A vendégeket is figyelnék

Publikálás dátuma
2017.08.05 07:15

Fotó: /
Egy tervezet szerint a nemzetbiztonsági szolgálatok kikérhetik a szállásadók által ezentúl elektronikusan rögzített adatokat.

Minden eddiginél több személyes adatra lesz kíváncsi a Belügyminisztérium. Egy törvénytervezet szerint a szállásadóknak el kell kérni, és tárolni is kell a vendégek nevét, nemét, születési helyét és idejét, állampolgárságát, valamint az anyjuk nevét. A szállodák kötelesek lennének lemásolni a személyazonosító okmányát, emellett rögzíteniük kellene az érkezés és a távozás várható időpontját - írta a hvg.hu. Az adatokat a nemzetbiztonsági szolgálatok kikérhetik a vendéglátóhelyektől, ha feladatuk indokolja. A szolgálatok azt is meghatározhatják, hogy a szállásadó milyen műszaki feltételek közepette továbbítsa a kért adatokat, és a szállásadó köteles az ehhez szükséges rendszert kiépíteni, ha nincs neki.

- A szaktárca a rendelettervezet kidolgozása előtt nem egyeztetett a kereskedelmi szállásadók, így például a szállodák szakmai, érdekvédelmi szervezetével. Ezt támasztja alá, hogy a javaslatban vannak olyan pontok, amelyek nem életszerűek. Ilyen például az, hogy sem az európai sem más országban az útiokmányokban nem szerepel az „anyja neve”, így az nem is ellenőrizhető - nyilatkozta lapunknak Kovács István, a Magyar Szállodák és Éttermek Szövetségének főtitkára. Emiatt és a tervezet egyéb pontjai miatt is tárgyalásokat kezdeményez a szövetség a minisztériummal.

- A vendégek alapadatait jelenleg is minden szálloda elkéri, ez nem szokatlan, megegyezik a nemzetközi gyakorlattal, különösen ami a külföldieket illeti. A schengeni övezetből érkező vendégek esetében egyszerűsített adatkérést tesz lehetővé. A javaslat ezt is megváltoztatná. Az úti okmányok, vagy személyi igazolvány lemásolása sem szokatlan jó néhány európai ország szállodáiban, de nem tudunk arról, hogy ezeket bárhova továbbítani kellene elektronikus úton a szállásadóknak - jegyezte meg a szakember. Ezt a pontot a szövetség aggályosnak érzi, egyebek mellett azért is, mert főleg a kisebb szállásadók nincsenek felszerelve az ehhez szükséges technikai rendszerrel. Ez nem csak többlet költséget, de többlet munkaterhelést is jelent, ami az egyre égetőbb munkaerőhiánnyal küzdő ágazatot nehezen megoldható feladat elé állítaná. Az adatszolgáltatás elmulasztásáért kilátásba helyezett 500 ezer forintos büntetést Kovács István túlzottnak vélte, ráadásul a tervezetből nem derül ki, hogy ez már az első alkalommal ennyi, vagy többszöri szabálysértésért járna.

Érthetetlen az is, hogy a tervezetben csak a kereskedelmi szálláshelyekről esik szó, a magánlakásokat – például Airbnb hálózat - a rendelettervezet nem említi. Tavaly csak Budapesten Központi Statisztikai Hivatal adatai szerint csaknem 1,8 millió vendégéjszakát töltöttek elsősorban külföldiek magánlakásokban.

A Nemzeti Adatvédelmi és Információszabadság Hatóság és vezetője, Péterfalvi Attila már többször világossá tette - legtöbbször a banki gyakorlatot bírálva -, hogy a személyi okmányokat még az érintett hozzájárulásával is csak sok egyéb feltételnek megfelelően lehet másolni.

2017.08.05 07:15

Negyvenkétmillióért hirdet Mészároséknál a székesfehérvári médiacég

Publikálás dátuma
2018.07.19 20:30
Harmónia: Mészáros Lőrinc érdekeltsége nyomtatást és hirdetést is vállal a fehérvári médiacégnél
Fotó: Népszava/
A Mediaworks nyomtatja a FehérVár Magazint, talán természetes, hogy ők nyerték meg a helyi médiacentrum hirdetési közbeszerzését is.
Lépten-nyomon Mészáros Lőrinc érdekeltségébe botlik a Fehérvári Médiacentrum Kft.; a közbeszerzési értesítőből derül ki, hogy a Mediaworks Hungary Zrt. 42 millió forintért vállalta, hogy egy évig maximum 70 oldalnyi hirdetési felületet biztosít a székesfehérvári médiacégnek.
A közbeszerzési dokumentum szerint a pályázat értékét előzetesen 42 millió forintra becsülték – a becslés bejött, hiszen a Mediaworks oldalanként nettó 600 ezer forintért vitte el a munkát.  
Nem ez az egyetlen egybeesés a pályázat kapcsán: a tenderben előfeltétel volt, hogy a nyertes ajánlattevőnek a pályázat idején rendelkeznie kell egy vagy több olyan nyomtatott sajtótermékkel, ami az ország legalább 6 megyéjében, köztük Fejér Megyében is megjelenik, megyénként minimum 5000 előfizetéses és értékesített példányszámban. Ennek az elvárásnak a Mészáros-féle érdekeltség hézagmentesen megfelel, tekintve, hogy már korábban lenyelte a megyei lapok többségét.   
Ha a ez nem lenne elég, a Mediaworks Hungária Zrt. nyomtatja a FehérVár Magazin példányait, a közéleti hetilapot pedig a Médiacentrum adja ki. Közérdekű adatszolgáltatásuk alapján a centrum már tavaly is vásárolt hirdetési felületet a Mediaworks-tól, akkor 30 millió forint értékben szerződtek. 
2018.07.19 20:30
Frissítve: 2018.07.19 20:32

Nincs két egyforma pillanat – fotók a mindennapokból

Publikálás dátuma
2018.07.19 20:02
Fotó: Gerda Taro
Fotó: /
Apró rezzenések, őszinte arcok, mozdulatlanná merevedett táj – a Capa Központ legújabb kiállításain sokrétű és különösen élénk látvány fogadja a látogatót.
Mit árulnak el a képek készítőikről, valamint az azon szereplő emberekről és helyszínekről? A kíváncsi fotós tekintete által, vagy a dokumentálás eltökélt szándékából született pillanat tükröződik vissza a kép nézőire? Mitől szép egy fotó, és mely szempontok mentén válik egy pályázat nyertesévé? Miért ragadnak meg egyes képek a fejünkben örökre, míg mások eltűnnek a másodperc töredéke alatt? – többek közt ezeket a kérdéseket feszegeti a Robert Capa Kortárs Fotográfiai Központ újonnan nyílt négy kiállítása. Az egyes fotósok és alkotók tárlatai persze ennél sokkal összetettebb és közvetlenebb üzenetet is közvetítenek. Garry Winogrand Women Are Beautiful (A nők gyönyörűek) címmel kiállított fotóin a 60-as, 70-es évek Amerikája, s benne a Nő elevenedik meg előttünk különféle mindennapi élethelyzetekben. „Az utcai fényképészet úttörőjének” képein a magabiztos, boldog, lázadó és legfőképpen önmagát szabadként meghatározó nőalakok jelennek meg. Azaz dehogyis jelennek, ők csupán élik megszokott vagy épp társadalmi és politikai változásokon átívelő életüket – szórakozóhelyekre járnak, bevásárolnak, nevetgélve trécselnek egy utcai padon –, miközben egy fényképezőgép lencséje nagyon is saját pillanataikat kutatja. „Képzeljék el, hogyha valakiről azt mondják, hogy Modricnak és a horvát csapatnak a fotósa. Vagy Griezmannak és a francia vb-nyertes csapatnak. Az ötvenes években ilyen volt, hogy Hemző Károly Puskás Ferencnek és a Honvédnak volt a fotósa. Egyszóval nagymenő volt” – méltatta Korniss Péter a megnyitón az elismert alkotót, aki idén ünnepelné 90. születésnapját. Korniss úgy látja, Garry Winogrand és Hemző Károly között sok hasonlóság volt: „mindketten keményen táplálkoztak a valóságból, úgy élték meg a világot, mint a számukra születő pillanatoknak a sokaságát, amit nekik meg kellett ragadni. Ez volt a kötelességük, a dolguk, az életük.” Az idén öt éve alapított Hemző-díj nyerteseinek, valamint finalistáinak fotóiból egy a Winogrand amerikai képeinél sokkalta hozzánk közelebb álló, a mindennapokat egész más fényben bemutató tárlat látható. A 2014 és 2018 között készült alkotásokon a néző nem csupán a marginalizált területek nyomorával, és az ott élő családokkal, de a cosplayes szubkultúra alakjaival, az első osztályú vidéki focistákkal, vagy egy artistaképző kötéltáncosaival is találkozhat. A fotók húsba vágóan elevenek, s egy számunkra alig, vagy épp, hogy nagyon is jól ismert közeget világítanak meg éles, szűretlen fényben. A Hemző-díj a Capa Központ nyári kiállításainak sorában másutt is helyet kapott: az intézmény új pop-up terében Pályi Zsófia 2017-es Hemző-díjas Tranzitország című jutalomtárlata látható, amely a napjainkat gyakorta foglalkoztató társadalmi-politikai jelenségről, a migrációról nyújt egy egyéni hangú, a részletekre fókuszáló látképet. Pályi Zsófia képei rávilágítanak: a szigorú szabályozásoknak köszönhetően a menekültek előtt megváltozott útvonalak nagyon sajátos nyomait őrzik mindannak, amit számukra nőként, férfiként, kisgyermekes családok tagjaként a mindennapi élet jelent ezekben az években. Az újonnan nyílt kiállítások képei rendkívül sokrétű látványt nyújtanak, hol a direkt, és erőteljes közelítés, a mélyreható tekintetek és elfojtott mosolyok kereszttüzében találja magát a néző, hol pedig a tárgyak, az emberek hagyta némaság és csend felől szemléli a képeket. A negyedik, Átcsúszás című tárlat mindehhez egy új horizontot ad: az időbeli és térbeli távolság központi elem a light boxokban kiállított képek esetében. 2016-2017 telének szokatlanul hideg időjárása alkalmat adott a Balatonon a jégkorcsolyás átcsúszásra, melyet számos fotós megörökített, és posztolt is közösségi média felületeken. A tárlaton a fotósok ezen, különböző indíttatásból készült képei a kurátori koncepció mentén egyesülnek, s felvetik a – további tárlatok által egyaránt feszegetett – kérdést: mennyiben változott meg a jelen pillanathoz és a képekhez való viszonyunk a digitalizációval párhuzamosan. S mennyire vagyunk hajlandók észrevenni a körülöttünk folyamatosan lüktető világ mindennapi történéseit.  Info:  Garry Winogrand – Women Are Beautiful – Lola Garrido Gyűjtemény, nyitva: szeptember 30-ig Pillantás a mába – Hemző Károly-díj 2014–2018, nyitva: szeptember 30-ig Tranzitország – Pályi Zsófi (Hemző Károly-díj 2017), nyitva: augusztus 19-ig Átcsúszás, nyitva: augusztus 19-ig Helyszín: Robert Capa Kortárs Fotográfiai Központ (1065 Budapest, Nagymező utca 8.) 
Miért ragadnak meg egyes képek a fejünkben örökre, míg mások eltűnnek a másodperc töredéke alatt
2018.07.19 20:02
Frissítve: 2018.07.19 20:02