Fiatalok inspirálják Balázs Elemért

Publikálás dátuma
2017.09.05 07:48
Fotó: Fonó Budai Zeneház
Fotó: /
Harminc éve zenél megállás nélkül, most egy kicsit önmagát is méltatja a hazai jazz egyik vezéralakja.

Balázs Elemér az 1980-as évek közepe óta megszámlálhatatlanul sokféle formációban játszott, így a bőség zavarával küzdött, amikor összeállította a születésnapi koncert műsorát. „Múltam, jelenem, s talán egy kicsit a jövőm is megjelenik a programban. Boldog vagyok, hogy szinte mindenki ott lesz, aki végigkísérte ezeket az évtizedeket. Egy ilyen születésnapi koncert nem lehet más, csak színes, eklektikus” – mondja.

A sok-sok zenekar közül meghatározó jelentőségű a róla elnevezett Balázs Elemér Group, amely több mint másfél évtizede nagy sikerrel működik – igaz, ez idő alatt jó néhány tagcsere is történt. Legutóbbi lemezük (BEG 15 – Örök szerelem) két éve jelent meg, s még idén szeretnék felvenni a következőt, miközben Erdélybe, Csehországba és Szlovákiába, valamint Finnországba készülnek koncertezni. „Nagyon szeretek fiatalokkal zenélni, mert nemcsak ők tanulnak tőlem, hanem én is inspirációt merítek belőlük. A bőgős Pecek Lakatos Krisztián, a gitáros Komjáti Áron vagy a két énekes, Kiss Flóra és Szakonyi Milán olyan ragyogó tehetségek, akik ösztönöznek engem, nem hagynak elkényelmesedni” – mondja. A zenekarban a biztos pont Elemér öccse, a zongorista Balázs József, akivel a nagy korkülönbség ellenére hasonló a zenei ízlésük, gondokodásuk, s félszavakból is értik egymást. „Zeneszerzőként, hangszerelőként Józsinak már olyan jelentős életműve van, hogy nélküle a Balázs Elemér Group sohasem juthatott volna el idáig” – véli.

Bár Balázs Elemér még csak ötvenéves és rengeteg terv foglalkoztatja, összegzésre is kértük, hiszen több mint három évtizede megszakítás nélkül színpadon van; aktív muzsikusként élte át a rendszerváltást és az azóta eltelt bő negyedszázadot. Úgy látja, a magyar jazz-zenészek európai összehasonlításban kitűnőek, sőt a tengerentúlon is megállják a helyüket. Nagyon jó, hogy ma már nem kell Nyugaton élni: az ő példája is azt bizonyítja, hogy Budapestről is lehet nemzetközi karriert építeni. Azt viszont szomorúan tapasztalja, hogy a mai fiatal jazzmuzsikusok – tisztelet a kivételnek – mennyire nem érdeklődnek az idősebbek iránt, s mennyire nem vágynak tanulni tőlük.

„Nekem Kőszegi Imre mindmáig egy ikon, s ha tehetem, elmegyek a koncertjeire. Amíg Kovács Gyula vagy Pecek Lakatos Géza élt, őket is mindig meghallgattam. Szándékosan nem dobos példát mondok: ha Oláh Kálmán barátom, Európa talán legjobb jazz-zongoristája egy kis klubban muzsikál, én pályakezdőként ott ülnék, figyelném a kezét, a szünetben beszélgetnék vele, szakmai tanácsot kérnék tőle. Ma ez nem működik: bántó a közöny és az érdektelenség.”

Névjegy
Balázs Elemér 1967-ben született Ózdon, zenészcsaládban. Az 1980-as évek közepe óta aktív muzsikus: fiatalon sokszoros versenygyőztes, zenekaraival az egész világot bejárta. Főbb formációi a többi között: Balázs Elemér Group, Trio Midnight, Creative Art Trio, Remember 80/81, Szakcsi Lakatos Béla Trió, Oláh Kálmán Sextet, Dés László Septet, East Gipsy Band. Világsztárok (Lee Konitz, Art Farmer, Pat Metheny, Randy Brecker, Al Jarreau, Nicholas Payton, Dave Liebman, Joe Lovano stb.) kedvelt partnere. Számos szakmai elismerés (köztük a 2017-es Szabó Gábor-díj) birtokosa.

Infó:

BE 50 - Szeptember 23-án, a MOM Kulturális Központban csaknem negyvenen lesznek színpadon, hogy köszöntsék.

2017.09.05 07:48

Kívül a skatulyákon

Publikálás dátuma
2018.07.17 10:00

Fotó: Népszava/ Vajda József
Sam Havadtoy egyedülálló sakkjátszmára csábítja a látogatót alkotásaival. A művész Disney-figurái és színes ajtói segítenek eligazodni az életműben.
Magát festőnek nevezi, de végletekig sarkított csipkefetisizmusa a csak festő, vagy csak szobrász kategóriáit messze felülmúlja – kezdte dr. Fabényi Julia, a Ludwig Múzeum igazgatója Sam Havadtoy Huszárlépésben című kiállításán, amely az alkotó New York-ban eltöltött éveit állítja középpontba. A magyar származású, londoni születésű Havadtoy 1972-ben érkezett az amerikai nagyvárosba, s belsőépítészként kezdett ott dolgozni. Ebben az időszakban a város meghatározó művészeivel alakított ki kapcsolatot munkái révén, s ekkor ismerkedett meg többek közt Andy Warhollal, Keith Haringgel és Yoko Onóval. A tárlat ezen együttműködéseknek eredményeit, és Havadtoy egy-egy későbbi munkáját is bemutatja, remekül reflektálva a művész alkotói felfogásának, elképzeléseinek ívére. Havadtoy Yoko Onóval való kapcsolata meghatározó volt művészi pályája alakulásában is, jellegzetes hófehér sakktáblái, és ahhoz fűződő alkotásai ennek lenyomatai. „Az összes kondoleáló üzenet és ajándék közül, mely John Lennon halála után a Dakota házba érkezett, kevés volt furcsább és meghatóbb, mint az a kézzel készített, 5x5 cm-es bőr sakktábla, melyet a sakkvilágbajnok Bobby Fischer küldött. Így kezdtünk Yokóval sakkozni” – emlékezett vissza a művész. A sakkot tematizáló alkotások az életmű és a kiállítás jelentős hányadát teszik ki: Bobby Fischer 1972-es, Borisz Szpasszkij ellen vívott 41 lépéses csatáját Havadtoy 41 darabból álló festménysorozaton örökítette meg – ennek egy része van csupán kiállítva – amelyben a lépések a fehér egy-egy árnyalatában jelennek meg.
A becsomagolás, a beborítás és az elrejtés a művész jellegzetes technikái közé tartozik, s ennek legfontosabb eszköze a csipke. A tárlaton bemutatott alkotások jelentős részét is ez az anyag, az azzal való játék, és a hozzá fűződő egyedi nyelvezet, művészi kifejezésmód uralja. A csipke nem csupán a festményeken, a különféle objektumokon is nagy szerepet kap; s ezen alkotásokat látva könnyű elképzelni, hogy Havadtoy keze és némi csipke alatt még a szemét is műalkotássá változik. Ahogy ezt a XX. században már több kiemelkedő művész esetében is megtapasztalhattuk. Erre az alkotásmódra mutatnak rá az Ajtók című sorozat darabjai is, amelyek életszakaszok megnyílását vagy lezáródását jelentik a művész számára. Holott az anyag meglehetősen távolról érkezett: a becsomagolt, és különféle technikák során megdolgozott ajtók Budapest utcáiról, lomtalanításokból származnak, magukon hordozva a város, és az ott élő emberek múltját is. Épp úgy, ahogy a csipkekesztyűk, amelyek anyagukban őrzik készítőik, valamint viselőik keze nyomát. A rétegek mögött megbúvó történetfoszlányokat a néző saját percepcióinak tükrében tudja csak felfejteni, vagy azokkal kapcsolatot létesíteni. A kiállítás számos további különlegességet is nyújt a látogatóknak: a Disney mesékből jól ismert különféle méretű és kinézetű Mickey egerek, egy beburkolt hófehér Fiat 500-as, vagy a művész egyik legújabb munkája, egy hatalmas kacsás szőnyeg is látható a galériában. Havadtoy munkáiban minden ponton kísérletezés, játékosság, ugyanakkor pontos, aprólékos és tudatos kidolgozottság lelhető fel. Belsőépítészként, lakberendezőként is e törekvéseinek nyitott utat, Keith Haring – pop-art és graffitiművész, társadalmi aktivista – lakásának berendezésében is eszerint járt el. A tárlaton kiállított kandallóelőlap szintén ezt a technikát, hangnemet tükrözi vissza, amely ugyanakkor Haring művészetének egyfajta újraértelmezése, becsomagolása is a számára. Az újrateremtés, el- és felfedés, más színben, más formában való közelítés kiemelkedő szerepet kap Havadtoy művészi létében, s alkotásai e technika mentén gyakran kölcsönös viszonyban, párbeszédben is állnak egymással.
A kiállított darabok olyan szerteágazó, mégis nagyon összetett attitűdöt, gondolkodásmódot tárnak fel előttünk, amelynek megértéséhez nem elég látni az egyes alkotásokat, közel kell férkőzni hozzájuk, bebújni a rétegek, a becsomagolt formák mögé, s meglátni a színek különböző, de nagyon apró, észrevétlen eltéréseit. Csak így érhetjük meg annak a gondolatnak felszabadító igazságát, amelyet Fabényi Julia megnyitóbeszédében hangsúlyozott: Havadtoy az a művész, akit sok skatulyába, vagy egyetlen skatulyába sem lehet szorítani.

Havadtoy háromszor

Az érdeklődők Sam Havadtoy további két magyarországi kiállítására is ellátogathatnak a nyár során. A szentendrei Ferenczy Múzeumi Centrumban Memory of Love – A szeretet emléke címmel a művész legújabb festményei és szobrai láthatóak július 14. és szeptember 30. között. A budapesti Kálmán Makláry Fine Arts galériában július 16-tól augusztus 10-ig a művész grafikai munkásságába kaphatunk mélyebb betekintést; szitanyomatai mellett, új, kollázs technikával bővített egyedi nyomatai is láthatóak lesznek a tárlaton.

2018.07.17 10:00
Frissítve: 2018.07.17 10:00

Magyar előadás lett minden idők legjobb Britain's Got Talent produkciója

Publikálás dátuma
2018.07.16 14:37

Fotó: Facebook/ Attraction Látványszínház
Még mindig mindenkinek könnyeket csal a szemébe az Attraction Látványszínház 2013-as előadása. 700 ezer jelentkező közül választották ki a társulatot nyertesnek.
"Tudtuk, hogy akkor öt évvel ezelőtt valami különlegeset alkottunk, és megnyertük a versenyt, de az hogy a BGT összes eddigi produkciója közül a mi előadásunk lett a legjobb, az óriási elismerés"
 - írja Facebook-oldalán az Attraction Látványszínház hivatalos oldala.
Több mint 700.000 jelentkező közül, 12 év legnevesebb győzteseivel megküzdve bizonyult a társulat előadása minden idők legjobbjának a Britain's Got Talent tehetségkutató bajnokságán. Az utolsó fordulóban a közönség szavazatainak nagyjából háromnegyedét megszerezve, toronymagasan nyert a társulat.

A két döntős előadás:
2018.07.16 14:37
Frissítve: 2018.07.16 14:54