Azbesztper - Végre bizonyították a nyilvánvalót

Publikálás dátuma
2017.05.24 07:18
A kép illusztráció! FOTÓ: Thinkstock
Fotó: /
,,Bizonyossággal határos valószínűséggel" az azbesztgyárból kikerülő azbesztrostok hozhatták létre a Heves megyei Lőrincin és Zagyvaszántón jelenleg és egykor élő emberek megbetegedését, mivel más azbesztforrás a környéken nem azonosítható. Ezzel a megállapítással egészült ki az a vizsgálat, amit egy, a bíróság által kirendelt szakértői iroda végzett el nemrégiben.

Mint ismert, az említett települések mezoteliómában (azbeszt okozta gyógyíthatatlan mellhártyadaganat) szenvedő lakói közül többen pert indítottak az állam ellen. A betegség lappangási ideje 20-30 év is lehet, így amikor megbetegedtek, a települések határában lévő gyár még állami tulajdonban volt.

Az ügyben több mint egy éve a bizonyítási eljárás zajlik: azt kell bizonyítani, hogy az azbeszt valóban az üzemből került-e az érintettek szervezetébe. A szakértői vizsgálat korábban feltárta, a gyár működésének idejében (2004-ben zárták be végleg) a mérgező azbeszt a gyártási technológia több pontján, üzemszerűen, különböző mértékben és formában kijutott a lakókörnyezetbe, így az ott alkalmazott technológiát semmi esetre sem lehet zártnak nevezni, az üzem a porelszívó kürtőin, a gyárra felszerelt ventilátorok, nyitott tárolók útján is szennyezett.

Még 2014 nyarán nyolcan indítottak kártérítései pert, s noha állapotukra tekintettel gyorsított eljárást rendeltek el, az ügy lassan halad. Hivatalosan is csak mostanra sikerült bizonyítani azt, ami eddig is egyértelmű volt. A nyolc felperes közül már csak egy valaki van életben. A következő tárgyalási nap júniusban várható, ekkor ítélet is születhet.

Szerző
2017.05.24 07:18

Tüntetők tartották fel Orbánt Izraelben

Publikálás dátuma
2018.07.19 21:40
Tüntetők állják el Tel-Avivban az Orbán Viktort szállító konvoj útját
Fotó: AFP/ Gali Tibbon
Soha többet – üzenték Orbán Viktornak a demonstrálók, akik hosszú ideig elállták a miniszterelnöki konvoj útját.
Több tucatnyi tüntető tartotta fel a magyar miniszterelnököt szállító autót Tel-Avivban – írja a The Jerusalem Post. Orbán Viktor korábban Benjamin Netanjahu izraeli kormányfővel találkozott, és feleségével, Lendvai Ildikóval látogatást tett a Jad Vasem holokauszt emlékmúzeumban. Bár a lap több tüntetőről írt, mi összesen 14 demonstrálót számoltunk össze a képeken.
444.hu szerint a tüntetők akkor léptek a a miniszterelnöki autó és konvoj elé, amikor Orbánék elhagyták volna a múzeum területét. A portál úgy tudja, hogy a demonstrálók az Amnesty International aktivistái voltak; a „Soha többé”, „Emlékezz” feliratú táblákat tartották a Orbán Viktor felé, de volt, aki a„ Minden diktátornak van egy Jad Vasemje” -transzparenssel üzent a magyar kormányfőnek.
A holokauszt emlékhely felkeresése sokakból váltott ki ellenszenvet: a lapunknak nyilatkozó, magyar gyökerű izraelieket is megosztotta Orbán vizitje, hiszen a miniszterelnök volt az, aki elismerően nyilatkozott a zsidótörvényeket jóváhagyó Horthy Miklósról, kormánya pedig relativizálja a hazai oldal felelősségét a magyarországi holokausztban, a német megszállás következményeinek állítja be a megtörtént borzalmakat. 
2018.07.19 21:40

Nincs két egyforma pillanat – fotók a mindennapokból

Publikálás dátuma
2018.07.19 20:02
Fotó: Gerda Taro
Fotó: /
Apró rezzenések, őszinte arcok, mozdulatlanná merevedett táj – a Capa Központ legújabb kiállításain sokrétű és különösen élénk látvány fogadja a látogatót.
Mit árulnak el a képek készítőikről, valamint az azon szereplő emberekről és helyszínekről? A kíváncsi fotós tekintete által, vagy a dokumentálás eltökélt szándékából született pillanat tükröződik vissza a kép nézőire? Mitől szép egy fotó, és mely szempontok mentén válik egy pályázat nyertesévé? Miért ragadnak meg egyes képek a fejünkben örökre, míg mások eltűnnek a másodperc töredéke alatt? – többek közt ezeket a kérdéseket feszegeti a Robert Capa Kortárs Fotográfiai Központ újonnan nyílt négy kiállítása. Az egyes fotósok és alkotók tárlatai persze ennél sokkal összetettebb és közvetlenebb üzenetet is közvetítenek. Garry Winogrand Women Are Beautiful (A nők gyönyörűek) címmel kiállított fotóin a 60-as, 70-es évek Amerikája, s benne a Nő elevenedik meg előttünk különféle mindennapi élethelyzetekben. „Az utcai fényképészet úttörőjének” képein a magabiztos, boldog, lázadó és legfőképpen önmagát szabadként meghatározó nőalakok jelennek meg. Azaz dehogyis jelennek, ők csupán élik megszokott vagy épp társadalmi és politikai változásokon átívelő életüket – szórakozóhelyekre járnak, bevásárolnak, nevetgélve trécselnek egy utcai padon –, miközben egy fényképezőgép lencséje nagyon is saját pillanataikat kutatja. „Képzeljék el, hogyha valakiről azt mondják, hogy Modricnak és a horvát csapatnak a fotósa. Vagy Griezmannak és a francia vb-nyertes csapatnak. Az ötvenes években ilyen volt, hogy Hemző Károly Puskás Ferencnek és a Honvédnak volt a fotósa. Egyszóval nagymenő volt” – méltatta Korniss Péter a megnyitón az elismert alkotót, aki idén ünnepelné 90. születésnapját. Korniss úgy látja, Garry Winogrand és Hemző Károly között sok hasonlóság volt: „mindketten keményen táplálkoztak a valóságból, úgy élték meg a világot, mint a számukra születő pillanatoknak a sokaságát, amit nekik meg kellett ragadni. Ez volt a kötelességük, a dolguk, az életük.” Az idén öt éve alapított Hemző-díj nyerteseinek, valamint finalistáinak fotóiból egy a Winogrand amerikai képeinél sokkalta hozzánk közelebb álló, a mindennapokat egész más fényben bemutató tárlat látható. A 2014 és 2018 között készült alkotásokon a néző nem csupán a marginalizált területek nyomorával, és az ott élő családokkal, de a cosplayes szubkultúra alakjaival, az első osztályú vidéki focistákkal, vagy egy artistaképző kötéltáncosaival is találkozhat. A fotók húsba vágóan elevenek, s egy számunkra alig, vagy épp, hogy nagyon is jól ismert közeget világítanak meg éles, szűretlen fényben. A Hemző-díj a Capa Központ nyári kiállításainak sorában másutt is helyet kapott: az intézmény új pop-up terében Pályi Zsófia 2017-es Hemző-díjas Tranzitország című jutalomtárlata látható, amely a napjainkat gyakorta foglalkoztató társadalmi-politikai jelenségről, a migrációról nyújt egy egyéni hangú, a részletekre fókuszáló látképet. Pályi Zsófia képei rávilágítanak: a szigorú szabályozásoknak köszönhetően a menekültek előtt megváltozott útvonalak nagyon sajátos nyomait őrzik mindannak, amit számukra nőként, férfiként, kisgyermekes családok tagjaként a mindennapi élet jelent ezekben az években. Az újonnan nyílt kiállítások képei rendkívül sokrétű látványt nyújtanak, hol a direkt, és erőteljes közelítés, a mélyreható tekintetek és elfojtott mosolyok kereszttüzében találja magát a néző, hol pedig a tárgyak, az emberek hagyta némaság és csend felől szemléli a képeket. A negyedik, Átcsúszás című tárlat mindehhez egy új horizontot ad: az időbeli és térbeli távolság központi elem a light boxokban kiállított képek esetében. 2016-2017 telének szokatlanul hideg időjárása alkalmat adott a Balatonon a jégkorcsolyás átcsúszásra, melyet számos fotós megörökített, és posztolt is közösségi média felületeken. A tárlaton a fotósok ezen, különböző indíttatásból készült képei a kurátori koncepció mentén egyesülnek, s felvetik a – további tárlatok által egyaránt feszegetett – kérdést: mennyiben változott meg a jelen pillanathoz és a képekhez való viszonyunk a digitalizációval párhuzamosan. S mennyire vagyunk hajlandók észrevenni a körülöttünk folyamatosan lüktető világ mindennapi történéseit.  Info:  Garry Winogrand – Women Are Beautiful – Lola Garrido Gyűjtemény, nyitva: szeptember 30-ig Pillantás a mába – Hemző Károly-díj 2014–2018, nyitva: szeptember 30-ig Tranzitország – Pályi Zsófi (Hemző Károly-díj 2017), nyitva: augusztus 19-ig Átcsúszás, nyitva: augusztus 19-ig Helyszín: Robert Capa Kortárs Fotográfiai Központ (1065 Budapest, Nagymező utca 8.) 
Miért ragadnak meg egyes képek a fejünkben örökre, míg mások eltűnnek a másodperc töredéke alatt
2018.07.19 20:02
Frissítve: 2018.07.19 20:02