Budapest;Tarlós István;3-as metró;

2017-05-30 10:07:00

3-as metró - Milliárdokat ráfizethet a felújításra Budapest

Elszámolhatták a 3-as metró felújítási költségeit, még 30-40 milliárd forintot hozzá kell tenni a tervezett 137,5 milliárd forinthoz – írja a Magyar Nemzet fővárosi szakmai források alapján. A pluszköltség a vágányépítési pályázatra érkezett árajánlatok miatt keletkezett, ezek ugyanis a becsültnél sokkal drágábbak lettek. Ha az állam nem vállalja át a kifizetést, akkor a fővárosnak magának kell állnia a költségeket. 

Budapest az Európai Beruházási Banktól (EIB) felvett 350 millió eurós hitele kontójára tudná csak kifizetni a plusz 30-40 milliárdot, emiatt viszont minden más tervezett fejlesztést le kellene állítaniuk. A lap szerint ilyen például az újpalotai villamos kiépítése, amit már eleve a metrófelújítás miatt tettek parkolópályára, vagy akár a Lánchíd és Váralagút tervezett felújítása, melynek 23 milliárdos költségét ebből a hitelből kívánták fedezni.

Ráadásul ha a főváros felhasználja az EIB-bel kötött hitelkeretet, akkor Budapest adósságállománya a korábbi állami konszolidáció ellenére újra 100 milliárd fölé kúszhat. A napilap megjegyzi, hogy Tarlós Istvánék az elmúlt években 60 milliárd forintos hitelt vettek fel az orosz metrókocsik felújítására, és 18 milliárd forintot az e-jegyrendszer bevezetésére.

A főpolgármester a Magyar Nemzet kérdésére annyit közölt, hogy nemrég érkezett haza Kárpátaljáról, így egyelőre semmi konkrétumot nem tud. Azt azért megjegyezte, hogy a 3-as metró kocsijait a szerződésnek megfelelően folyamatosan újítja fel az orosz Metrovagonmas, és a korábbi ígéreteknek megfelelően havonta két új szerelvény áll forgalomba az év végéig.

Emlékezetes, hogy nemrégiben Tarlós azt nyilatkozta a felújítással kapcsolatban, hogy a 3-as metró ma jobb állapotban van, mint 2010-ben, utalva arra, hogy a fideszes városvezetés a folyamatban lévő felújításokkal biztonságosabbá tették a 3-as metrót, mint a szocialisták a kormányváltás előtt. A főpolgármester nyilatkozatának ellentmond, hogy az első felújított orosz metrókocsi forgalomba helyezése óta is folyamatosak a műszaki hibák a vonalon. Legutóbb a történelemérettségi napján állt le a metró, számos amúgyis feszült diák kétségbeesését és késését okozva ezzel.

A legnagyobb baj azonban az, hogy nem csak a 30-40 éves, rossz állapotban lévő szerelvények miatt rendszeresek a leállások, hanem a megállók, a pálya, az alagút berendezései miatt is, amik szintén nem felelnek meg a kor követelményeknek, így félő, hogy a felújított metrókocsik forgalomba állítása sem oldja majd meg a problémákat.