Nincs pénz a pályakezdőkre

Publikálás dátuma
2017.12.18 06:46
Karácsonyi László Tedd boldoggá című műve is szerepel a vásáron holnapig
Fotó: /
Öt évtizede működik, de a mostani kultúrpolitika miatt megszűnhet az egyik legfontosabb művészeti szervezet, a Fiatal Képzőművészek Stúdiója Egyesület (FKSE).
Csáki László - Elfelejtett mozdulatok

Csáki László - Elfelejtett mozdulatok

Ha valaki pályakezdő művészként kikerül ma Magyarországon valamelyik főiskolai vagy egyetemi képzésről, szinte magától értetdődő, hogy jelentkezik a Fiatal Képzőművészek Stúdiójánál. Az 1958-ban alapított FKSE elsősorban tagjai láthatóságát segíti elő, azaz támogatja őket szakmai kapcsolatok építésében, és segíti őket, hogy megjelenjenek hazai és külföldi kiállításokon. Művészeti ösztöndíjak szakmai zsűrijeiben is képviselik a művészeket, és jó áron műterembérlési lehetőségeket is biztosítanak. Működtetik a Stúdió Galériát, illetve a C3 Kulturális és Kommunikációs Központ Alapítvánnyal és a Magyar Képzőművészeti Egyetemmel együtt a Labor Galériát. És nem utolsósorban az FKSE egy fontos szakmai és művészeti közösség is az alkotók számára. Olyan művészek indultak innen, mint például Bukta Imre és sok itt kezdő művész nemzetközileg is ismert: például Csörgő Attila egyik műve a Pompidou, Kaszás Tamásé a Tate Modern gyűjteményében látható. Ladik Katalin pedig tiszteletbeli tag, az ő egyik alkotása a New York-i MoMA kollekciójának a része.

Csáki László - Kijelölt helyen dohányzó bokrok

Csáki László - Kijelölt helyen dohányzó bokrok

Pár napja azonban a 200 junior és 300 senior (35 év feletti) taggal rendelkező FKSE közölte, pénzügyileg olyan rossz helyzetben vannak, hogy a megszűnés szélén van az egyesület. Megkerestük az ügyben az FKSE-t. Közleményükben azt írták többek között, hogy “tekintettel a független szakmai szervezetek számára egyre kedvezőtlenebbé váló kultúrpolitikai légkörre” végveszélybe került az egyesület munkája. Rákérdeztünk, hogy ez pontosan mit jelent és azt a választ kaptuk, hogy az FKSE megalakulása óta, hasonlóan más nonprofit tevékenységet végző kulturális szervezetekhez, állami támogatásokból tartja fenn magát. A 2010-től átalakult kultúrafinanszírozás azonban nehéz helyzetbe hozta az egyesületet. Elmondták, azóta folyamatosan csökkentek az állami támogatások, aminek az oka többek között “a szakmai legitimáció nélkül, az FKSE-nél jóval kisebb tagsággal, ám annál több ingatlannal működő és Magyar Művészeti Akadémia (MMA) térnyerése.”

Hozzátették azt is, hogy a támogatások csökkenése mellett az is nehezíti a pénzügyi helyzetet, hogy “a kulturális minisztérium megszűnése és a Nemzeti Kulturális Alap (NKA) önállóságának elvesztése óta a szakmai alapú kultúrafinanszírozás rendszere kiszámíthatatlan.” Ráadásul mivel az FKSE képzőművészettel kapcsolatos tevékenységet folytat, így nem lehet adófelajánlás kedvezményezettje, közhasznú egyesületként pedig korlátozva van a kommerciális jellegű bevétele. A kiadásaikat a minimumra szorítják, de minden évben veszteségesek. Így a szakmai munka mellett elsősorban a pénzszerzésre összpontosítanak. Az egyesület kiadása egyébként 2016-ban 13,6 millió forint volt és 10,9 millió forint volt bevételünk.

Patron - műtárgyvásár
Az egyik legfontosabb bevételi forrást jelenti az egyesület számára a karácsonyi, Patron nevű műtárgyvásár. Ez idén december 19-éig tart, és a Rottenbiller utca 35. alatt található Stúdió Galériában meg is tekinthetőek az alkotások. A kiállításon például olyan alkotók munkáit lehet megvenni, mint El-Hassan Róza, Andreas Fogarasi, Németh Hajnal és Várnai Gyula, akik képviselték korábban Magyarországot a velencei biennálén. A kiállítók között van még Balogh Viktória, a Magyar Fotográfiai Szövetség idei ösztöndíjasa, Ember Sári, aki idén megkapta a torinói Artissima művészeti vásáron a Campari Art Prize díjat és Fátyol Viola, a Robert Capa Magyar Fotográfiai Nagydíj 2016-os nyertese.
A műtárgyvásárláson keresztüli adományozás egyébként divatosnak is mondható, a Heti Betevő is jótékonysági aukcióval gyűjtött nemrég pénzt. Az FKSE közölte, hogy a karácsonyi vásáron az egyesület az eladási ár 40 százalékát kapja meg. A bevétel 2015-ben meghaladta az 1 millió forintot és idén is hasonló eredményt remélnek. Az egyesületnek van egy 507 darabos gyűjteménye is. A műtárgyvásárlások az alapítás óta folynak, de a rendszerváltás után már nem igazán gyarapodott a gyűjtemény. Az egyesület pénzügyi helyzete miatt azt tervezik, hogy ebből is adnak majd el. A katalógus az egyesület honlapján is megtalálható.

2017.12.18 06:46

Magyar előadás lett minden idők legjobb Britain's Got Talent produkciója

Publikálás dátuma
2018.07.16 14:37

Fotó: Facebook/ Attraction Látványszínház
Még mindig mindenkinek könnyeket csal a szemébe az Attraction Látványszínház 2013-as előadása. 700 ezer jelentkező közül választották ki a társulatot nyertesnek.
"Tudtuk, hogy akkor öt évvel ezelőtt valami különlegeset alkottunk, és megnyertük a versenyt, de az hogy a BGT összes eddigi produkciója közül a mi előadásunk lett a legjobb, az óriási elismerés"
 - írja Facebook-oldalán az Attraction Látványszínház hivatalos oldala.
Több mint 700.000 jelentkező közül, 12 év legnevesebb győzteseivel megküzdve bizonyult a társulat előadása minden idők legjobbjának a Britain's Got Talent tehetségkutató bajnokságán. Az utolsó fordulóban a közönség szavazatainak nagyjából háromnegyedét megszerezve, toronymagasan nyert a társulat.

A két döntős előadás:
2018.07.16 14:37
Frissítve: 2018.07.16 14:54

„Tom Waits dalait megszólaltatni kifogyhatatlan örömforrás”

Publikálás dátuma
2018.07.16 09:10

Fotó: / Erdélyi Gábor
A Braindogs tizenöt éve jött létre, hogy koncertekkel, örömzenéléssel tisztelegjen nagy kedvence és példaképe, Tom Waits életműve előtt. Varga Liviusszal, a csapat ütősével – a Quimby és A Kutya Vacsorája alapemberével – beszélgettünk.
„Ez a zenekar úgy alakult, hogy Podlovics Péter koncertrendező szeretett volna egy 55. születésnapi Tom Waits-bulit Budapesten; Waits azonban végül sajnos nem jött el Magyarországra. Péter ezért egy tisztelgő koncertet kezdett szervezni, és felhívta Tom Waits-kedvelő zenész barátait Londontól Grazig, Antwerpentől Szigetszentmiklósig. Ez a buli olyan frenetikus siker lett, hogy rámutatott a rajongók körében tomboló Tom Waits-éhségre. Mi, zenészek is pontosan ugyanígy éreztük. Azóta úgy tűnik, ha akarnánk, sem tudnánk abbahagyni a koncertezést” – mondja Varga Livius. A zenekar vezetője Ian Siegal londoni énekes-gitáros, aki a kritikusok szerint az egyik leghetségesebb fehér soul-blues énekes. Livius szerint Siegal „lehengerlő előadásával és oltári orgánumával tökéletes vezető. A legkisebb kézmozdulatából azonnal ért mindenki a színpadon: pontosan tudhatod, hogy mit vársz tőle, mégis képes minden koncerten meglepni. Hol érdekesen búgó baritonját használja, hol pedig – mint egy defektes gőzgép – fújtat, hogy a következő pillanatban extrém sípoló hangot csaljon ki a torkából.” Siegal mellett a másik külföldi muzsikus a gitáros Ripoff Raskolnikov, „a grazi blues-fenomén, akinek saját, semmivel nem összekeverhető stílusa tökéletesen kirajzolódik, miközben Tom Waits-dalokat énekel. Annyi szeretettel és fájdalommal játszik, hogy olyan talán még a Mississippi-deltában sem található.”
A hazai zenészek közül a Quimby frontembere, Kiss Tibi a közelgő óbudai koncerten (július 18., szerda, 19:30, Kobuci kert) nem lesz színpadon – a holland Mischa den Haring helyettesíti, aki Varga Livius véleménye szerint „a saját világát ülteti bele ebbe a tribute-ba. Nem pótolni akarja Tibit, hanem alternatívát nyújtani, de éneke és gitárhangzása tökéletesen passzol a szövedékbe.” Állandó tag a Pál Utcai Fiúkból ismert Varga Laca basszusgitáros, valamint a dobos Frenk (Budapest Bár, ex-Hiperkarma). „Laca a blues-nak, a groove-os tánczenéknek és a kísérletező zenének is kiváló ismerője; éppen ezért Tom Waits extrém hangszereléseinek remek tolmácsolója. Frenkkel pedig olyan ritmusszekciót adnak, amelyet a világ bármely zenekara megirigyelhetne. Aztán jön a csavar: Frenk kilibben a mikrofonhoz egy szál gitárral és egyedül előad egy dalt. Némi durván húzós dobolás után pedig újra megteszi ezt – de immár a zongora mögé ülve.” A Braindogs alapembere, szürke eminenciása a zongorista Nagy Szabolcs, aki – Livius szerint – „mindezt az egészet összefűzi, fenntartja, továbblendíti és a háttérből igazgatja. Mindent tud a bluesról és a környéki műfajokról, s amikor egy-egy szólója megvillan, akkor felkiált az idegrendszer. Mindezt oly könnyedséggel teszi, hogy a néző elhiszi: nagyszerűen zongorázni nem is olyan nehéz. Fanyar humorát jelzik zenei tréfái, utalásai, amelyeket pókerarccal sző bele varázslatosan pulzáló játékába.” A Braindogs jövőjéről, terveiről Varga Livius mindössze annyit mond: minden azon múlik, hogy a publikumot meddig érdekli a Tom Waits-repertoár. „A közönség egyelőre nő, mi pedig bármeddig bírjuk. Tom Waits dalait megszólaltatni kifogyhatatlan örömforrás. Nagyon tudunk figyelni egymásra, érezzük egymás rezdüléseit. Ez nem is csoda, hiszen különböző zenekarokban és összetételekben, de egyébként is játszunk együtt.”

Whiskys tartály, füstölő, autó-motor

A jövőre hetvenéves Tom Waits 1972-ben jelentette meg debütáló lemezét, s azóta folyamatosan színpadon van. Zeneszerzőként is jelentős sikereket aratott: a nyolcvanas-kilencvenes években sorra írta a filmzenéket Francis Ford Coppola számára. Hangja összetéveszthetetlenül egyéni: monográfusa, Gary Graff szerint olyan, „mintha Bourbon-whiskys tartályban áztatták volna, majd a füstölőben lógatták volna néhány hónapig, és végül áthajtottak volna rajta autóval vagy egy erős Harley Davidsonnal.” Egy másik kritikusa szerint „ami Charles Bukowski a költészetben, Jack Kerouac a prózában és Edward Hopper a festészetben, az a zenében egyértelműen Tom Waits.” Az amerikai zene olyan ikonjai is példaképüknek tartják, mint Rod Stewart vagy Bruce Springsteen. Waits többszörös Grammy-díjas, emellett filmes munkáiért Arany Glóbusz-díjban és Oscar-jelölésben is részesült. Kaliforniában él feleségével és három gyermekével.

2018.07.16 09:10
Frissítve: 2018.07.16 09:10