Választás 2018;oktatás;választás;Fidesz;program;

2018-04-06 16:32:00

Hol a Fidesz oktatási programja? - Nyílt levél Palkovics Lászlónak

"Államtitkár Úr, van Önnek elfogadható válasza arra, hogy legalább a parlamenti választások előtt miért nem ismerhette meg a szakma és a társadalom az Önök mögött álló pártok jövőre vonatkozó oktatásügyi elképzeléseit? Hadd kérdezzük meg nyíltan: milyen oktatáspolitikát ígér Ön és az Önök tandempártja? Mire vállal garanciát az ország színe előtt – a parlamenti választások alkalmából?" - olvasható abban a nyílt levélben, amit a Tanítanék Mozgalom és a Civil Közoktatási Platform (CKP) küldött Palkovics Lászlónak. Az oktatási államtitkár a Magyar Hírlapnak adott keddi interjújában úgy fogalmazott, a szakmai szervezetek és az ellenzéki pártok szakpolitikusai által kidolgozott Oktatási Minimum Program tájékozatlanságot mutat, egyértelműen látszik, hogy "az ellenzéki kollégák nem néztek utána az elmúlt években és hónapokban bevezetett intézkedéseknek".

A Tanítanék és a CKP szerint Palkovics úgy kicsinyli le a három hónapos egyeztetés során létrejött, 30 oldalas Minimum Programot, hogy a kormány oktatási elképzeléseiről alig tudni valamit. Arra is emlékeztették az államtitkárt, hogy ő és a kormánypártok képviselői nem voltak hajlandók részt venni a Tanítanék és az Oktatói Hálózat által kezdeményezett egyeztetéseken, a bírált Oktatási Minimum létrehozatalában. "Önök tagadták meg a részvételt a CKP oktatáspolitikai vitasorozatán; Önök nem álltak szóba a Független Diákparlamenttel, és nem véleményezték a Szülői Hang kutatási eredményeit sem. Sem Ön, sem az Ön mögött álló tandempárt nem érti, hogy mi a különbség az egyoldalú, önkényes döntéshozatali eljárás és a demokratikus párbeszédben kidolgozott, konszenzusos megoldások között?” - tették fel a kérdést.

Emellett azt is megkérdezték az államtitkártól, vajon tudatosan tájékoztatja-e félre a közvéleményt? Palkovics az interjúban egyebek mellett arról beszélt, hogy mindenki elégedett az állami tankönyvekkel - holott biztosan tudható, hogy azok rendelési aránya folyamatosan csökken. Állítja, a kormány ismeri az iskolai szegregáció ellenszerét - ezzel szemben a szegregált iskolák száma drasztikusan nőtt az utóbbi években. A Tanítanék és a CKP szerint az államtitkárnak kellene átgondolnia, miket beszél, amikor például olyanokat mond, hogy az iskolák államosítása az esélykülönbségek megszüntetését szolgálta. A valóságban épp az ellenkezőjét sikerült elérni: a Klebelsberg Központ (és elődje, a KLIK) megjelenése óta csak tovább nőttek a különbségek az iskolák között.

A két szervezet szerint Palkovics hiába próbálja jelentéktelennek feltüntetni az Oktatási Minimum Programot, az akkor is egy egységes szerkezetbe foglalt, a nevelés-oktatás-képzés minden szintjét és formáját átfogó koncepció, amely közös alapot teremt a kormányzati ciklusokon átívelő oktatáspolitikák számára. "Amint azt számos ország példája bizonyítja, ez a konszenzusos alap a sikeres oktatási rendszerek kiépítésének garanciája!" - tették hozzá.