Gonosz a baba: kitör a frász

Publikálás dátuma
2017.08.10 07:45

Fotó: /
Annabelle, a hátborzongató játék baba rémsorozattá vált a nem várt sikere miatt. Egyre nő a horrorfimek közönsége, pedig a rendszerváltás előtt csak egy szűk réteg nézte.

Bevallom férfiasan: azon szkeptikusok közé tartoztam, akik nem gondolták azt, hogy a Démonok között olyan sikeres lesz, hogy már forgatják a harmadik részt, azt pedig kifejezetten elképzelhetetlennek tartottam, hogy az első részben felbukkanó gonosz baba kap majd egy külön filmet. A három ével ezelőtt készült Annabelle pedig annyira irritálóan rossz volt, hogy nagyobb összeget mertem volna arra tenni, hogy a címszereplő teremtményt nem látjuk többé viszont a mozivásznon. A Démonok között univerzum azonban annyira erősnek bizonyult, hogy a film nemhogy nem bukott meg, hanem szép anyagi siker volt. Így végül most elkészült a második rész – mely viszont olyan félelmetes néhány jelentében, hogy garantáltan ugrálni fogunk a moziszékben.

A teremtés alcím pedig arra utal, hogy tulajdonképpen nem is folytatásról van szó, hanem előzményről. Ez pedig pazar kiindulási pontot teremtett David F. Sandberg rendezőnek, hogy elfelejtse az első részt és alanyi jogon friss univerzumot teremtsen. Így visszamegyünk a huszadik az ötvenes évek vidéki Amerikájába ahol a babakészítő (Anthony LaPaglia) elveszíti a kislányát egy ostoba balesetben. Feleségével együtt imádkoznak, hogy újra láthassák a gyermeket, amikor egyszer csak megjelenik - csak akkor még nem is sejtik, hogy nem a lányuk lelkét látják, hanem valami sokkal gonoszabb bújik meg a háttérben. A cselekménybe, mint nézők akkor kapcsolódunk be, amikor egy közeli árvaházat bezárnak és a házaspár befogad egy féltucat lánygyermeket. A történet közülük elsősorban a mozgáskorlátozott Janice-re és a barátnőjére, Lindára koncentrál. Ők lesznek azok, akik idejekorán felfedezik a házban rejlő nagybetűs gonoszt. Jegyezzük meg a két gyerekszínész nevét, ők ketten viszik el a hátukon a filmet: Talitha Bateman és Lulu Wilson. Nem most halluk rólunk utoljára.

Ha az Annabell – A teremtést mint műfaji filmet nézzük, akkor elmondható, hogy a legnagyobb erénye, hogy Sandberg mindent úgy csinált, ahogy a nagykönyvben meg van írva. Pontosan tudja, hogy mikor kell ijesztgetni, bedobni egy kép és hang effektet, és a tempóérzéke sem utolsó. Illetve, képes végig fenntartani a suuspense-t, hogy még akkor is majrézzunk a székben ülve, amikor éppen nem is történik a vásznon semmi borzalmas. A műfaj gyakorlott és sokat látott rajongói így minden bizonnyal könnyebben veszik majd a látottakat, de aki nem horrorguru, az garantáltan azon kapja majd magát, hogy a kezdeti már-már unalmasnak is titulálható felvezetés után, azért rendesen kitör majd rajta a frász!

Infó:

Annabelle 2. – A teremtés

Forgalmazza az InterCom

A szocializmus, a lelki szükséglet és a horror

– A horrorfilmeknek köszönhetően biztonságos környezetben gyakorolhatjuk az egyik olyan ösztönünket, amit a való életben csak komoly stresszhelyzet, illetve valós veszély mellett tehetünk meg. Szeretjük tesztelgetni a határainkat, főképp, ha ez nem rejt valós kockázatokat – mondja Tóth Csaba, a VOX Mozimagazin főszerkesztő helyettese, a zsáner szakértője, arra a triviális kérdésünkre, hogy miért szeretünk horrort nézni.

Persze Magyarországon ez nem volt mindig könnyű, mivel a rendszerváltás előtt a horror - néhány kivételtől eltekintve - ki volt tiltva a magyar mozikból, csak nagyon szűk tábora volt a műfajnak, és ez nagyon sokáig meglátszott a mozis bevételeken is. Tóth szerint a helyzet az utóbbi kettő-három évben változott csupán. A régi idők horror-ellenes reflexeit az új moziba járó generáció legyőzte, és most már sok a sikeres horrorfilm a magyar mozikban is.

A horror egyben szerencsés műfaj is, sokkal több hibát elnézünk egy-egy ilyen műnek, mint mondjuk egy drámának. Ezeknek a műveknek ugyanis megvan az a szabálya, hogy amint egy horrorfilm rosszá válik, akkor sokszor ettől vicces lesz. Ha pedig horrorként nem is, de egyfajta vígjátékként még mindig működhet a film, ezért bocsátunk meg neki.

Mindazonáltal, a Démonok között széria sikere kacsán Tóth Csaba megjegyzi: ezek a művek arra mutattak rá, hogy a gazdasági válság után az emberek mennyire rettegnek az otthonuk elvesztésétől. A kísértetek a lelkünk mélyén valahol a bankokat jelentik, akik a nem fizetett hitel miatt lecsaphatnak a házunkra. Mint annak idején George A. Romero zombijai a szovjet fenyegetéstől való félelmet reprezentálták.

2017.08.10 07:45

Kívül a skatulyákon

Publikálás dátuma
2018.07.17 10:00

Fotó: Népszava/ Vajda József
Sam Havadtoy egyedülálló sakkjátszmára csábítja a látogatót alkotásaival. A művész Disney-figurái és színes ajtói segítenek eligazodni az életműben.
Magát festőnek nevezi, de végletekig sarkított csipkefetisizmusa a csak festő, vagy csak szobrász kategóriáit messze felülmúlja – kezdte dr. Fabényi Julia, a Ludwig Múzeum igazgatója Sam Havadtoy Huszárlépésben című kiállításán, amely az alkotó New York-ban eltöltött éveit állítja középpontba. A magyar származású, londoni születésű Havadtoy 1972-ben érkezett az amerikai nagyvárosba, s belsőépítészként kezdett ott dolgozni. Ebben az időszakban a város meghatározó művészeivel alakított ki kapcsolatot munkái révén, s ekkor ismerkedett meg többek közt Andy Warhollal, Keith Haringgel és Yoko Onóval. A tárlat ezen együttműködéseknek eredményeit, és Havadtoy egy-egy későbbi munkáját is bemutatja, remekül reflektálva a művész alkotói felfogásának, elképzeléseinek ívére. Havadtoy Yoko Onóval való kapcsolata meghatározó volt művészi pályája alakulásában is, jellegzetes hófehér sakktáblái, és ahhoz fűződő alkotásai ennek lenyomatai. „Az összes kondoleáló üzenet és ajándék közül, mely John Lennon halála után a Dakota házba érkezett, kevés volt furcsább és meghatóbb, mint az a kézzel készített, 5x5 cm-es bőr sakktábla, melyet a sakkvilágbajnok Bobby Fischer küldött. Így kezdtünk Yokóval sakkozni” – emlékezett vissza a művész. A sakkot tematizáló alkotások az életmű és a kiállítás jelentős hányadát teszik ki: Bobby Fischer 1972-es, Borisz Szpasszkij ellen vívott 41 lépéses csatáját Havadtoy 41 darabból álló festménysorozaton örökítette meg – ennek egy része van csupán kiállítva – amelyben a lépések a fehér egy-egy árnyalatában jelennek meg.
A becsomagolás, a beborítás és az elrejtés a művész jellegzetes technikái közé tartozik, s ennek legfontosabb eszköze a csipke. A tárlaton bemutatott alkotások jelentős részét is ez az anyag, az azzal való játék, és a hozzá fűződő egyedi nyelvezet, művészi kifejezésmód uralja. A csipke nem csupán a festményeken, a különféle objektumokon is nagy szerepet kap; s ezen alkotásokat látva könnyű elképzelni, hogy Havadtoy keze és némi csipke alatt még a szemét is műalkotássá változik. Ahogy ezt a XX. században már több kiemelkedő művész esetében is megtapasztalhattuk. Erre az alkotásmódra mutatnak rá az Ajtók című sorozat darabjai is, amelyek életszakaszok megnyílását vagy lezáródását jelentik a művész számára. Holott az anyag meglehetősen távolról érkezett: a becsomagolt, és különféle technikák során megdolgozott ajtók Budapest utcáiról, lomtalanításokból származnak, magukon hordozva a város, és az ott élő emberek múltját is. Épp úgy, ahogy a csipkekesztyűk, amelyek anyagukban őrzik készítőik, valamint viselőik keze nyomát. A rétegek mögött megbúvó történetfoszlányokat a néző saját percepcióinak tükrében tudja csak felfejteni, vagy azokkal kapcsolatot létesíteni. A kiállítás számos további különlegességet is nyújt a látogatóknak: a Disney mesékből jól ismert különféle méretű és kinézetű Mickey egerek, egy beburkolt hófehér Fiat 500-as, vagy a művész egyik legújabb munkája, egy hatalmas kacsás szőnyeg is látható a galériában. Havadtoy munkáiban minden ponton kísérletezés, játékosság, ugyanakkor pontos, aprólékos és tudatos kidolgozottság lelhető fel. Belsőépítészként, lakberendezőként is e törekvéseinek nyitott utat, Keith Haring – pop-art és graffitiművész, társadalmi aktivista – lakásának berendezésében is eszerint járt el. A tárlaton kiállított kandallóelőlap szintén ezt a technikát, hangnemet tükrözi vissza, amely ugyanakkor Haring művészetének egyfajta újraértelmezése, becsomagolása is a számára. Az újrateremtés, el- és felfedés, más színben, más formában való közelítés kiemelkedő szerepet kap Havadtoy művészi létében, s alkotásai e technika mentén gyakran kölcsönös viszonyban, párbeszédben is állnak egymással.
A kiállított darabok olyan szerteágazó, mégis nagyon összetett attitűdöt, gondolkodásmódot tárnak fel előttünk, amelynek megértéséhez nem elég látni az egyes alkotásokat, közel kell férkőzni hozzájuk, bebújni a rétegek, a becsomagolt formák mögé, s meglátni a színek különböző, de nagyon apró, észrevétlen eltéréseit. Csak így érhetjük meg annak a gondolatnak felszabadító igazságát, amelyet Fabényi Julia megnyitóbeszédében hangsúlyozott: Havadtoy az a művész, akit sok skatulyába, vagy egyetlen skatulyába sem lehet szorítani.

Havadtoy háromszor

Az érdeklődők Sam Havadtoy további két magyarországi kiállítására is ellátogathatnak a nyár során. A szentendrei Ferenczy Múzeumi Centrumban Memory of Love – A szeretet emléke címmel a művész legújabb festményei és szobrai láthatóak július 14. és szeptember 30. között. A budapesti Kálmán Makláry Fine Arts galériában július 16-tól augusztus 10-ig a művész grafikai munkásságába kaphatunk mélyebb betekintést; szitanyomatai mellett, új, kollázs technikával bővített egyedi nyomatai is láthatóak lesznek a tárlaton.

2018.07.17 10:00
Frissítve: 2018.07.17 10:00

Magyar előadás lett minden idők legjobb Britain's Got Talent produkciója

Publikálás dátuma
2018.07.16 14:37

Fotó: Facebook/ Attraction Látványszínház
Még mindig mindenkinek könnyeket csal a szemébe az Attraction Látványszínház 2013-as előadása. 700 ezer jelentkező közül választották ki a társulatot nyertesnek.
"Tudtuk, hogy akkor öt évvel ezelőtt valami különlegeset alkottunk, és megnyertük a versenyt, de az hogy a BGT összes eddigi produkciója közül a mi előadásunk lett a legjobb, az óriási elismerés"
 - írja Facebook-oldalán az Attraction Látványszínház hivatalos oldala.
Több mint 700.000 jelentkező közül, 12 év legnevesebb győzteseivel megküzdve bizonyult a társulat előadása minden idők legjobbjának a Britain's Got Talent tehetségkutató bajnokságán. Az utolsó fordulóban a közönség szavazatainak nagyjából háromnegyedét megszerezve, toronymagasan nyert a társulat.

A két döntős előadás:
2018.07.16 14:37
Frissítve: 2018.07.16 14:54