Egy paksi titokkal kevesebb: egyre nyilvánvalóbb, miről tárgyalt Oettinger Orbánnal

Publikálás dátuma
2018.01.12 11:57
Fotó: Molnár Ádám
Fotó: /
A kormány továbbra is próbálja titkolni, miért jött Günther Oettinger uniós biztos 2016 májusában Budapestre, de a Jávor Benedek EP-képviselő által megszerzett dokumentumok szerint biztosan nem azért, amit az Orbán-kabinet állít.

2016 május 19-én Magyarországra érkezett Günther Oettinger, az Európai Bizottság korábbi energiaügyi biztosa, akihez akkor már a digitális gazdaság ügyei tartoztak. Az utazás vélhetően sokáig emlékezetes marad a biztos számára, mivel utána vizsgálat indult Brüsszelben annak kiderítésére, jogszerűen járt-e el Oettinger, és az EP több frakciója is a lemondását követelte. A biztos ugyanis az uniós lobbilistán nem szereplő (azaz illegális) lobbista, Klaus Mangold magángépén jött, állítása szerint azért, mert csak így tudta megoldani, hogy 19-én este Orbán Viktorral vacsorázzon. Az EP zöld frakciójában ülő Jávor Benedek kikérte a Bizottságtól az összes dokumentumot és információt, amely Günther Oettinger, Orbán Viktor és Klaus Mangold találkozójára vonatkozik. Az aktacsomagból - amelyről a brüsszeli Politico mai online kiadása is beszámol - nem egészen az a történet bontakozik ki, amelyet a biztos és a kormány a megbeszélésekről eddig előadott.

Mint Jávor lapunk kérdésére felidézte, Oettinger hivatalosan azért jött Magyarországra, hogy az önvezető autózás fejlesztésével kapcsolatos magyar eredményekről és szándékokról tájékozódjon. A valóságban azonban az önvezető autók témája csak hetekkel a biztos meghívása után merült föl először a látogatást előkészítő levelezésben. Ráadásul kiderül a papírokból, hogy az egész utazás központi eleme az Oettinger-Orbán vacsora volt, amelyet a biztos olyan fontosnak tartott, hogy magánrepülőgépet vett igénybe a pontos érkezéshez – történetesen a Paks ügyében eljáró német lobbista magángépét. Nem sokkal a megbeszélés után pedig a kormány gyökeresen módosított a paksi tender elhagyása ügyében zajló uniós eljárásban addig képviselt álláspontján (bevezetve egy olyan érvet, amely a német sajtó szerint Oettingertől származik – nevezetesen azt, hogy azért kellett verseny nélkül szerződnünk az oroszokkal, mert technológiai okok miatt csak ők tudnak a jelenlegi atomerőmű mellett új reaktorokat építeni), amit kisvártatva a Bizottság el is fogadott, jóváhagyva a beruházást.

Az iratok tanúsága szerint a magyar kormány 2016 február 2-án hívta meg a volt főbiztost. A terjedelmes levelezés során az autonóm autók témája március 9-én került szóba először, vagyis biztosan nem az volt a meghívás apropója. Egy áprilisi levélben a meghívás tárgya „tanácskozás és konferencia Orbán Viktor miniszterelnökkel” volt, és központi elemként szerepelt benne egy vacsora, illetve lehetőségként egy másnapi rövidebb megbeszélés a magyar kormányfővel (az önvezető autókról ismét nem volt szó). Ezek után a Jávor által az Európai Bizottságtól megkapott papírokban percre pontosan szerepel minden információ Oettinger látogatásáról, a május 19-i vacsoráról viszont csak annak időpontját rögzítik. A paksi atomerőműről egyetlen szó sem esik a találkozó megszervezéséről szóló iratokban.

2016 júliusában a Bundestag egyik zöld képviselője írásban kérdezte meg Oettinger irodáját arról, hogy találkozott-e Klaus Mangold Orbán Viktorral, és szóba került-e közöttük az atomerőmű bővítése. A levélben a zöldek jelezték: megengedhetetlennek tartják, hogy abban az időszakban amikor a Bizottság versenyjogi eljárást folytat a bővítéssel kapcsolatban, az egyik uniós biztos (aki a paksi orosz-magyar szerződés aláírásakor az energiaügyekért felelt), egy olyan lobbista segítségét vegye igénybe budapesti útjához, aki ismerten a vizsgált beruházás elfogadtatása érdekében dolgozik. Válaszlevelében Oettinger irodája arra hivatkozik, hogy a biztos – akinek jelenlegi portfóliójába az európai digitális gazdaság is beletartozik – egy olyan konferenciára kapott meghívást, amely az önvezető autókkal, vagyis a digitális gazdaság egyik fontos ágazatával foglalkozik.

Ez az állítás azonban, mint fentebb jeleztük, nem fedi a valóságot, hiszen amikor Oettingert meghívták, még szó sem volt az önvezető autókról. A válaszlevélben az is szerepel, hogy az atomenergia témája nem volt az Orbánnal folytatott megbeszélés tárgya. Günther Oettinger irodája ugyanakkor nem válaszolt arra a kérdésre, amiért a zöldek levelet írtak; vagyis arra, hogy Klaus Mangold, akinek a magángépével Oettinger Magyarországra érkezett, találkozott-e Orbán Viktorral. Fontos adalék továbbá, hogy a Bizottság máig nem tette nyilvánossá, hogy a tender elmaradása miatt indított eljárásban pontosan milyen döntés született, és a bizottsági döntés részletes indoklását sem publikálták. A magyar kormány pedig Jávor írásbeli kérdése ellenére nem árulta el, átvilágították-e Mangoldot, mielőtt belenézhetett a titkos orosz-magyar szerződésbe, és a lobbistával kötött korábbi (a 2016-os találkozó előtt kötött) szerződéseket sem hozták nyilvánosságra.

Jávor Benedek szerint ahhoz, hogy ebben az ügyben az Orbán-kormánynak higgyünk a tényekkel szemben, azt kellene elfogadnunk, hogy Günther Oettinger volt energiaügyi biztos Klaus Mangold paksi lobbista gépén jött ugyan Magyarországra, de sem a gépen Mangold és Oettinger között, sem az érkezés estéjén Orbán Viktorral elköltött vacsora során nem merült fel Paks témája. Ehhez - ahogyan a párbeszéd EP-képviselője fogalmazott - „az enyémnél sokkal nagyobb képzelőerő kell”.  

Szerző
2018.01.12 11:57

Pénzt ígért a magyar sajtónak az amerikai külügy, de most mégsem ad

Publikálás dátuma
2018.07.22 20:42

Fotó: /
Még tavaly novemberben írták ki a pályázatot, hogy 700 ezer dollárral támogassák a vidéki, objektív sajtót. Mostanra arra jutottak: inkább „más megközelítést alkalmaznak”.
Semmi sem került le a napirendről, a benyújtott pályázatok alapos vizsgálatát követően azonban az amerikai külügyminisztérium úgy döntött, más megközelítést alkalmaz – nyilatkozta a budapesti amerikai nagykövetség sajtóattaséja, Richard Damstra a Nyomtass te is! hetilapnak, amikor a korábban meghirdetett, a szabad vidéki sajtót támogató pályázatról érdeklődtek. Az Index emlékeztetett rá, hogy az „Objektív média támogatása Magyarországon” címmel kiírt 700 ezer dolláros, mintegy 190 millió forintos amerikai külügyminisztériumi pályázat eredményét már rég ki kellett volna hirdetni. Ez az a pályázat, amelynek hírére a magyar külügy tavaly bekérette David Kostelancik ideiglenes nagykövetségi ügyvivőt. Nemrég a Népszava is foglalkozott a témával, kérdésünkre akkor a nagykövetség úgy reagált, hogy egyelőre nincs további közlendője. Korábban, május végén azt a választ kaptuk, hogy a washingtoni külügyminisztériumban folyik a pályázatok értékelése, támogatás odaítéléséről szóló döntés még nem született. Az Index amerikai forrásból úgy tudja, vannak olyan tervek, hogy a 700 ezer dollárt – amit egyes tisztségviselők a külügyi vezetés támogatása nélkül szántak magyar, vidéki sajtóra – valamiféle régiós projekteket támogató alapba csatornáznák át, és azon keresztül egy fokkal indirektebb módon Magyarországra is juthatna a pénzből. Döntés még nincs. A Nyomtass te is!-nek az amerikai sajtóattasé azt mondta: „Folytatjuk a hatékony megoldások felkutatását olyan magánszemélyek és szervezetek támogatására, akik plurális médiakörnyezetet szeretnének Magyarországon és a tágabb régióban. Semmi sem került le a napirendről”.
Témák
médiaUSA
2018.07.22 20:42

Budapesten hagyta a csomagokat a Ryanair, fellázadtak az utasok

Publikálás dátuma
2018.07.22 16:21
FOTÓ: PAUL FAITH / AFP
Fotó: /
Másodszor fordult elő, hogy a fapados társaság Las Palmas-i járata egyszerűen nem viszi el az utasok csomagjait, túlsúlyra hivatkozva.
Kellemetlen meglepetés érte a Ryanair Budapest-Las Palmas járatának utasait vasárnap: azt közölték a már a fedélzeten ülő utasokkal, hogy a gép túlsúlyos, ezért leszedik a csomagokat – írja az Index. Egy utas szerint választás elé állították őket: vagy maradnak a gépen, és szerdán kapják meg a csomagjaikat kint, vagy szálljanak le.  Ez már a második eset, egy hete ugyanakkor nem is szóltak, csak a Kanári-szigeteken közölték az utasokkal, hogy a csomagok Budapesten maradtak, és leghamarabb három nap múlva, szerdán kaphatják meg azokat. Most vasárnap az utasok egy része fellázadt, leszállt és üvöltözve elállta a gép útját. A helyszínre kiérkezett a rendőrség is. Végül a pilóta bejelentette, hogy azoknak, akiknek a csomagja Budapesten marad, nem kell szerdáig várniuk rá, vagy ma, vagy legkésőbb holnap az is meg fog majd érkezni.  AZ Index szerint valószínű, hogy a Ryanair nem a távolságnak, üzemanyag-szükségletnek, utasszámnak, csomagszámnak megfelelő géppel működteti ezt a járatát, ezért kellett hátrahagyni a csomagokat, de a légitársaság nem nyilatkozott legutóbb sem.  
2018.07.22 16:21