metró;TEK;gyakorlatozás;

2017-05-27 10:09:00

Sípcsontot fúr, és saját metrón gyakorlatozik a TEK

A hagyományos feketéről zöldesbarnára változhat a Terrorelhárítási Központ bevetési ruhájának színe. Daruskocsit és villamost is beszereznének, mert buszuk és saját metrójuk már van. A „frontegészségügy” nemzetközi szakemberei is Budapestre jönnek tanulni, ahol a TEK különleges eljárásokra is oktatja őket. A szolgálat társadalmi kapcsolatokért felelős vezetője, Jasenszky Nándor a Lemil blognak adott terjedelmes interjút, ebből szemezgettünk.

- ­Van egy repülőgépünk, kétmillió forintba került egy komplett 737-es Boeing sárkánya (törzse), ennyiért hozták be a laktanyába. Az ezt leselejtező légitársaság örült, hogy nem nekik kell veszélyes hulladékként megsemmisíteniük, ami szerintem nagyságrendekkel többe került volna, mi meg örültünk, mert a továbbiakban nem kell kivinni az állományt Ferihegyre gyakorlatozni évente négyszer egy – ma már jószerivel sehol nem használt, Tu-154 típusú – repülőgépen. Ma akár hetente vagy naponta gyakorolhatnak, hiszen ott van az atlétikapálya közepén – mondta a blognak Jasenszky Nándor. - És igen, van egy metrószerelvényünk is (érdekessége, hogy mérethű alagút-környezetben áll), amin szintén gyakorolnak a srácok, így nem kell lezárni az igazi metrót. Van buszunk, lesz villamosunk, ugyancsak gyakorlási célokra.

A TEK tagja az ATLAS-nak, az Európai Unió tagállamai különleges rendőri terrorelhárító műveleti egységei klubjának. - Az ATLAS-on belül a „frontegészségügyi” képzésért a TEK a felelős, évente ide járnak a többiek képzésekre és továbbképzésekre, s az általunk a résztvevőknek kiadott tanúsítványokat a SOTE is ellenjegyzi. Orvosaink és mentőtisztjeink - az úgynevezett TEK-Medic Team tagjai - minden éles bevetésen ott vannak és a laikus szemnek egészen hátborzongató dolgokat tudnak művelni, ha nagy a gond.

Van például egy olyan eljárás, ami abból áll, hogy ha a páciens keringése már teljesen összeomlott, a TEK-Medic megfúrja az illető sípcsontját és azon keresztül adja az infúziót, mert sehogyan másként nem biztosítható a folyadék-utánpótlás. Nem is olyan régen így mentettük meg az egyik elfogott személy életét – meséli az osztályvezető.

A közeljövőben újabb beszerzésekre is sor kerül, erről így nyilatkozik a szakember:
- Lesz néhány eszközcsere, mert kitelt az idejük. Sajnos kampányszerűen jönnek majd a kiadások, mert hat és fél évvel ezelőtt, amikor a TEK megalakult, egyszerre történtek a beszerzések és ezek egy részének, például a védőfelszereléseknek egyszerre jár le a szavatossága. Például a lövedékálló mellényeknek is van szavatossága, bizonyos idő elteltével már nem biztonságosak, de ilyen kategóriába esnek a kevlársisakok is.

Az újak már tíz éves szavatossággal rendelkeznek majd. A sisakokat innen vesszük, a szomszédból: a legjobb kevlársisakokat az osztrákok gyártják manapság; mindent tudnak, csak a gyereket nem viszik le a játszótérre és kávét nem főznek. És nem kizárt, hogy lesz egy komplett ruházatcsere is.

Aki visel feketét, az tudja, hogy nadrágban, ingben, de autóban is a fekete a legkényesebb színek egyike, minden szösz és porszem meglátszik rajta. Ez így alakult ki történelmileg: a kommandós feketét hord. Ezzel szakítanának most. Lehet, hogy egy speciális, zöldesbarnás alaptónus lesz a megoldás. Van a kínálatban, szintén európai beszállítótól, ráadásul kizárólagossági záradékkal: ha megvetted, senki más nem rendelhet a felszerelés és a ruházat egyetlen darabjából sem ugyanolyat – magyarázza Jasenszky.

- Folyamatosan jönnek a HK-416-os gépkarabélyok, de ezzel párhuzamosan, bizonyos feladatokhoz megtartjuk a régi MP5-ös géppisztolyokat is, sőt az átalakított és módosított, egyszóval fejlesztett AMD karabélyainkat sem kívánjuk a szemétdombra vetni. És lesz egy korlátozottabb beszerzés hőkamerákból és éjjellátókból, ezek se olcsók, de nap, mint nap látjuk, mekkora szükség van ezekből is az újabb, technikailag fejlettebb modellekre.

Létrás-darus kocsit és két páncélozott szállítójárművet is vásárolnának, amelyek a BTR-ekkel (a köznyelvben tévesen: tankkokkal) ellentétben önállóan is közlekedhetnek, nem csak konvojban, felvezetővel. Lesz rendszámuk is, ráadásul vezetésük sem igényel olyan különleges előképzettséget, mint a régi szovjet járműveké. Méretüknél, kialakításuknál fogva alkalmasak városi környezetben történő használatra is.