NAV;Magyar Ásványolaj Szövetség;fapados benzin;

2018-02-02 06:22:00

Vonzó a fapados benzin

Tavaly 3,1 százalékkal bővült a hazai üzemanyag-kutak forgalma – derül ki a Nemzeti Adó- és Vámhivatal (NAV) most közzétett országos kimutatásából. Ez 3,4 milliárd litert jelent, ami az azt megelőző évhez hasonlóan ismét csúcsérték. Ezen belül a benzinkereslet 2,9, a gázolajé pedig 3,2 százalékkal ugrott meg, 1,3, illetve 2,1 milliárd literre. Bár a gázolaj ezzel együtt négy éve folyamatos rekordokat dönt, az emelkedés íve mindkét termék esetén tompulni látszik. A benzin két éve még közel 5, míg a gázolaj 3-4 éve 10 százalék körüli ugrásokat mutatott fel.

A napokban elsőként a márkás kutakat magába foglaló Magyar Ásványolaj Szövetség (MÁSZ) tette közzé hasonló forgalmi számításait. Mivel a NAV az összes hazai közforgalmú kútról számot ad, a kettő összevetésével elsősorban a márkátlan kutak népszerűségváltozásáról alkothatunk képet. A MÁSZ korábbi tájékoztatása szerint a hazai márkás - „színes” -, illetve márkátlan - „fehér” - kutak száma nagyjából egyenlő, ezer-ezer körüli. Ehhez képest szembeötlő a márkátlan kutak benzin- és gázolajforgalma közötti különbség. Míg ugyanis a színes kutak benzinből háromszor annyit adnak el fehér társaiknál, az eleve jóval nagyobb forgalmú gázolaj tekintetében a szorzó csak kétszeres. Vagyis a dízelesek a benzineseknél jóval szívesebben választanak fapados kiszolgálást. Az érdeklődés változása tekintetében ugyanakkor fordított folyamat figyelhető meg: míg a márkátlan benzin iránt valamivel nagyobb, a hasonlóképp egyszerű kiszolgálású gázolaj iránt kissé tompább mértékben nőtt tavaly az érdeklődés, mint a márkások esetében.

Sivár képet fest ugyanakkor a NAV-kimutatás az E85 nevű bioüzemanyag forgalmáról. Míg a 2010-es csúcson több mint 30 millió litert forgalmaztak belőle, addig tavaly már csak alig több mint 200 ezer literre mutatkozott igény. A 98-as oktánszámú benzinhez hasonlóan ugyanis a hazai töltőállomások e termék forgalmazását is sorra szüntetik meg. A visszaesést szakértők egyértelműen arra vezetik vissza, hogy az üzemanyag az Orbán-kormány 2011-es adóemelése nyomán elvesztette a benzinhez képest élvezett árelőnyét.