Hollandia;sajt;Chees Valley;

2018-02-14 06:40:00

A Szilícium- után itt a Sajt-völgy

Azóta, hogy 1971-ben elnevezték Szilícium-völgynek (Silicon Valley) a kaliforniai Santa Clara körzetébe koncentrálódott informatikai vállalatokat, a világ számos körzete felvette a „völgy”, azaz „Valley” nevet. Ezeknek elsősorban a modern tudományos, egészségügyi és kulturális zarándoklatokhoz van köze. Ilyen például Emilia-Romagnában a Wellness Valley, a dél-koreai Pocseonban az Art Valley, vagy az amerikai Nashville-ben a Music Valley, és ne feledkezzünk meg a magyarországi Művészetek Völgyéről sem, amelynek központja Kapolcs.

Hollandiában régi hagyománya van a sajtnak, amely nemzeti szimbólum a tulipánnal és a facipővel együtt. A sajtnak már a régi idők háborúiban is szerepe volt. A 17. században holland katonák, takarékossági okok miatt, sajtos dobozokkal védték fejüket sisak helyett.

Az ország nagy sajtfogyasztó, évente fejenként 15 kilogrammot esznek a különböző finom, egészséges termékből. A holland sajtexport 2016-ban elérte a 3 milliárd eurót. Híresek a már a középkorban létrejött és ma is működő sajtpiacok Alkmaar, Edam, Hoom, Gouda, Woerden városában.

A két utóbbi, együtt két kisebb településsel, Krimpenerwaarddal és Bodengraven-Reeuwijkkel a csúcsai annak a négyszögnek, amely a Cheese Valley-t alkotja félúton Rotterdam és Utrecht között. Sík terület, amelyet gyakran eláraszt a tenger, tele csatornákkal és legelőkkel. Itt évente 20 millió kilogramm sajtot készítenek, ami több mint 60 százaléka az országos mennyiségnek. A „völgyben” 12 sajtfajta különleges presztízsnek örvend, ezeknek többsége „földrajzilag védett termék”, nyers tejből készült ugyanazon a farmon, ahol a tejet adó tehenet tenyésztik.

Woerdenben nemrég nyílt meg a Kaaspakhuis, a Sajtház, ahol a látogató megkóstolhatja e sajtokat és megismerheti gyártásuk történetét.