Állandó helyet kap Capa

Publikálás dátuma
2017.08.09 07:47

Fotó: /
Közel 500 millió forintból újítják fel és bővítik a Robert Capa Kortárs Fotográfiai Központot, hogy majd egy évtizeddel a gyűjtemény megvásárlása után állandó tárlatot hozzanak létre a világhírű fotográfus munkáiból.

Jelenleg két helyen őrzik Magyarországon a Capa-képeket. A Capa Központnak egyelőre nincs a hagyaték végleges tárolására - az analóg képek pihentetésére - alkalmas raktára, mégis ők kapták meg a pénzt az állandó tárlat létrehozására.

Pontosan 490 598 000 forintot kap a Robert Capa Kortárs Fotográfiai Központ épületfelújításra és bővítésre a Magyar Közlönyben megjelent kormányhatározat szerint. A pénz arra kell, hogy a Nagymező utcai fotós központban állandó kiállítást hozzanak létre Robert Capa képeiből. Kőrösi Orsolya, a Capa Központ igazgatója korábban közölte, hogy a tárlat a Tivoli mozi termében kaphat helyet és 2018-ban nyílhat meg, pontosan tíz évvel a gyűjtemény megvásárlása után.

Fotók: Tóth Gergő

Fotók: Tóth Gergő

2008-ban a Nemzeti Múzeum bonyolította le a vételt és a Mestersorozat III. című reprezentatív Capa-életmű a MNM Történeti Fényképtárába került. Ugyan az egyetlen állami fotográfiai múzeum, a Capa Központ 2013-ben többek között azért nyílt meg az Ernst Múzeum helyén, hogy gondozzák a fotográfus örökségét, Capa-képeket nem lehetett állandóan látni a múzeumban. Most éppen van egy kiállítás: Robert Capa, a tudósító címmel egy kamarakiállítás látható, amely főleg Capa haditudósítói munkáiból válogat.

- A 937 kép mint egység érdekes, ezek ráadásul eredeti, analóg fotók. A Mestersorozat a MNM Történeti Fényképtár nemzetközi gyűjteményébe került, azaz nem képez önálló gyűjteményt - mondta lapunknak dr. Lengyel Beatrix, a Történeti Fényképtár főosztályvezető történésze. -2008 óta főként történeti információkkal egészítettük ki a képeket és elsősorban történeti szempontból közelítettünk az anyaghoz -mondta a történész, aki hozzátette: 2009. március 15-én már láthatott is a közönség egy kiállítást a Nemzeti Múzeumban, majd a Ludwigban és innentől kezdve több mint harminc kiállításon - több vándorkiállításon - lehetett látni fotókat. A külügyminsztérium felkérésére összeállítottak tárlatokat Sanghajban, Pozsonyban, Bécsben, Moszkvában, utóbbi helyen 70 ezer látogató volt. 2013-ban pedig Olaszországban kezdődött egy kiállítássorozat, ez most van Triesztben.

- A Nemzeti Múzeum rendelkezett olyan nemzetközi gyűjteménnyel, amely be tudott fogadni egy ekkora anyagot. A sorozat muzeális közgyűjteménybe került, így műtárgyként kezeljük és a megvásárlásakor volt a szerződésekben arról szó, hogy ha az állam úgy dönt, akkor elhelyezheti máshol az anyagot. Mi kidolgoztunk arra egy protokollt, hogyan kell megőrizni ezeket a képeket, milyen körülmények között lehet őket tárolni. A Capa Központnak egyelőre nincs erre alkalmas raktára, a kiállítóhelyiségeik viszont jók - mondta Lengyel Beatrix, és kiemelte, hogy a folyamatosan nem állíthatóak ki. A képeket ugyanis pihentetni kell, az analóg fotók ugyanis tovább változnak a fény hatására. Az olasz kiállítássorozat során is cserélgették emiatt a képeket. Így az állandó kiállítás valószínűleg nem azt jelenti, hogy a képek nagy részét egyszerre látni lehet majd.

Majdnem ezer fotónk van Capától
2008-ban még az akkori szocialista kormányzat támogatta a Magyar Nemzeti Múzeumot 300 millió forinttal, ebből vették meg és szállították Budapestre a Robert Capa életművét reprezentáló Mestersorozat III. számú gyűjteményét a New York-i International Center of Photography-tól. A sorozat 937 darab 40×50 cm-es, Capa szárazbélyegzőjével ellátott fotóból áll, amelyet Robert Capa öccse, Cornell Capa és Richard Whelan fotótörténész válogatott össze 70 ezer negatív közül. A 90-es években nagyították ki a fotókat három példányban, és döntésük alapján ezekről a negatívokról ebben a méretben több széria nem készíthető. Budapesten kívül a gyűjtemények New Yorkban és Tokióban találhatók. Ezen kívül a MNM megszerzett 48 eredeti, egykorú Robert Capa-fényképet is.

2017.08.09 07:47

Helsinkiben tárgyalt először hivatalosan Trump és Putyin - a találkozó képekben

A két elnök korábban nemzetközi rendezvényeken már többször találkozott egymással, az első hivatalos megbeszélés viszont Putyin késése miatt csúszással indult.

Szerző

Megosztás
2018.07.17 12:16
Frissítve: 2018.07.17 12:35
Trump és Putyin találkozója miatt fél Helsinkit lezártákAFP/ ALESSANDRO RAMPAZZO
A finn főváros tele volt a két nagyhatalom vezetőjének köszöntésévelAFP/ Dmitriy Vinogradov
Putyin repülőgépe a tervezettnél később szállt le Helsinkiben, ezért csúszott az egész programAFP/ Kremlin Press Office
Az amerikai elnök már vasárnap megérkezettAFP/ Kyle Mazza
Helsinkiben a vadonatúj orosz elnöki limuzinAFP/ Mihail Metzel
Trump is szokás szerint a saját autójával utazikAFP/ HEIKKI SAUKKOMAA
A képen Trump szimpatizánsok, de voltak tüntetők is szép számmalAFP/ ALESSANDRO RAMPAZZO
Az amerikai elnöki pár látogatást tett a finn elnöknél, Sauli NiinistónálAFP/ BRENDAN SMIALOWSKI
Fokozott biztonsági készültség a találkozó helyszínénAFP/ Dmitriy Vinogradov
Az orosz elnök elleni tüntetők HelsinkibenAFP/ JONATHAN NACKSTRAND
A négyszemközti találkozót nagyon jó kezdetnek nevezte Donald TrumpAFP/ BRENDAN SMIALOWSKI
Több mint két órán át tartott a meeting, és utána kezdődött meg az amerikai és az orosz delegáció közös munkaebédjeAFP/ BRENDAN SMIALOWSKI
Érkezés a sajtótájékoztatóraAFP/ BRENDAN SMIALOWSKI
Trump a tárgyalások témái közt a kereskedelmet, a védelmet, a rakétákat, a nukleáris fegyvereket és Kínát említetteAFP/ BRENDAN SMIALOWSKI
A sajtótájékoztatóról egy tiltakozót kivezettekAFP/ BRENDAN SMIALOWSKI
A sikeresen zárult foci-vb után mit is adhatna a rendező ország elnöke ajándékba?AFP/ YURI KADOBNOV
Trump egy hanyag mozdulattal a feleségének dobta a labdátAFP/ YURI KADOBNOV
A megmozdulás általános derültséget keltettAFP/ BRENDAN SMIALOWSKI
Trump hárított a kémügyre és az elnökválasztásba való orosz beavatkozásra irányuló kérdéseketAFP/ BRENDAN SMIALOWSKI
Putyin szerint eljött az ideje a kétoldalú viszony és a világ különböző „forró pontjaival” kapcsolatos kérdések megvitatásáraAFP/ YURI KADOBNOV
Donald Trump „az Egyesült Államok ostobaságának” tulajdonította, hogy megromlottak Washington és Moszkva kapcsolataiAFP/ ALESSANDRO RAMPAZZO
Érkezés a Fehér HázbaAFP/ Oliver Contreras

Kívül a skatulyákon

Publikálás dátuma
2018.07.17 10:00

Fotó: Népszava/ Vajda József
Sam Havadtoy egyedülálló sakkjátszmára csábítja a látogatót alkotásaival. A művész Disney-figurái és színes ajtói segítenek eligazodni az életműben.
Magát festőnek nevezi, de végletekig sarkított csipkefetisizmusa a csak festő, vagy csak szobrász kategóriáit messze felülmúlja – kezdte dr. Fabényi Julia, a Ludwig Múzeum igazgatója Sam Havadtoy Huszárlépésben című kiállításán, amely az alkotó New York-ban eltöltött éveit állítja középpontba. A magyar származású, londoni születésű Havadtoy 1972-ben érkezett az amerikai nagyvárosba, s belsőépítészként kezdett ott dolgozni. Ebben az időszakban a város meghatározó művészeivel alakított ki kapcsolatot munkái révén, s ekkor ismerkedett meg többek közt Andy Warhollal, Keith Haringgel és Yoko Onóval. A tárlat ezen együttműködéseknek eredményeit, és Havadtoy egy-egy későbbi munkáját is bemutatja, remekül reflektálva a művész alkotói felfogásának, elképzeléseinek ívére. Havadtoy Yoko Onóval való kapcsolata meghatározó volt művészi pályája alakulásában is, jellegzetes hófehér sakktáblái, és ahhoz fűződő alkotásai ennek lenyomatai. „Az összes kondoleáló üzenet és ajándék közül, mely John Lennon halála után a Dakota házba érkezett, kevés volt furcsább és meghatóbb, mint az a kézzel készített, 5x5 cm-es bőr sakktábla, melyet a sakkvilágbajnok Bobby Fischer küldött. Így kezdtünk Yokóval sakkozni” – emlékezett vissza a művész. A sakkot tematizáló alkotások az életmű és a kiállítás jelentős hányadát teszik ki: Bobby Fischer 1972-es, Borisz Szpasszkij ellen vívott 41 lépéses csatáját Havadtoy 41 darabból álló festménysorozaton örökítette meg – ennek egy része van csupán kiállítva – amelyben a lépések a fehér egy-egy árnyalatában jelennek meg.
A becsomagolás, a beborítás és az elrejtés a művész jellegzetes technikái közé tartozik, s ennek legfontosabb eszköze a csipke. A tárlaton bemutatott alkotások jelentős részét is ez az anyag, az azzal való játék, és a hozzá fűződő egyedi nyelvezet, művészi kifejezésmód uralja. A csipke nem csupán a festményeken, a különféle objektumokon is nagy szerepet kap; s ezen alkotásokat látva könnyű elképzelni, hogy Havadtoy keze és némi csipke alatt még a szemét is műalkotássá változik. Ahogy ezt a XX. században már több kiemelkedő művész esetében is megtapasztalhattuk. Erre az alkotásmódra mutatnak rá az Ajtók című sorozat darabjai is, amelyek életszakaszok megnyílását vagy lezáródását jelentik a művész számára. Holott az anyag meglehetősen távolról érkezett: a becsomagolt, és különféle technikák során megdolgozott ajtók Budapest utcáiról, lomtalanításokból származnak, magukon hordozva a város, és az ott élő emberek múltját is. Épp úgy, ahogy a csipkekesztyűk, amelyek anyagukban őrzik készítőik, valamint viselőik keze nyomát. A rétegek mögött megbúvó történetfoszlányokat a néző saját percepcióinak tükrében tudja csak felfejteni, vagy azokkal kapcsolatot létesíteni. A kiállítás számos további különlegességet is nyújt a látogatóknak: a Disney mesékből jól ismert különféle méretű és kinézetű Mickey egerek, egy beburkolt hófehér Fiat 500-as, vagy a művész egyik legújabb munkája, egy hatalmas kacsás szőnyeg is látható a galériában. Havadtoy munkáiban minden ponton kísérletezés, játékosság, ugyanakkor pontos, aprólékos és tudatos kidolgozottság lelhető fel. Belsőépítészként, lakberendezőként is e törekvéseinek nyitott utat, Keith Haring – pop-art és graffitiművész, társadalmi aktivista – lakásának berendezésében is eszerint járt el. A tárlaton kiállított kandallóelőlap szintén ezt a technikát, hangnemet tükrözi vissza, amely ugyanakkor Haring művészetének egyfajta újraértelmezése, becsomagolása is a számára. Az újrateremtés, el- és felfedés, más színben, más formában való közelítés kiemelkedő szerepet kap Havadtoy művészi létében, s alkotásai e technika mentén gyakran kölcsönös viszonyban, párbeszédben is állnak egymással.
A kiállított darabok olyan szerteágazó, mégis nagyon összetett attitűdöt, gondolkodásmódot tárnak fel előttünk, amelynek megértéséhez nem elég látni az egyes alkotásokat, közel kell férkőzni hozzájuk, bebújni a rétegek, a becsomagolt formák mögé, s meglátni a színek különböző, de nagyon apró, észrevétlen eltéréseit. Csak így érhetjük meg annak a gondolatnak felszabadító igazságát, amelyet Fabényi Julia megnyitóbeszédében hangsúlyozott: Havadtoy az a művész, akit sok skatulyába, vagy egyetlen skatulyába sem lehet szorítani.

Havadtoy háromszor

Az érdeklődők Sam Havadtoy további két magyarországi kiállítására is ellátogathatnak a nyár során. A szentendrei Ferenczy Múzeumi Centrumban Memory of Love – A szeretet emléke címmel a művész legújabb festményei és szobrai láthatóak július 14. és szeptember 30. között. A budapesti Kálmán Makláry Fine Arts galériában július 16-tól augusztus 10-ig a művész grafikai munkásságába kaphatunk mélyebb betekintést; szitanyomatai mellett, új, kollázs technikával bővített egyedi nyomatai is láthatóak lesznek a tárlaton.

2018.07.17 10:00
Frissítve: 2018.07.17 10:00