Művészkaraván egy magyar faluban

Publikálás dátuma
2017.08.10 07:46

Fotó: /
Noszvaj mellett tíz napig mulandó műalkotások születtek. A Global Nomadic Art Project három éve tart és kontinenseket fog át.

-A noszvajiak már hozzászoktak a művészek jelenlétéhez, húsz éve alkotnak ott művészek a barlanglakásoknál. Egri hallgatóimmal is gyakran járunk ki, most annyiban volt más, hogy ennyi náció együtt még nem volt Noszvajon - mondta lapunknak Erőss István képzőművész, a GNAP Rurális helyszínek című kelet-európai projektjének vezetője. A GNAP egy szimpózium- és akciósorozat, amelyet 2014-ben a dél-koreai természetművészeti YATOO csoport indított el és valóban világkörüli: egyrészt a világ minden részéről részt vesznek művészek, akik tíz alatt járnak be egy régiót, ahol helyi művészek kalauzolják őket és alkotnak is együtt. Másrészt a projekt járt már Dél-Koreában (itt a természetművészet nagy múltra tekint vissza és népszerű is), Mongóliában, Indiában, Dél-Afrikában, Iránban. 2017-ben értek a művészek Kelet-Európába, pontosabban Bulgáriába, Romániába és Magyarországra, a következő állomások pedig Németország, Franciaország, Litvánia, Törökország, a végcél pedig Amerika 2018-ban.

-A természetművészet a 60-as évek land artjából fejlődött ki, valójában egy gyűjtőfogalom. A műtermek és galériák világán kívüli alkotást is jelent. A művészek részben az érintetlen természeti környezetet keresik és alkotnak itt, másrészt az urbánus környezettől eltérő falusit, a földművelés kultúráját és közösségeit, hiszen ők a természet ismerői - mondta Erőss István.

A természetművészet nemcsak annyit jelent, hogy a művészek romantikusan a városi élettől és ennek művészeti intézményeitől elvonulva alkotnak. A talált természetből alkotnak, illetve nem pusztító módon azt alakítják és környezettudatosak. Az ember és környezet együttélése a fontos, habár a GNAP kelet-európai projektjének alkotásaiban nem sok alkalommal jelenik meg az ember. Leginkább feltűnő a természeti formák kihasználása, olyan növények, növényi részek és természeti tárgyak összeillesztése, amelyek amúgy nem állnának össze a művészek által kitalált formációba. Meghökkentő hatása van ennek a formaalakításnak, mégis az alkotások szerves részei lesznek a tájnak. De csak egy ideig. Mulandóak is és nem szállíthatók, így hagyományosan kiszorulnak a múzeumi kiállítóterekből.

Mivel a természetművészet műalkotásai szorosan kapcsolódnak az adott környezethez, így ezek az alkotások nem érvényesülnek és nem is annyira működnek egy kiállítótérben. A helyhez kötött installációk mögött feltételezhetően hosszabb gondolkodási folyamat áll, amelynek fontos része az installáció létrehozásának hogyanja is. A képeket ezért is lett volna érdemes szöveges leírásokkal kiegészíteni, egy átlagbefogadó ugyanis így nehezebben értelmezi a műalkotások koncepcióját. Mivel a művekről csak képeket látunk, így a projekt ilyen bemutatása nehezen mutat túl egy fotókiállításon, még akkor is, ha van egy multimédiás része a kiállításnak.

2020-ban Szöulban lesz a projekt összefoglaló zárókiállítása. A művészek ugyan évekig nomád módra vándorolnak természeti vidékeken, végül mégiscsak visszatérnek a városba, hogy bemutassák azt, ami akkorra már nem is létezik.

Infó:

Global Nomadic Art Project Rurális Helyszínek Kelet-Európa 2017

Helyszín: Koreai Kulturális Központ

A kiállítás megtekinthető augusztus 25-ig.

A projektről
A GNAP egy világ körüli szimpózium- és akciósorozat, amelyet 2014-ben a dél-koreai természetművészeti YATOO csoport indított el. Egyrészt a világ minden tájáról részt vesznek benne művészek, akik tíz nap alatt járnak be egy régiót, ahol helyi művészek kalauzolják őket, és alkotnak is együtt. Másrészt a projekt járt már Dél-Koreában (itt a természetművészet nagy múltra tekint vissza és népszerű is), Mongóliában, Indiában, Dél-Afrikában, Iránban. 2017-ben értek a művészek Kelet-Európába, pontosabban Bulgáriába, Romániába és Magyarországra, a következő állomás Németország, Franciaország, Litvánia, Törökország, a végcél pedig Amerika 2018-ban. 2020-ban Szöulban lesz a projekt összefoglaló zárókiállítása. A művészek ugyan évekig nomád módra vándorolnak természeti vidékeken, végül mégiscsak visszatérnek a városba, hogy bemutassák azt, ami akkorra már nem is létezik.

 

2017.08.10 07:46

Kívül a skatulyákon

Publikálás dátuma
2018.07.17 10:00

Fotó: Népszava/ Vajda József
Sam Havadtoy egyedülálló sakkjátszmára csábítja a látogatót alkotásaival. A művész Disney-figurái és színes ajtói segítenek eligazodni az életműben.
Magát festőnek nevezi, de végletekig sarkított csipkefetisizmusa a csak festő, vagy csak szobrász kategóriáit messze felülmúlja – kezdte dr. Fabényi Julia, a Ludwig Múzeum igazgatója Sam Havadtoy Huszárlépésben című kiállításán, amely az alkotó New York-ban eltöltött éveit állítja középpontba. A magyar származású, londoni születésű Havadtoy 1972-ben érkezett az amerikai nagyvárosba, s belsőépítészként kezdett ott dolgozni. Ebben az időszakban a város meghatározó művészeivel alakított ki kapcsolatot munkái révén, s ekkor ismerkedett meg többek közt Andy Warhollal, Keith Haringgel és Yoko Onóval. A tárlat ezen együttműködéseknek eredményeit, és Havadtoy egy-egy későbbi munkáját is bemutatja, remekül reflektálva a művész alkotói felfogásának, elképzeléseinek ívére. Havadtoy Yoko Onóval való kapcsolata meghatározó volt művészi pályája alakulásában is, jellegzetes hófehér sakktáblái, és ahhoz fűződő alkotásai ennek lenyomatai. „Az összes kondoleáló üzenet és ajándék közül, mely John Lennon halála után a Dakota házba érkezett, kevés volt furcsább és meghatóbb, mint az a kézzel készített, 5x5 cm-es bőr sakktábla, melyet a sakkvilágbajnok Bobby Fischer küldött. Így kezdtünk Yokóval sakkozni” – emlékezett vissza a művész. A sakkot tematizáló alkotások az életmű és a kiállítás jelentős hányadát teszik ki: Bobby Fischer 1972-es, Borisz Szpasszkij ellen vívott 41 lépéses csatáját Havadtoy 41 darabból álló festménysorozaton örökítette meg – ennek egy része van csupán kiállítva – amelyben a lépések a fehér egy-egy árnyalatában jelennek meg.
A becsomagolás, a beborítás és az elrejtés a művész jellegzetes technikái közé tartozik, s ennek legfontosabb eszköze a csipke. A tárlaton bemutatott alkotások jelentős részét is ez az anyag, az azzal való játék, és a hozzá fűződő egyedi nyelvezet, művészi kifejezésmód uralja. A csipke nem csupán a festményeken, a különféle objektumokon is nagy szerepet kap; s ezen alkotásokat látva könnyű elképzelni, hogy Havadtoy keze és némi csipke alatt még a szemét is műalkotássá változik. Ahogy ezt a XX. században már több kiemelkedő művész esetében is megtapasztalhattuk. Erre az alkotásmódra mutatnak rá az Ajtók című sorozat darabjai is, amelyek életszakaszok megnyílását vagy lezáródását jelentik a művész számára. Holott az anyag meglehetősen távolról érkezett: a becsomagolt, és különféle technikák során megdolgozott ajtók Budapest utcáiról, lomtalanításokból származnak, magukon hordozva a város, és az ott élő emberek múltját is. Épp úgy, ahogy a csipkekesztyűk, amelyek anyagukban őrzik készítőik, valamint viselőik keze nyomát. A rétegek mögött megbúvó történetfoszlányokat a néző saját percepcióinak tükrében tudja csak felfejteni, vagy azokkal kapcsolatot létesíteni. A kiállítás számos további különlegességet is nyújt a látogatóknak: a Disney mesékből jól ismert különféle méretű és kinézetű Mickey egerek, egy beburkolt hófehér Fiat 500-as, vagy a művész egyik legújabb munkája, egy hatalmas kacsás szőnyeg is látható a galériában. Havadtoy munkáiban minden ponton kísérletezés, játékosság, ugyanakkor pontos, aprólékos és tudatos kidolgozottság lelhető fel. Belsőépítészként, lakberendezőként is e törekvéseinek nyitott utat, Keith Haring – pop-art és graffitiművész, társadalmi aktivista – lakásának berendezésében is eszerint járt el. A tárlaton kiállított kandallóelőlap szintén ezt a technikát, hangnemet tükrözi vissza, amely ugyanakkor Haring művészetének egyfajta újraértelmezése, becsomagolása is a számára. Az újrateremtés, el- és felfedés, más színben, más formában való közelítés kiemelkedő szerepet kap Havadtoy művészi létében, s alkotásai e technika mentén gyakran kölcsönös viszonyban, párbeszédben is állnak egymással.
A kiállított darabok olyan szerteágazó, mégis nagyon összetett attitűdöt, gondolkodásmódot tárnak fel előttünk, amelynek megértéséhez nem elég látni az egyes alkotásokat, közel kell férkőzni hozzájuk, bebújni a rétegek, a becsomagolt formák mögé, s meglátni a színek különböző, de nagyon apró, észrevétlen eltéréseit. Csak így érhetjük meg annak a gondolatnak felszabadító igazságát, amelyet Fabényi Julia megnyitóbeszédében hangsúlyozott: Havadtoy az a művész, akit sok skatulyába, vagy egyetlen skatulyába sem lehet szorítani.

Havadtoy háromszor

Az érdeklődők Sam Havadtoy további két magyarországi kiállítására is ellátogathatnak a nyár során. A szentendrei Ferenczy Múzeumi Centrumban Memory of Love – A szeretet emléke címmel a művész legújabb festményei és szobrai láthatóak július 14. és szeptember 30. között. A budapesti Kálmán Makláry Fine Arts galériában július 16-tól augusztus 10-ig a művész grafikai munkásságába kaphatunk mélyebb betekintést; szitanyomatai mellett, új, kollázs technikával bővített egyedi nyomatai is láthatóak lesznek a tárlaton.

2018.07.17 10:00
Frissítve: 2018.07.17 10:00

Magyar előadás lett minden idők legjobb Britain's Got Talent produkciója

Publikálás dátuma
2018.07.16 14:37

Fotó: Facebook/ Attraction Látványszínház
Még mindig mindenkinek könnyeket csal a szemébe az Attraction Látványszínház 2013-as előadása. 700 ezer jelentkező közül választották ki a társulatot nyertesnek.
"Tudtuk, hogy akkor öt évvel ezelőtt valami különlegeset alkottunk, és megnyertük a versenyt, de az hogy a BGT összes eddigi produkciója közül a mi előadásunk lett a legjobb, az óriási elismerés"
 - írja Facebook-oldalán az Attraction Látványszínház hivatalos oldala.
Több mint 700.000 jelentkező közül, 12 év legnevesebb győzteseivel megküzdve bizonyult a társulat előadása minden idők legjobbjának a Britain's Got Talent tehetségkutató bajnokságán. Az utolsó fordulóban a közönség szavazatainak nagyjából háromnegyedét megszerezve, toronymagasan nyert a társulat.

A két döntős előadás:
2018.07.16 14:37
Frissítve: 2018.07.16 14:54