Facebook;Zuckerberg;

2018-04-11 17:27:00

Kiderült, a Kongresszus nem is érti a Facebookot

Botrány nélkül élte túl a szenátusi meghallgatást Mark Zuckerberg a Facebook igazgatója. Ennek nagyrészt az az oka, hogy a szenátoroknak fogalmuk sincs, mi volt a probléma a közösségi oldallal.

Az elnökválasztási kampányt is érintő adatszivárgási botrányt követően az amerikai kongresszus meghallgatta a Facebook első emberét. Bár sokan arra számítottak, hogy alaposan megszorongatják, Mark Zuckerberg botrány nélkül megúszta. A vezérigazgatót azért rendelték a Kongresszus elé, hogy számot adjon a Cambridge Analytica-botrány miatt felmerült aggasztó adatbiztonsági kérdésekről. A politikai elemző cég 87 millió Facebook-felhasználó adataihoz férhetett hozzá jogtalanul.

A keddi meghallgatáson kiderült, a törvényhozók gyakorlatilag írástudatlanok, amikor a 21. századi technika kerül szóba - írja a CNN. Ezért a meghallgatás központi témája az volt, hogyan érvényesülnek a személyiségi jogok a szociális médiában, hogyan történik az adatok felhasználása és a visszaélés azokkal.

Dianne Feinstein szenátor azt kérdezte Zuckerbergtől, milyen intézkedéseket tett/tesz annak érdekében, hogy megakadályozza külföldiek beleavatkozását a választásokba. „Az elsődleges céljaim egyike, hogy ezt a dolgot rendbe tegyük. Nagyon bánom, hogy lassan azonosítottuk azt, ahogy az oroszok az információkat machinálták. Hagyományos támadásokat vártunk, az újfajta információs visszaélésekre nem számítottunk. Vannak emberek Oroszországban, akiknek az a munkájuk, hogy kihasználják a rendszereinket, más internetes hálózatokat és rendszereket. Be kell fektetnünk abba, hogy ezeket jobban kezeljük” – válaszolta. Elmondta, új mesterséges intelligencia eszközöket fejlesztettek ki, hogy eltüntessék a hamis fiókokat, amelyek nem csak az amerikai novemberi időközi választásokon lesznek használatban, hanem már a brazíliai, a mexikói, a pakisztáni, a magyar és az indiai választások idején is működnek.

A nem túl tájékozott szenátorok az esetek többségében arról kérdezgették Zukerberget, hogyan működik a Facebook. „Hogyan tud működtetni egy üzleti modellt, ha a felhasználók nem fizetnek a szolgáltatásért?” – kérdezte Orrin Hatch. „Szenátor, hirdetéseket futtatunk” – hangzott Zuckerberg válasza.

John Kennedy pedig olyan intézkedéseket kért számon az adatok törlésével kapcsolatban, amit a cég már megtett.

Demonstráció - Egy civil csoport száz életnagyságú papírfigurát állított fel a Capitolium előtt, ezzel hívják fel a figyelmet a Facebookon lévő százmillió hamis fiókra Fotó: AFP/ELENI PADDEN/CROWDSPARK

Demonstráció - Egy civil csoport száz életnagyságú papírfigurát állított fel a Capitolium előtt, ezzel hívják fel a figyelmet a Facebookon lévő százmillió hamis fiókra Fotó: AFP/ELENI PADDEN/CROWDSPARK

A szenátorok értetlensége lehetővé tette Zukerberg számára, hogy ne kelljen szembenézni olyan kérdésekkel, amelyek arra vonatkoztak volna, hogy milyen mértékben monitorozza a Facebook az információkat, és miért nem tájékozódhatnak jobban a felhasználók arról, hogyan bánnak az adataikkal. Tudatlanságuk lehetővé tette Zukerberg számára, hogy visszatérjen kedvenc témáihoz: ahhoz, hogy vállalja a felelősséget, és kijavítja a hibákat. Nem kérdeztek rá, miért nem tette ezt évekkel ezelőtt.

Talán Kamala Harris kérdései helyezhették némi nyomás alá, amikor arról érdeklődött, miért nem tette közzé már 2015-ben, adataikat megosztották a Cambridge Analyticával, miért várt ezzel addig, amíg a média feltárta az ügyet ebben az évben. „Tud-e arról, hogy a vezetőségben foglalkoztak-e egyáltalán azzal, tájékoztassák a felhasználókat”. ,,Nem vagyok benne biztos, hogy folyt megbeszélés erről" - hangzott a válasz.

Az ügyvédek és a tanácsadók láthatólag alaposan felkészítették Zuckerberget, nyugodt volt és uralta a beszélgetést, bűnbánóan és tisztelettudóan fogadta a kérdéseket. Annak, hogy nem viselte meg különösebben a meghallgatás, akkor adta jelét, amikor kétórányi kérdésözön után felajánlották neki a szünetet. Erre azt mondta: „Egy kicsit még folytathatjuk”. Magabiztos fellépésének hatása már az első szünet idején megmutatkozott, a cég részvényeinek értéke majdnem 5 százalékkal, mintegy három milliárd dollárral emelkedett.

Változások a jövőben
A "nagyobb profilok" tulajdonosainak igazolni kell majd a nevüket valamilyen kormányzati azonosítóval, és a hirdetések futtatásához egy levélben elküldött kódot is meg kell majd adni - ez utóbbival szűrnék ki, hogy egy orosz amerikainak adja ki magát.
Továbbá az Egyesült Államokban a felhasználók több információt láthatnak majd a politikai hirdetésekről, például ki adta fel, mennyit fizetett érte, ki pontosan a célközönség és hányan látták eddig a reklámot.
Ez utóbbi egy régi adóssága lenne a cégnek, az offline térben ugyanis már a 70-es évek óta jelölni kell a politikai hirdetéseket, az online hirdetéseket azonban egészen eddig elfelejtette szabályozni a Kongresszus.