oktatás;Emmi;Nemzeti Alaptanterv;

2017-09-06 07:02:00

Hallgatásra alapozott tanterv

Noha a minisztérium teljes nyilvánosságról beszél, továbbra sem árulják el, kik dolgoznak majd az új Nemzeti alaptanterven, mire költik a 2,4 milliárdos uniós forrást.

Hangulatkeltés – így reagált közleményében az Emberi Erőforrások Minisztériuma (Emmi) arra, hogy lapunk tegnap megírta: a kabinet a nyilvánosság és a szakma előtt is titkolja, kik írják az új Nemzeti alaptantervet (NAT). Noha a szaktárca álhírekről írt, a minisztérium és a NAT kidolgozásáért felelős miniszteri biztos, Csépe Valéria sem válaszolt tegnap lapunknak még olyan egyszerű kérdésekre sem: kik készítik a tantervet? Pontosan mire költik, kik kapják azt a 2,4 milliárd forintot, amelyet az unió biztosít erre a munkára?

A szaktárca közleményében mindössze annyi árult el, hogy a pénzből kerettantervek kidolgozására, pedagógusok felkészítésére is jut, illetve hogy számos pedagógiai szakember, fejlesztő, egyetemi professzor, tanügyigazgatási szakértő, gyakorló pedagógus bevonásával készül az új NAT. A munka helyszíne az Eszterházy Károly Egyetem.

Értesüléseink szerint nem véletlen, hogy ennél többet nem árulnak el: noha Csépe Valéria még július közepén a 24.hu-nak adott interjúban úgy nyilatkozott, a fejlesztési projekt július elsején, száz fős, "kiváló szakemberekből" álló csapattal elindult, információink szerint valójában csak a napokban kezdik el a szakemberek felvételét a munkacsoportba. A kész koncepciót december 31-ig kell elkészíteni, de úgy, hogy addigra már egy társadalmi egyeztetést is le kellene bonyolítani.

Tudható viszont az is, hogy nem a nulláról kezdik a munkát: már létezik egy előzetes koncepció, ami márciusra készült el, ezt maga Csépe Valéria dolgozta ki a Köznevelési Kerekasztal tartalomfejlesztési munkacsoportjának vezetőjeként. Úgy tudni, a tervezetet Csépe több szakmai fórumon is bemutatta, ám érdemi vitára sehol sem került sor. Az Emmi közleménye szerint az új NAT-munkálatok jelenlegi állapotáról legközelebb szeptember 27-én, a Nemzeti Pedagógus Kar rendezvényén tartanak előadást.

A NAT kidolgozásából ugyanakkor a jelentősebb oktatási és pedagógus szakszervezeteket, illetve számos mérvadó, több évtizedes tapasztalattal rendelkező szakmai szervezetet is kihagytak. Húszan – a Pedagógusok Demokratikus Szakszervezetétől kezdve az Eötvös Társaságon, a Keresztény Pedagógus Társaságon és a Magyartanárok Egyesületén át az Osztályfőnökök Országos Szakmai Egyesületéig – augusztus 20-án levelet is írtak Csépe Valériának, kérdéseikre azóta sem kaptak választ. Egyebek mellett azt szeretnék megtudni, pontosan kik tagjai a száz szakemberből álló munkacsoportnak, mikor kerül a tervezet a szakmai nyilvánosság elé, hogyan történik majd a társadalmi egyeztetés, s milyen szerepet szánnak a folyamatban a szakmai civil szervezeteknek. "Bár márciusban az Emmi bejelentette a NAT-koncepció elkészültét, és egy áprilisi kormányhatározat elrendelte a társadalmi konzultációt, szervezeteink NAT-ügyben semmilyen megkeresést nem kaptak, semmilyen hivatalos dokumentumot hozzájuk el nem juttattak" – írták.