Kulturális gyalog galopp

Publikálás dátuma
2017.07.17 07:45
Fotó: Népszava
Fotó: /
Romantika ide, spontaneitás oda, Oszkó-Jakab Natália szerint a közönség igényli a profizmust.

„2013 őszén a 15 millió forintos veszteség miatt dönthettek volna úgy, hogy véget ér a negyedszázados történet, ám a program frissítése és a rendezvény professzionálissá válása mellett határoztak, ami új csapatot igényelt” – válaszolja Oszkó-Jakab Natália, a Művészetek Völgye Fesztivál program- és marketingigazgatója lapunk kérdésére, miszerint hogyan vállalt szerepet a köznyelvben csak egyszerűen Kapolcsként emlegetett rendezvény szervezésében. A miértre pedig a megismételhetetlen miliő, a különleges összművészeti modell és a „kulturális gyors gyalog galopp” a felelet.

A fesztivál története 1990-ban kezdődött, a ma már az operatív szervezésben részt nem vevő Márta István fejéből pattant ki az ötlet, hogy a Balatontól nem messze lévő völgy tökéletes terepe lehet a kulturális élet szereplői számára ahhoz, hogy alkotásaikat megmutassák, és ehhez a helyiek udvarai szolgáljanak helyszínül, a főztjük szolgáljon táplálékul és házaik, sátorral belakható telkeik szállásul. Kapolcs mellé felzárkózott négy völgyi falu: Vigántpetend, Taliándörögd, Monostorapáti és Öcs.

Kínai műanyag, vagy autentikus kézműves termék
A kitelepülni szándékozó vendéglátósok és kézművesek júniusig jelentkezhetnek a fesztiválra. Szerződésben rögzítik az árukört. Nem egyszer fordult elő azonban, hogy a megállapodástól messzemenően eltérve még a csomagoláson is jelzett Made in China műanyag darabokat adtak el, és amikor a szervezők felhívták a figyelmet az eltérésre, gyakran nem sikerült békésen megegyezniük és az árusoknak el kellett hagyni a fesztivál területét. Ezért a Művészetek Völgye tíz napja alatt végig ott tartózkodik a kft ügyvédje, aki a békés megoldást próbálja megteremteni.

„Ám a kilencvenes évek elejének romantikáját meghaladta az idő. Akkor elég volt, ha Marika néni megsütötte a rétest és árusította, a színpad egy teherautó platója volt, szükség esetén pedig ki-ki bekéredzkedett egy-egy ház mellékhelyiségébe. Mára szigorú lett a rendezvényekkel kapcsolatos szabályozás és megnőtt a közönség igénye is. Ma már Marika néni akkor árulhat, ha megfelel az adó- és élelmiszerellenőrzési szabályoknak, a balesetveszély miatt nem lehet platón játszani és már a toi-toi-ok helyett is konténer WC-ket és minőségi szálláshelyeket követel a közönség.” - tér ki a professzionalizálódás részleteire Oszkó-Jakab Natália, aki úgy érzi, hogy az új idők új szele ellen berzenkedők talán maguk is inkább ezt igénylik és csak a nosztalgia szépíti meg emlékeiket.

A nézők igényei szerint változott a fesztivál abban is, hogy ugyan megmaradtak az improvizatív elemek – művészek spontán találkozásai nyomán alakuló koncertek, jammelések – a májusban teljesen összeállt programot előre meghirdetik, lehetőség van jegyelővételre is. „Az utóbbi években azt tapasztaltuk, hogy a fesztivál lassúbb lüktetésű lett, az emberek tudatosabban, előre, és időpont szerint választanak programot, kevésbé mozognak a helyszínek között, inkább letelepednek egy-egy udvarban, ezért sem valószínű, hogy a közeljövőben ismét öt falu adna helyszínt. A nyitottság azonban megmarad, külön kérjük a művészeket, hogy kísérletezzenek. Újcirkuszi és komolyzenei programokat kínálunk, a Nemzeti Színház szabadtéri előadásokat hoz ide, a Színművészeti Egyetem egy a shakespeare-i Globe-ra hajazó faépítményben lép fel, a Momentán Udvarban közéleti szereplők életével játszunk, a Kőbánya Udvarban idén először a kerület vezetése és a Kőbányai Zenei Stúdió hoz létre közös színpadot, a Színház színpadon pedig több mint tíz színház és társulat darabját mutatjuk be. És természetesen ezek mellett remekül megférnek a könnyűzenei programok, úgy mint a fesztivál második hétvégéjén fellépő francia Nouvelle Vague és az idén tizedik születésnapját ünneplő Budapest Bár ” - meséli Oszkó-Jakab Natália.

„Megtelt táblát nemigen tudunk kitenni, hiszen egy falu nem zárható le, és sokan csakúgy hömpölyögnek. A programoknál azonban lehet határt szabni, néha elő is fordul, hogy egy-egy udvar megtelik, de igyekszünk a várható nézőszámot kalkulálva helyszínt találni minden programnak. Ahhoz, hogy telt ház legyen, napi 20 ezer embernek kellene a programokon folyamatosan részt vennie, de ez azért még nem jellemző, bár a falvakban mostanság újra megfordul ennyi ember és szerencsére egyre nagyobb arányban tudjuk az előadásokra is becsábítani őket – feleli Oszkó-Jakab Natália a nézőszámmal kapcsolatos kérdésre.

A fesztivál nonprofit esemény, a tavalyi, elsősorban könnyűzenei programok nyereségét az újcirkuszi, tánc- és klasszikuszenei programokra költik. Jelenleg költségvetésük egyharmada állami támogatás, nagyjából fele a jegybevétel és az azután járó TAO támogatás, a többi szponzori támogatás és a vendéglátósok és kézművesek egyszeri hozzájárulása. „Hosszú távon cél lehet akár a saját lábra állás, de a Művészetek Völgyének mindenképpen meg kell maradnia gondolkodó összművészeti kavalkádnak.” - hangsúlyozza Oszkó-Jakab Natália.

Infó:

Művészetek Völgye

július 21-30.

Kapolcs, Taliándörögd, Vigántpetend

www.muveszetekvolgye.hu

2017.07.17 07:45

Magyar előadás lett minden idők legjobb Britain's Got Talent produkciója

Publikálás dátuma
2018.07.16 14:37

Fotó: Facebook/ Attraction Látványszínház
Még mindig mindenkinek könnyeket csal a szemébe az Attraction Látványszínház 2013-as előadása. 700 ezer jelentkező közül választották ki a társulatot nyertesnek.
"Tudtuk, hogy akkor öt évvel ezelőtt valami különlegeset alkottunk, és megnyertük a versenyt, de az hogy a BGT összes eddigi produkciója közül a mi előadásunk lett a legjobb, az óriási elismerés"
 - írja Facebook-oldalán az Attraction Látványszínház hivatalos oldala.
Több mint 700.000 jelentkező közül, 12 év legnevesebb győzteseivel megküzdve bizonyult a társulat előadása minden idők legjobbjának a Britain's Got Talent tehetségkutató bajnokságán. Az utolsó fordulóban a közönség szavazatainak nagyjából háromnegyedét megszerezve, toronymagasan nyert a társulat.

A két döntős előadás:
2018.07.16 14:37
Frissítve: 2018.07.16 14:54

„Tom Waits dalait megszólaltatni kifogyhatatlan örömforrás”

Publikálás dátuma
2018.07.16 09:10

Fotó: / Erdélyi Gábor
A Braindogs tizenöt éve jött létre, hogy koncertekkel, örömzenéléssel tisztelegjen nagy kedvence és példaképe, Tom Waits életműve előtt. Varga Liviusszal, a csapat ütősével – a Quimby és A Kutya Vacsorája alapemberével – beszélgettünk.
„Ez a zenekar úgy alakult, hogy Podlovics Péter koncertrendező szeretett volna egy 55. születésnapi Tom Waits-bulit Budapesten; Waits azonban végül sajnos nem jött el Magyarországra. Péter ezért egy tisztelgő koncertet kezdett szervezni, és felhívta Tom Waits-kedvelő zenész barátait Londontól Grazig, Antwerpentől Szigetszentmiklósig. Ez a buli olyan frenetikus siker lett, hogy rámutatott a rajongók körében tomboló Tom Waits-éhségre. Mi, zenészek is pontosan ugyanígy éreztük. Azóta úgy tűnik, ha akarnánk, sem tudnánk abbahagyni a koncertezést” – mondja Varga Livius. A zenekar vezetője Ian Siegal londoni énekes-gitáros, aki a kritikusok szerint az egyik leghetségesebb fehér soul-blues énekes. Livius szerint Siegal „lehengerlő előadásával és oltári orgánumával tökéletes vezető. A legkisebb kézmozdulatából azonnal ért mindenki a színpadon: pontosan tudhatod, hogy mit vársz tőle, mégis képes minden koncerten meglepni. Hol érdekesen búgó baritonját használja, hol pedig – mint egy defektes gőzgép – fújtat, hogy a következő pillanatban extrém sípoló hangot csaljon ki a torkából.” Siegal mellett a másik külföldi muzsikus a gitáros Ripoff Raskolnikov, „a grazi blues-fenomén, akinek saját, semmivel nem összekeverhető stílusa tökéletesen kirajzolódik, miközben Tom Waits-dalokat énekel. Annyi szeretettel és fájdalommal játszik, hogy olyan talán még a Mississippi-deltában sem található.”
A hazai zenészek közül a Quimby frontembere, Kiss Tibi a közelgő óbudai koncerten (július 18., szerda, 19:30, Kobuci kert) nem lesz színpadon – a holland Mischa den Haring helyettesíti, aki Varga Livius véleménye szerint „a saját világát ülteti bele ebbe a tribute-ba. Nem pótolni akarja Tibit, hanem alternatívát nyújtani, de éneke és gitárhangzása tökéletesen passzol a szövedékbe.” Állandó tag a Pál Utcai Fiúkból ismert Varga Laca basszusgitáros, valamint a dobos Frenk (Budapest Bár, ex-Hiperkarma). „Laca a blues-nak, a groove-os tánczenéknek és a kísérletező zenének is kiváló ismerője; éppen ezért Tom Waits extrém hangszereléseinek remek tolmácsolója. Frenkkel pedig olyan ritmusszekciót adnak, amelyet a világ bármely zenekara megirigyelhetne. Aztán jön a csavar: Frenk kilibben a mikrofonhoz egy szál gitárral és egyedül előad egy dalt. Némi durván húzós dobolás után pedig újra megteszi ezt – de immár a zongora mögé ülve.” A Braindogs alapembere, szürke eminenciása a zongorista Nagy Szabolcs, aki – Livius szerint – „mindezt az egészet összefűzi, fenntartja, továbblendíti és a háttérből igazgatja. Mindent tud a bluesról és a környéki műfajokról, s amikor egy-egy szólója megvillan, akkor felkiált az idegrendszer. Mindezt oly könnyedséggel teszi, hogy a néző elhiszi: nagyszerűen zongorázni nem is olyan nehéz. Fanyar humorát jelzik zenei tréfái, utalásai, amelyeket pókerarccal sző bele varázslatosan pulzáló játékába.” A Braindogs jövőjéről, terveiről Varga Livius mindössze annyit mond: minden azon múlik, hogy a publikumot meddig érdekli a Tom Waits-repertoár. „A közönség egyelőre nő, mi pedig bármeddig bírjuk. Tom Waits dalait megszólaltatni kifogyhatatlan örömforrás. Nagyon tudunk figyelni egymásra, érezzük egymás rezdüléseit. Ez nem is csoda, hiszen különböző zenekarokban és összetételekben, de egyébként is játszunk együtt.”

Whiskys tartály, füstölő, autó-motor

A jövőre hetvenéves Tom Waits 1972-ben jelentette meg debütáló lemezét, s azóta folyamatosan színpadon van. Zeneszerzőként is jelentős sikereket aratott: a nyolcvanas-kilencvenes években sorra írta a filmzenéket Francis Ford Coppola számára. Hangja összetéveszthetetlenül egyéni: monográfusa, Gary Graff szerint olyan, „mintha Bourbon-whiskys tartályban áztatták volna, majd a füstölőben lógatták volna néhány hónapig, és végül áthajtottak volna rajta autóval vagy egy erős Harley Davidsonnal.” Egy másik kritikusa szerint „ami Charles Bukowski a költészetben, Jack Kerouac a prózában és Edward Hopper a festészetben, az a zenében egyértelműen Tom Waits.” Az amerikai zene olyan ikonjai is példaképüknek tartják, mint Rod Stewart vagy Bruce Springsteen. Waits többszörös Grammy-díjas, emellett filmes munkáiért Arany Glóbusz-díjban és Oscar-jelölésben is részesült. Kaliforniában él feleségével és három gyermekével.

2018.07.16 09:10
Frissítve: 2018.07.16 09:10