorítása. Úgy vélik, a két tervezet együttes hatása gyakorlatilag megsemmisíti a közterületi reklámozást, amely sok száz vállalkozást és több ezer dolgozó, bérbeadó megélhetését ellehetetleníti. Szerintük a módosítás megbénítja a közterületi piacot, és ennek hatására több száz vállalkozás több ezer dolgozója és önkormányzatok, lakóközösségek, valamint bérbeadók veszíthetik el bevételeiket - írták.