kampány;Soros György;kormányüzenet;

2017-07-03 07:01:00

Soros György mosolya

Újabb ötmilliárdos kommunikációs kampányban folytatja az Orbán-kormány az egyoldalú nemzeti konzultációját. A gigaösszegű népbutítás főellensége ezúttal Soros György.

Az IMF, a migránsok, Brüsszel, és még ki tudja hány nemzetet "veszélyeztető" világpolitikai tényező után Soros György magyar származású amerikai üzletembert kell megállítani. Legalábbis az Orbán-kormány szerint, amely újabb óriásplakátokkal árasztotta el Magyarországot a hét végén, s ezúttal az "erős és büszke" Magyarország vezetőiként arra ösztönzik a választópolgárokat, hogy "Ne hagyjuk, hogy Soros nevessen a végén".

Az érthetetlen kormányüzenetnek vélhetően súlyos ára van, amit természetesen az adófizetők állnak. A múlt szerdai Magyar Közlönyből tudni ugyanis, hogy az idei évre tervezett "tömeges bevándorlás kezeléséhez kapcsolódó kiadásokat" 26 milliárddal növelte a kormány. Hogy pontosan mire költik, az akkor nem derült azonban ki, hiszen a kiadások nagy részét nemzetbiztonsági okokra hivatkozva titkosították. Ugyanakkor Kovács Zoltán kormányszóvivő már pénteken reggel arról beszélt, azért kell új kommunikációs kampány, hogy "ne veszítsük el egyrészt a magyar emberek felhatalmazását és legitimációját, másrészt a realitásokhoz, tehát a valós témákhoz való viszonyunkat." Ehhez tette hozzá Dömötör Csaba, hogy a valós témák "részeként új közterületi plakátokat is közzétesz" a kormány. A Miniszterelnöki Kabinetiroda parlamenti államtitkára a Magyar Időknek kifejtette, hogy bár a konzultáció lezárult, az abban foglalt kérdésekről továbbra is intenzív vitákra számít a kormány, így ismerteti álláspontját. Amely tehát az, hogy zavarja őket Soros György nevetése.

E lényegi kérdésben pedig az újabb plakátolás és hirdetésözön - megyei és országos lapokban, rádiókban, tévékben, online felületeken, köztéren - összesen 5,6 milliárdos tételt jelenthet - az adófizetőknek. A Magyar Nemzet szerint a Nemzeti Kommunikációs Hivatal még vélhetően májusban hirdetett meg egy közbeszerzést „az állampolgárok életét kiemelten érintő kormányzati döntésekkel kapcsolatos feladatok ellátására”. Ez a tender a negyedik volt a témában, tavaly novemberben 1,1, két hónappal később 1,9, februárban pedig 7,9 milliárdos értékben kötöttek szerződést ügynökségekkel a kék plakátokkal fémjelzett kampányokra. Most ehhez jön hozzá az 5,6 milliárdos keretű kampány. A mostani tendert úgy írták ki, hogy előző kettő még decemberig tart.

Dömötör Csaba egyébként bevetett egy, vélhetően újabb kormányzati panelt is interjújában: kitért ugyanis arra, hogy a plakáttörvény vitájában volt olyan javaslat, amely a kormánynak is megtiltotta volna a plakátok közzétételét kampányidőszakon kívül, az ellenzéki pártok azonban egységesen elvetették ezt az előterjesztést, így a kormány a jövőben is él majd a közterületi plakátolás lehetőségével. Ezen a téren most már minden szereplőre egyenlő feltételek vonatkoznak – tette hozzá. Ez azonban nem igaz, hiszen - mint a Népszava elsőként megírta - az Orbán-kormány konzultációi során hatalmas, 50-60 százalékos kedvezményt kap a hirdetési listaárakból. A Harangozó Tamás MSZP-s képviselő által megszerzett kormányzati szerződésekből kiderült: a tavalyi kvótakampányban például a listaárak töredékét fizette a kabinet, mégis milliárdos tételt jelentett a közterületi kampánya.

Eközben a Jobbik is újabb óriásplakát-kampányt indít, s a radikális párt - vélhetően ismét Simicska Lajos közterületi felületein, hasonló kondíciókkal - 2050-2065 óriásplakátot és további több száz kisebb hirdetést helyez ki országszerte. A szélsőséges párt újabb kampányának áráról egyelőre nem tudni, de azt már most közölték: a pártfinanszírozási törvény módosítása miatt a mostani plakátjaik csak két hétig, július 15-ig maradhatnak kint. A helyzet pikantériája, hogy míg a kormányzati tájékoztatásra se törvény, se erkölcs nem vonatkozik a Fidesz, ami a Jobbik plakátkampánya ellen – Áder János véleményével szemben minden jel szerint alkotmánysértő – törvényt alkotott, törvénytelennek nevezte a Jobbik plakátolását.

Feljelentett Fidesz-plakátolás
Juhász Péter, az Együtt elnöke Domokos Lászlóhoz, az Állami Számvevőszék (ÁSZ) elnökéhez fordul, miután kiderült, hogy a Fidesz hazudott 2010-es választási elszámolásában. Mivel feltételezhető, hogy 2014-ben hasonlóan jártak el, és az még nem évült el, így feljelentést is tesz. A Demokratikus Koalíció is az Állami Számvevőszék és az ügyészség visszamenőleges vizsgálatát követeli a Fidesz 2010-es plakátkampánya ügyében. Gréczy Zsolt, az ellenzéki párt szóvivője szombati budapesti sajtótájékoztatóján azt mondta: a napokban nyilvánosságra került hírek szerint a kormánypárt hét éve csalt a kampányelszámolással, és ezzel a számvevőszék mellett a választókat is "átverte".
Megírtuk: a 24.hu arról számolt be, hogy a Fidesz a 2010-es választások elszámolásában csak harmadakkora ráfordítást jelentett le az ÁSZ-nak kültéri reklámjairól, mint amekkora összeg a Mahir Cityposterrel kötött számláján valójában szerepel, ráadásul a Fidesz által 2010-ben igénybe vett óriásplakátok tényleges száma és értéke a teljes számlaérték akar 30 szorosa is lehet az óriásplakátok mennyiségét merő hivatalos, piaci audit szerint.