Nagy Népszava-körkép: színház

Publikálás dátuma
2018.01.02 06:45

Fotó: /
Mit néztünk, hallgattunk, olvastunk 2017-ben? Szakértőket kértünk fel, hogy osszák meg velünk szakmai és személyes élményeiket, összegezzék az évet. Ötödik rész: színház
Az év eseménye, amelyből akár kortárs dráma is születhetne

Jászay Tamás kritikus, a Revizor szerkesztője: Valami pozitív kellene ide, de csak a színházi szakmában felrobbant, sok áldozattal járó zaklatásbomba ugrik be. A magukat illetékesnek képzelő megmondóemberek szövegeiből simán kerekedne egy abszurd dráma.

Kovács Patrícia színésznő: Magam nagyon megnéznék egy olyan darabot, ami a #metoo-ügy kapcsán születne, de nem az áldozat, hanem a vádlott szemszögéből. Akiknek így vagy úgy, de 24 óra alatt megváltozik az élete. 

Lökös Ildikó dramaturg: Nyílt Fórum – a színházi dramaturgok megújult eseménye (a drámapályázatukra érkezett közel másfélszáz pályaműből kiválasztva nyolc, majd ezekkel műhelymunka a zalaegerszegi színházban, majd műhelybeszélgetések a debreceni kortársdráma-fesztiválon, majd felolvasásuk a Pécsi Országos Színházi Találkozón.)

Szirtes Tamás, a Madách Színház igazgatója: A Madách Színház igazgatójaként szeretnék a legcsekélyebb részlehajlás nélkül, kérlelhetetlen objektivitással válaszolni a feltett kérdésekre. A Shakespeare-fesztivál a Madách Színházban, nem kortárs drámának, inkább hősi eposznak ajánlom.

Veiszer Alinda televíziós szerkesztő-műsorvezető:  A #metoo természetesen.

Az év színházi dobása

Jászay Tamás: A HODWORKS Szólók című előadása csendesen foglalta el helyét a hazai kortárs tánc élmezőnyében. Hód Adrienn és táncosai ismerik az embert, a törékenyt, a félelmeteset, a gyönyörűt.

Kovács Patrícia: Ascher Tamásról és a színházi életünkről készíteni egy cudarul pofátlan és elemelten kitárulkozó darabot. Már az ötlet önmagában remek.

Lökös Ildikó: Migraaaansok – Matei Vişniec román-francia drámaíró új műve a székelyudvarhelyi Tomcsa Sándor Színházban, Zakariás Zalán rendezésében, a társulat 12 színészével, akik 44 szerepet alakítanak. A szerző dokumentumokat gyűjt újságíróként, majd fölmutatja az események mögötti embert.

Szirtes Tamás: A Szerelmes Shakespeare bemutatója a Madách Színházban.

Veiszer Alinda: Ádám almái / József és testvérei.

Keresztes Tamás az Egy őrült naplójában Fotó: Takács Attila

Keresztes Tamás az Egy őrült naplójában Fotó: Takács Attila

Amit feltétlenül látnunk kell

Jászay Tamás: Nyolc hónappal a budapesti premier után január elején a Trafóban újra Jerôme Bel Galája. Minden, amit tudni akartál a színházról és a táncról, de még csak gondolni se mertél rá. Kötelező darab. Tényleg.

Kovács Patrícia: Keresztes Tamást az Őrült naplójában.

Lökös Ildikó: Például a Trafóban bármit. Nemzetközi és hazai produkciókat, Brooktól Schillingig, Mundruczótól Frenákig és Horváth Csaba és Vajdai Vili… A pincében izgalmas fiatalokat, Znajkay Zsófi, Kelemen Kristóf, a próbateremben a Dollár Papá-t stb.

Szirtes Tamás: A Madách Színház jubileumi évadjának valamennyi ünnepi előadását. (1x3 néha 4 - 100., Mary Poppins 300., Les Misérables - A nyomorultak 100., Anna Karenina 100., Macskák 35 éves., Az Operaház Fantomja 15 éves, Mamma Mia! 300. előadás)

Veiszer Alinda: Pál Andris Petri estjét

Az év színházi kudarca

Jászay Tamás: Itt a legnagyobb a tolongás az első helyért, ezért csak egy friss szomorúságomat írom: Pintér Béla kortárs kabaréja a Katona József Színházban témaként, drámaként, színházként egyaránt csalódás.

Kovács Patrícia: Erről nem tudok nyilatkozni, mert nem láttam annyi darabot az elmúlt időben, hogy mérlegelni tudjak. És blöffölni nem szeretnék.

Lökös Ildikó: Jordán Tamásnak a szombathelyi Weöres Sándor Színház igazgatói kinevezése körüli vircsaft – bár ez kudarcnak kezdődött, aztán másképp végződött.

Szirtes Tamás: Ezt a kérdést egy másik színháznak kell feltenni.

Veiszer Alinda: A Vígszínház Facebook-élőzése.

Ami a zenés színpadon mindent vitt

Jászay Tamás: Kellemes meglepetés volt az Erkel Színház Olasz nő Algírban előadása. Szabó Máté frivol, okos, agyat-szemet gyönyörködtető produkcióval rukkolt elő. A hatszor játszott opera hosszú szériát élhetne meg.

Kovács Patrícia: Ezen sokat gondoltam, mert magam nagyon szeretem a zenés színházat, de amit mostanában láttam a kifejezetten a zenés színpadokon, az nem az én világom. Így nem tudok dönteni, hogy számomra mi az ami “mindent vitt”.

Lökös Ildikó: Dés László – Geszti Péter – Grecsó Krisztián: A Pál utcai fiúk (Vígszínház).

Szirtes Tamás: A Mamma Mia! turnéváltozatának őrjöngő sikerű bemutatója Debrecenben.

Veiszer Alinda: A Pál utcai fiúk.

2018.01.02 06:45

Igazi spanyol sztárcsapathoz utazhat az Újpest

Publikálás dátuma
2018.07.20 15:42

Fotó: AFP/ CHRISTOF STACHE
A lilák jövő csütörtökön, Spanyolországban kezdenek, visszavágó egy héttel később, a Szusza-stadionban. Nebojsa Vignjevic élvezhető futballt és szoros eredményt ígér.
A Bajnokok Ligája selejtezőjének 1. fordulójából kedden továbbjutó MOL Vidi FC és az Európa-liga hasonló szakaszából továbblépő Budapest Honvéd után csütörtökön az első párharc 3-1-es veresége ellenére hazai környezetben 4-0-ra nyerő Újpest is kvalifikálta magát a második körbe, a négy élvonalbeli kupacsapatból tehát egyedüliként a Ferencváros vérzett el. Az újpestiek fordításának a Neftci Baku legyőzésén túl komoly „jutalma” van, hiszen a hazai kupagyőztes az EL háromszoros győztesével (2014, 2015, 2016), az előző szezonban a BL negyeddöntőjéig jutó Sevillával találkozik a következő fordulóban.
„Remélem, azok az emberek, akik negatív kritikával illették a csapatot az első meccs után, most bocsánatot kérnek majd. Örülök, hogy a labdarúgóim megmutatták, hogy mit tudnak és mire képesek – idézi az ujpestfc.hu az Újpest vezetőedzőjét, Nebojsa Vignjevicet. – Köszönöm a szurkolóknak, mert nagyon fontos szerepet játszottak a visszavágón, nagyszerűen biztatták a csapatot. Hatalmas élmény, hogy sikerült eredményesnek lennünk, óriási dolog, hogy a Sevilla ellen pályára léphetünk majd. Jó lehetőség ez az együttesnek és a stábnak is, hogy tanuljunk egy ilyen kaliberű csapattól. Tudom, hogy mindent megteszünk majd azért, hogy élvezhető futballt nyújtsunk és szoros eredmény alakuljon ki.”
Pénteken kialakult a továbbiak pontos menetrendje is, amelynek megfelelően jövő csütörtökön idegenben, 21.45-től kezdenek a lila-fehérek Spanyolországban. A visszavágóra egy héttel később, a Szusza-stadionban kerül sor. A BL-ben a bolgár Ludogorets ellen szereplő MOL Vidi FC ugyancsak vendégként kezdi a maga párharcát kedden (második mérkőzés a következő szerdán, Felcsúton), míg az El-ben a luxemburgi Progres Niederkorn csapatát kapó Budapest Honvéd csütörtök este a Bozsik-stadionban fogadja ellenfelét a 2. forduló első találkozóján.
Szerző
2018.07.20 15:42

Marica a hegedűben – Játék a női hódítással

Publikálás dátuma
2018.07.20 12:50

Fotó: Seefestspiele Mörbisch/ Jerzy Bin
Mörbischben a Fertő tóra épített hatalmas színpadon augusztus végéig a Marica grófnőt adják. A látványos produkció koreográfusa magyar, Bodor Johanna.
Földön elszórt piros szívek, fölötte a Marica grófnő plakátja festménykeretben, a mörbischi fesztivál főbejáratánál. Ez a plakát jól leképezi a nagy hagyományokkal rendelkező osztrák operettfesztivál mottóját. Vagyis a szemre és a szívre szeretnének elsősorban hatni. A látvány és a szerethető történet számít leginkább. Bár a Mörbisch See Festspiele tavaly kinevezett új művészeti vezetője, Peter Edelmann bizonyos mértékig szeretne újítani és a fiatalokat is megcélozná, nyilván a kettő között kell egyensúlyoznia, tehát a törzsközönséget és az új nézőket is meg kell szólítania. Karl Absenger rendezésén látszik, hogy mind a két irányt figyelembe veszi. De azért a hagyományoktól való eltérés legalábbis színházi értelemben még inkább óvatoskodó, mint merész. Rögtön az elején a Fertő tóra épített hatalmas, háromezer ötszáz négyzetméternyi színpadon egyt óriási hegedű tetejéről (díszlet: Manfred Waba) a cigány asszony énekli jóslatát. A látvány egészen megkapó és nagyszabású, meg is szabja a jelmez ( Karin Fritz), a koreográfia (Bodor Johanna) és az énekesek jelenlétének léptékét. Első a hatás. Persze ehhez járul a profizmus, amire Mörbischben kényesek, felvállaltan kedvezni szeretnének a közönségnek, de egy bizonyos minőséghez ragaszkodnak. A főszereplők elsősorban operaénekesek és operai hangterjedelemmel is bírnak, ez igaz a premier szereposztására is. A Maricát alakító Vida Mikneviciute tagja volt korábban a zürichi és a hamburgi operaháznak, 2011 óta pedig a mainzi opera együttesét erősíti. Elsősorban az énekléssel tűnik ki, de játékában jól megmutatja, hogy egy nő miként képes használni a nőiességét, illetve a hódítás és az ezzel való játék érzékeny eleme lesz az előadásnak. A Zsupánt játszó Christoph Filler pedig szintén kötődött a zürichi operához, most pedig Münchenben van állandó szerződése. Mörbischben a nőért rivalizáló és küzdő férfit ábrázolja, de ő is elsősorban a dalokban otthonos. Persze mint színésztársai, nincs könnyű helyzetben a hatalmas játéktér miatt. 
A Tassilo grófot megformáló Roman Payer tag volt Bécsben, Augsburgban és Coburgban is. Ő már szenvedélyesebb, megjegyezhetőbb. Több színt mutat a szerelméért szintén ragaszkodó férfi szerepében. Az énekesi teljesítményére sem lehet panasz.  A főszereplők közül leginkább a Lisát játszó Rinnat Moriah, aki Milánóban, Berlinben és Chicagóban is fellépett korábban, tűnik ki. Mintha ő lenne közülük a legoldottabb. Nyilván hálás is a szerep, de az énekesnő él is a szerethető karakter megjelenítésének a lehetőségeivel. Összességében tehát az énekesi teljesítmények dominálnak, a színészi játék inkább másodlagos, persze azért bizonyos szint elvárás.  A már említett hegedű kinyitódni is tud, kár, hogy becsukódni nem. Energikusak, sokszínűek és látványosak Bodor Johanna koreográfiái. És ami a végén mindent visz, a Mörbischben elmaradhatatlan tűzijáték, sőt vízi játék, hiszen a szökőkutakból is zenére tört fel a víz. A vendégek pedig csakúgy mint az előadás előtt a csaknem éjfélig tartó produkció után is ráérősen fogyasztanak a fesztivál vendéglátóhelyein. A hatalmas hegedű pedig méltóságteljesen várja a következő napi közönséget az egyre hűvösebb tavon.

Szép város Kolozsvár

Bodor Johannát Kálmán Imre lánya, Kálmán Yvonne ajánlotta a mörbischi fesztiválvezetők figyelmébe, miután látta A chicagói hercegnő című előadást a Budapesti Operettszínházban és amelyet Johanna koreografált. A Budapesti Operettszínház balettigazgatója a beküldött videófelvételek alapján több jelölt közül végül meg is kapta a megbízást a Marica grófnő koreografálására. Most dolgozott először Mörbischben. „Huszonöt éves koreográfusi pályámon sokszor találkoztam ezzel a műfajjal, például a vígszínházi Mágnás Miskában, melyet Mohácsi János rendezett és Imre Zoltán volt a koreográfusa, neki voltam az asszisztense. Későbbiekben is sokszor előfordult, hogy operettet koreografáltam, sőt a Marica grófnőt is Szolnokon, ahol Ács János rendezte. És ha Gombrowicz Operetkáját is ehhez a műfajhoz soroljuk, akkor elmondhatom, hogy Kaposváron is koreografáltam operettet” – mesélte Bodor Johanna. "Nem értek egyet az operett műfajának a cikizésével, mert nagy kihívás ebben a műfajban is jól dolgozni" – jegyezte meg.  Mörbischben is arra figyelt különösen, hogy professzionista körülményeket teremtsen a hagyományosan Szlovákiából érkezett tánckar tagjainak. Két munkatárását – Hajdu Anitát és Kováts Gergely Csanádot - is magával vitte, hogy segítsen betanítani a negyven táncos, ötven statiszta és az énekesek mozgását. Igyekezett a folklór elemeket vegyíteni rock, kortárs és más tánclépésekkel.  Johanna kolozsvári, így különösen kedves volt számára az operett egyik nagy slágere, a Szép város Kolozsvár, amit már gyerekkorában megtanult, de csak később tudta meg, hogy ezek a dallamok Kálmán Imre operettjéből valók. „Ennél a számnál azt képzeltem el, hogy Zsupán ezt a dalt ajándékba adja Maricának, mivel el akarja őt kápráztatni, meg szeretné őt hódítani, úgy hogy közben megtáncoltatja a falu apraja-nagyját, úgy mintha az egészet ő koreografálta volna” – fűzte hozzá Bodor Johanna. 
2018.07.20 12:50