Jobbik-Konzervatívok;plakát;Simicska Lajos;

2017-09-25 07:00:00

Ez csak Orbán és Simicska plakátharca

Jobbik jelenleg is tárgyalásokat folytat újabb reklámberendezések beszerzéséről több céggel és magánszemély tulajdonossal, akik készek reklámeszközeiket a média piacon értékesíteni. Ezen tárgyalások sikeres lebonyolítása érdekében a reklámeszközök beszerzésével kapcsolatban nem kívánunk további információkat nyilvánosságra hozni - ezzel hárította el a Népszava érdeklődését a múlt pénteken bejelentett, a Jobbik tulajdonába került 1100 reklámeszköz kapcsán Jakab Péter pártszóvivő szombaton.

Pedig szerettük volna megtudni az eddig már lebonyolított biznisz részleteit is, így az áron túl például azt, hogy a szóban forgó 1100 reklámeszközből mennyi az óriásplakáthely, illetve más reklámhordozó, vagy hogy a hirdetési felületek hány százaléka található Budapesten, illetve vidéken. A részleteket - eladót, fizetési módon, s egyebeket is - részletező kérdéssorunkra csupán ez a válasz érkezett, miközben az Indexnek a párt sajtóirodája már 1100 "óriásplakát berendezés" megvásárlásáról írt.

"Az reklámeszközök beszerzése adásvételi szerződéssel, részletfizetési konstrukcióban történt. A finanszírozást egyelőre hitel felvétele nélkül, saját erőből, a részünkre biztosított állami támogatásból oldjuk meg. A konkrét összeg üzleti titok részét képezi" - tájékoztatták a portált, ami azt is egyértelművé teszi, hogy lapunk korábbi feltételezésével szemben nem hitelből, hanem állami támogatásból finanszírozzák a bevásárlást. Mindez pedig, akármi is legyen a Jobbik üzleti szándéka, közpénzt felhasználva jutottak óriásplakátokhoz, magyarán minden, az üzlethez kötődő információ közérdekből nyilvános, Vona Gábor és pártja nem titkolhatja el részleteit.

Más kérdés, hogy a Fidesz nem a bevásárlás részleteire volt kíváncsi, hanem már szombaton azzal állt elő: feljelentést tesz tiltott pártfinanszírozás miatt. A kormányoldal ugyanis azt feltételezi, ajándékba kapta a Jobbik a plakáthelyeket Simicska Lajostól. A radikális párt azonban nyilván számolt ezzel a feltételezéssel, s aligha elképzelhető, hogy ne rendelkezne számlával a bevásárlásáról. Az 1100 óriásplakát - tekintve, hogy a párt tavaszi-nyári, a plakáttörvény lex Simicskaként elhíresült módosítását kiváltó kampányával mintegy 3000 reklámhordozón volt jelen hónapokon át - ugyanakkor csupán része lehet egy nagyobb tervnek.

Már csak azért is, mert emlékezetes: hiába vágta ketté a költségvetési pénzből működő szervezetek listaár alatti hirdetéseit megtiltó, botrányosan megszavazott törvény a Jobbik tavasz óta zajló kormányellenes kampányát, néhány napon belül „A nép nem betiltható, de a kormány leváltható” üzenet lepte el az országot - ugyanazokon a felületeken, ahol korábban a Jobbik hirdetései álltak. A Simicska Lajoshoz köthető Mahir azt mondta ezekről, hogy „magánmegrendelő megbízásából közzétett társadalmi célú üzenetek”, s azóta már több, például a Jobbik béruniós programját hirdető reklámkampány előjött már, ugyanezzel a magyarázattal.

Már csak ezért is adhatta a fejét a kormány arra, hogy tovább szigorítja a közterületi hirdetéseket. Mint megírtuk: településképi bejelentési eljárást folytathatnak majd ugyanis le a polgármesterek a reklámok és reklámhordozók elhelyezéséről – az erről szóló jogszabály-módosítást Semjén Zsolt miniszterelnök-helyettes múlt hétfőn nyújtotta be a Háznak. A módosítást vélhetően gyorsított eljárásban akarják elfogadni, hiszen a törvény már szeptember 29-én hatályba is lépne.

Simicska Lajos, aki jelentős, sok tízezer közterületi reklámhordozóval rendelkezik például a Mahir Cityposter, illetve a Publimont nevű cégein keresztül, vélhetően arra számít, hogy a fideszes önkormányzatok sok helyütt "felülvizsgálják" majd a plakáthelyeket, s így több ezer reklámhordozójának eltávolításáról dönthetnek. Ha pedig alig néhány hét múlva ezek a felületek amúgy is a elvesznek, vélhetően nem olyan fájdalmas ezektől megválni "jelképes" összegért, ezzel is borsot törve Orbán Viktor és kormánya orra alá.