Elmeszelte a Médiatanács a TV2-t

Publikálás dátuma
2017.08.02 15:31
FOTÓ: Népszava
Fotó: /
Kiegyensúlyozatlanul tájékoztatott a TV2 egyik júniusi Tények című hírműsorában a médiatanács szerint; a testület legutóbbi ülésén más tévé- és rádióadókkal kapcsolatos médiafelügyeleti döntéseket is hozott, továbbá rádiós pályázatokban is határozott - közölte a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság szerdán.

A közlemény szerint a médiatanács helyt adott annak a kiegyensúlyozottsági kérelemnek, amely a TV2 június 4-i Tények hírműsorának Ma van a nemzeti összetartozás napja című összeállítását kifogásolta.

A kérelem szerint a riport ismertette a kormánypártok véleményét, a Jobbik releváns, hiányolt, ellentétes és rendelkezésre álló véleményét viszont nem, így nem tett eleget a kiegyensúlyozott tájékoztatásra vonatkozó törvényi követelményeknek.
A médiatanács felszólította a médiaszolgáltatót, hogy a törvénysértő híradással azonos időpontban tegye közzé a testület döntését vagy az erről szóló közleményt, vagy adjon lehetőséget a Jobbik Magyarországért Mozgalom álláspontjának megjelenítésére. Kiegyensúlyozottsági kérdésekben a médiatanács csak kérelemre járhat el - jegyezték meg.

A médiatanács döntése szerint alkalmas volt a civil aktivistákkal szembeni gyűlöletkeltésre, és nem tartotta tiszteletben az emberi méltóságot a Karc FM április 25-én sugárzott - és másnap megismételt - Paláver című műsorszáma. Az állampolgári bejelentésre indult hatósági vizsgálat eredménye alapján a rádiónak 400 ezer forint bírságot kell fizetnie, közzé kell tennie egy közleményt, és el kell távolítania az említett médiatartalmat internetes oldaláról.

A miskolci, kisközösségi Code FM 88,7 rádió 150 ezer forintos bírságot kapott, mert a rádió egyik szúrópróbaszerűen vizsgált áprilisi adáshetében kevesebb szöveges, a helyi közélettel foglalkozó és közszolgálati tartalmat, valamint hírműsort tett közzé a szerződésében foglaltakhoz, illetve a törvényi előírásokhoz képest.

Az InfoRádiót 70 ezer forint befizetésére kötelezi a testület, mert a vizsgált májusi adáshete alapján kevesebb helyi közélettel foglalkozó és hírműsort, valamint több ismétlést sugárzott, mint amit a szerződésében vállalt.

A Hatoscsatorna médiaszolgáltatójára 135 600 forintos bírságot szabott ki a tanács, mert a Romeo Caffe című műsorszámban áprilisban és májusban 452 alkalommal burkolt reklámot tett közzé egy parkettakereskedésről.

Az éves beszámolási kötelezettségüket határidőn belül nem teljesítő 41 helyi és körzeti médiaszolgáltató eljárásaiban a tanács 24 esetben felhívással élt, 17 esetben pedig 25 és 62,5 ezer forint közötti bírságot szabott ki. A médiatanács ezúttal is a fokozatosság és az arányosság elve alapján állapította meg a jogkövetkezmény mértékét - írták.

A testület rádiós pályázatokban is döntött. Eszerint az Esztergom 98,1 MHz helyi kereskedelmi rádiós frekvencia pályázatán az egyedüli tartalmilag érvényes pályázatot benyújtó Turul Média Kft. sugározhat majd Forrás Rádió néven. Emellett a tanács véglegesítette a Budapest 98,6 MHz körzeti és a Szolnok 90,4 MHz helyi rádiós frekvencia pályázati felhívását. Az előbbi péntek óta olvasható a médiatanács honlapján, és a pályázati ajánlatot szeptember 6-án lehet benyújtani a hatósághoz, az utóbbit hétfőtől lehet megtekinteni, és szeptember 28-án lehet beadni a pályázatot.

Szerző
2017.08.02 15:31

Tüntetők tartották fel Orbánt Izraelben

Publikálás dátuma
2018.07.19 21:40
Tüntetők állják el Tel-Avivban az Orbán Viktort szállító konvoj útját
Fotó: AFP/ Gali Tibbon
Soha többet – üzenték Orbán Viktornak a demonstrálók, akik hosszú ideig elállták a miniszterelnöki konvoj útját.
Több tucatnyi tüntető tartotta fel a magyar miniszterelnököt szállító autót Tel-Avivban – írja a The Jerusalem Post. Orbán Viktor korábban Benjamin Netanjahu izraeli kormányfővel találkozott, és feleségével, Lendvai Ildikóval látogatást tett a Jad Vasem holokauszt emlékmúzeumban. Bár a lap több tüntetőről írt, mi összesen 14 demonstrálót számoltunk össze a képeken.
444.hu szerint a tüntetők akkor léptek a a miniszterelnöki autó és konvoj elé, amikor Orbánék elhagyták volna a múzeum területét. A portál úgy tudja, hogy a demonstrálók az Amnesty International aktivistái voltak; a „Soha többé”, „Emlékezz” feliratú táblákat tartották a Orbán Viktor felé, de volt, aki a„ Minden diktátornak van egy Jad Vasemje” -transzparenssel üzent a magyar kormányfőnek.
A holokauszt emlékhely felkeresése sokakból váltott ki ellenszenvet: a lapunknak nyilatkozó, magyar gyökerű izraelieket is megosztotta Orbán vizitje, hiszen a miniszterelnök volt az, aki elismerően nyilatkozott a zsidótörvényeket jóváhagyó Horthy Miklósról, kormánya pedig relativizálja a hazai oldal felelősségét a magyarországi holokausztban, a német megszállás következményeinek állítja be a megtörtént borzalmakat. 
2018.07.19 21:40

Az ingyengyógyszer árát is visszatérítik

Publikálás dátuma
2018.07.19 20:01

Fotó: Népszava/ Tóth Gergő
Aligha így tervezték, de azok is pénzt kapnak a patikákban a visszavitt szennyezett vérnyomáscsökkentőkért, akik ingyen jutottak a készítményhez.
Különös helyzetet teremtett, hogy a hatóságok meghirdették: visszaválthatók a valsartan tartalmú magasvérnyomás-csökkentő gyógyszerek, és a patikák – nyugta, bizonylat nélkül is – visszafizetik a térítési díjat. Így ugyanis akár a közgyógyellátásra kapott gyógyszertámogatás is készpénzre váltható. Vagyis pénzt kaphat az a beteg is, aki ingyen jutott a készítményhez.
Ez azért is meglepő, mert már működik a jelentős befektetésekkel létrehozott úgynevezett egészségügyi szolgáltatási tér, amiből könnyedén kikereshető lenne, hogy ki, mikor, milyen gyógyszert, mekkora térítéssel váltott ki. Így pedig egyszerűen megoldható lenne az, hogy csak a visszatérítésben érdekelteket értesítsék, illetve jóváírják a hibás készítmények után adott támogatást a közgyógyellátottaknak. A gyógyszerhatóságnál és az Állami Egészségügyi Ellátó központnál is érdeklődtünk arról, hogy élnek-e ezzel a lehetősséggel, ám lapzártánkig nem kaptunk választ. Lapunk úgy tudja: a készítmények visszaváltásával nem csak a közgyógyellátottak esetében nagyvonalúak a hatóságok. A Nemzeti Egészségbiztosítási Alapkezelő nem tart ugyanis igényt arra az összegre, amit a visszavitt készítmények után egyszer már támogatásként kifizettek. Egyelőre a gyártók csak a patikai el nem adott készletek nagykereskedelmi árát és a betegeknek visszaadott térítési díjat állják.
Nem csak az elszámolás elnagyolt a valsartan-ügyben. Az is csak szeptember közepére derülhet ki, hogy pontosan milyen egészségkockázatnak voltak kitéve a betegek, akik a kínai gyártásból származó valsartan hatóanyagú vérnyomáscsökkentőt szedték. Ez utóbbi is csak a dán gyógyszerhatóság honlapjáról derül ki. A vizsgálat – amelyről az uniós gyógyszerhatóság (EMA) is beszámol – egyebek mellett arra keresi a választ: Pontosan mit okozhat a gyógyszerekben talált szennyezés? Mekkora kockázatnak voltak kitéve a betegek, és mióta lehetett a rákkeltő anyag a kínai gyárból származó hatóanyagban? Az EMA szerint még mindig túl korai lenne tájékoztatást adni arról a hosszú távú kockázatról, amelyet a nitrózamin okozhat a betegeknek.
A károk és a kockázatok felmérésébe fontos feladatot szánnak a nemzeti gyógyszerhatóságoknak is, azok segítségével derítenék ki, hogy a még piacon lévő valsartan tartalmú egyéb készítményekben van-e szennyeződés. A betegeknek azonban továbbra is azt javasolják, hogy az, aki az érintett, rákkeltő anyaggal szennyezett gyógyszert szedte, egyelőre ne hagyja abba a terápiát, de egy hónapon belül konzultáljon az orvosával a készítményváltásról.

A kínai gyártó is lépett

Június végén hívott vissza a patikákból 27 fajta valsartan-tartalmú vérnyomáscsökkentőt a hazai gyógyszerhatóság, mert alapanyaguk a gyártás során úgynevezett nitrózamin-al szennyeződött. Ez egyes ipari folyamatokban melléktermékként képződő szerves vegyület, erősen mérgező, rákkeltő anyag, olyannyira, hogy a laboratóriumi patkánykísérleteknél használhatják daganatképzésre. A szennyezés akár 2012 óta is benne lehetett a kínai gyártó által készített hatóanyagban, a cég ugyanis akkor változtatott az előállítási folyamaton. Ezt ugyan szabályosan bejelentette a hatóságoknak, csakhogy a most bajt okozó nitrózamin nem szerepelt a minőségvizsgálattal kötelezően szűrendő anyagok között. A Zhejiang Huahai Pharmaceuticals-nál történt alapanyag-szennyeződésre csak a véletlen – a cég felvásárlását megelőző átvilágítás alkalmával – derült fény. Most a kínai gyártó maga is arra figyelmeztetett, hogy a szennyeződés problémája a feltételezettnél szélesebb körű lehet, különösen, ha az általa használt gyártási technológiát más gyógyszeripari vállalatok is alkalmazzák. Tavaly 49 millió dollár értékben adtak el valsartan hatóanyagot, főleg Észak-Amerikában, Európában, Oroszországban, Indiában és Dél-Amerikában. A cég maga is gyárt kétféle, valsartan hatóanyagot tartalmazó generikus gyógyszert.

Szerző
2018.07.19 20:01
Frissítve: 2018.07.19 20:01