A magyarok már Szkander béget is hamisítják?

Publikálás dátuma
2017.08.01 10:05
Ahogy az albánok szeretik látni. Szkander bég szobra Tiranában. FOTÓ: Shutterstock
Fotó: /

Szobra lesz Budapesten Kasztrióta Györgynek alias Szkander bégnek, a legkiemelkedőbb albán történelmi személyiségnek, közölte a tiranai magyar nagykövetség. Erre valószínűleg büszkén dobogott volna az albán szív.

Csakhogy Albánia-szerte felháborodás söpört végig a szoborról készült első fotó láttán: nem ismernek rá az albánok saját történelmi hősükre – írja a Balkan Insightra hivatkozva a 444. „Ez valami magyar, szerb vagy bolgár lehet, de biztosan nem albán!” – írta Facebookon Ardian Isufi, a tiranai egyetem professzora.

A professzor azt javasolja a magyar szobrásznak, hogy tanulmányozza jobban Szkander bég fiziológiai jellegzetességeit, és ne torzítsa tovább az albán kultúra nyugati ábrázolását. Sőt, felszólította az albán külügyminisztériumot, hogy tegyen valamit, hogy ne kerüljön ki ez a szégyenletes szobor a köztérre.

Aztán bekapcsolódott az albán média is: „Szégyen”, áll az egyik újságcikk címében. Ilir Luka albán művész szerint az a legnagyobb gond a szoborral, hogy összemossa az albán és a szláv népet, azt a látszatot kelti, hogy az albánok szlávok.

Az egyik budapesti Hunyadi János mellé szánt szobor bemutatójáról szóló Facebook-posztot azóta levette a budapesti albán nagykövetség. A magyarországi albán nagykövet, Arian Spasse pedig gyorsan jelezte: a szobor alapvetően meg fog változni, és jobban fog hasonlítani az albánok által ismert és szeretett Szkander béghez.

Szerző
2017.08.01 10:05

Tüntetők tartották fel Orbánt Izraelben

Publikálás dátuma
2018.07.19 21:40
Tüntetők állják el Tel-Avivban az Orbán Viktort szállító konvoj útját
Fotó: AFP/ Gali Tibbon
Soha többet – üzenték Orbán Viktornak a demonstrálók, akik hosszú ideig elállták a miniszterelnöki konvoj útját.
Több tucatnyi tüntető tartotta fel a magyar miniszterelnököt szállító autót Tel-Avivban – írja a The Jerusalem Post. Orbán Viktor korábban Benjamin Netanjahu izraeli kormányfővel találkozott, és feleségével, Lendvai Ildikóval látogatást tett a Jad Vasem holokauszt emlékmúzeumban. Bár a lap több tüntetőről írt, mi összesen 14 demonstrálót számoltunk össze a képeken.
444.hu szerint a tüntetők akkor léptek a a miniszterelnöki autó és konvoj elé, amikor Orbánék elhagyták volna a múzeum területét. A portál úgy tudja, hogy a demonstrálók az Amnesty International aktivistái voltak; a „Soha többé”, „Emlékezz” feliratú táblákat tartották a Orbán Viktor felé, de volt, aki a„ Minden diktátornak van egy Jad Vasemje” -transzparenssel üzent a magyar kormányfőnek.
A holokauszt emlékhely felkeresése sokakból váltott ki ellenszenvet: a lapunknak nyilatkozó, magyar gyökerű izraelieket is megosztotta Orbán vizitje, hiszen a miniszterelnök volt az, aki elismerően nyilatkozott a zsidótörvényeket jóváhagyó Horthy Miklósról, kormánya pedig relativizálja a hazai oldal felelősségét a magyarországi holokausztban, a német megszállás következményeinek állítja be a megtörtént borzalmakat. 
2018.07.19 21:40

Nincs két egyforma pillanat – fotók a mindennapokból

Publikálás dátuma
2018.07.19 20:02
Fotó: Gerda Taro
Fotó: /
Apró rezzenések, őszinte arcok, mozdulatlanná merevedett táj – a Capa Központ legújabb kiállításain sokrétű és különösen élénk látvány fogadja a látogatót.
Mit árulnak el a képek készítőikről, valamint az azon szereplő emberekről és helyszínekről? A kíváncsi fotós tekintete által, vagy a dokumentálás eltökélt szándékából született pillanat tükröződik vissza a kép nézőire? Mitől szép egy fotó, és mely szempontok mentén válik egy pályázat nyertesévé? Miért ragadnak meg egyes képek a fejünkben örökre, míg mások eltűnnek a másodperc töredéke alatt? – többek közt ezeket a kérdéseket feszegeti a Robert Capa Kortárs Fotográfiai Központ újonnan nyílt négy kiállítása. Az egyes fotósok és alkotók tárlatai persze ennél sokkal összetettebb és közvetlenebb üzenetet is közvetítenek. Garry Winogrand Women Are Beautiful (A nők gyönyörűek) címmel kiállított fotóin a 60-as, 70-es évek Amerikája, s benne a Nő elevenedik meg előttünk különféle mindennapi élethelyzetekben. „Az utcai fényképészet úttörőjének” képein a magabiztos, boldog, lázadó és legfőképpen önmagát szabadként meghatározó nőalakok jelennek meg. Azaz dehogyis jelennek, ők csupán élik megszokott vagy épp társadalmi és politikai változásokon átívelő életüket – szórakozóhelyekre járnak, bevásárolnak, nevetgélve trécselnek egy utcai padon –, miközben egy fényképezőgép lencséje nagyon is saját pillanataikat kutatja. „Képzeljék el, hogyha valakiről azt mondják, hogy Modricnak és a horvát csapatnak a fotósa. Vagy Griezmannak és a francia vb-nyertes csapatnak. Az ötvenes években ilyen volt, hogy Hemző Károly Puskás Ferencnek és a Honvédnak volt a fotósa. Egyszóval nagymenő volt” – méltatta Korniss Péter a megnyitón az elismert alkotót, aki idén ünnepelné 90. születésnapját. Korniss úgy látja, Garry Winogrand és Hemző Károly között sok hasonlóság volt: „mindketten keményen táplálkoztak a valóságból, úgy élték meg a világot, mint a számukra születő pillanatoknak a sokaságát, amit nekik meg kellett ragadni. Ez volt a kötelességük, a dolguk, az életük.” Az idén öt éve alapított Hemző-díj nyerteseinek, valamint finalistáinak fotóiból egy a Winogrand amerikai képeinél sokkalta hozzánk közelebb álló, a mindennapokat egész más fényben bemutató tárlat látható. A 2014 és 2018 között készült alkotásokon a néző nem csupán a marginalizált területek nyomorával, és az ott élő családokkal, de a cosplayes szubkultúra alakjaival, az első osztályú vidéki focistákkal, vagy egy artistaképző kötéltáncosaival is találkozhat. A fotók húsba vágóan elevenek, s egy számunkra alig, vagy épp, hogy nagyon is jól ismert közeget világítanak meg éles, szűretlen fényben. A Hemző-díj a Capa Központ nyári kiállításainak sorában másutt is helyet kapott: az intézmény új pop-up terében Pályi Zsófia 2017-es Hemző-díjas Tranzitország című jutalomtárlata látható, amely a napjainkat gyakorta foglalkoztató társadalmi-politikai jelenségről, a migrációról nyújt egy egyéni hangú, a részletekre fókuszáló látképet. Pályi Zsófia képei rávilágítanak: a szigorú szabályozásoknak köszönhetően a menekültek előtt megváltozott útvonalak nagyon sajátos nyomait őrzik mindannak, amit számukra nőként, férfiként, kisgyermekes családok tagjaként a mindennapi élet jelent ezekben az években. Az újonnan nyílt kiállítások képei rendkívül sokrétű látványt nyújtanak, hol a direkt, és erőteljes közelítés, a mélyreható tekintetek és elfojtott mosolyok kereszttüzében találja magát a néző, hol pedig a tárgyak, az emberek hagyta némaság és csend felől szemléli a képeket. A negyedik, Átcsúszás című tárlat mindehhez egy új horizontot ad: az időbeli és térbeli távolság központi elem a light boxokban kiállított képek esetében. 2016-2017 telének szokatlanul hideg időjárása alkalmat adott a Balatonon a jégkorcsolyás átcsúszásra, melyet számos fotós megörökített, és posztolt is közösségi média felületeken. A tárlaton a fotósok ezen, különböző indíttatásból készült képei a kurátori koncepció mentén egyesülnek, s felvetik a – további tárlatok által egyaránt feszegetett – kérdést: mennyiben változott meg a jelen pillanathoz és a képekhez való viszonyunk a digitalizációval párhuzamosan. S mennyire vagyunk hajlandók észrevenni a körülöttünk folyamatosan lüktető világ mindennapi történéseit.  Info:  Garry Winogrand – Women Are Beautiful – Lola Garrido Gyűjtemény, nyitva: szeptember 30-ig Pillantás a mába – Hemző Károly-díj 2014–2018, nyitva: szeptember 30-ig Tranzitország – Pályi Zsófi (Hemző Károly-díj 2017), nyitva: augusztus 19-ig Átcsúszás, nyitva: augusztus 19-ig Helyszín: Robert Capa Kortárs Fotográfiai Központ (1065 Budapest, Nagymező utca 8.) 
Miért ragadnak meg egyes képek a fejünkben örökre, míg mások eltűnnek a másodperc töredéke alatt
2018.07.19 20:02
Frissítve: 2018.07.19 20:02