Sufnifutam szervizekkel

Publikálás dátuma
2018.04.14 07:20
FOTÓ: VAJDA JÓZSEF
Fotó: /
A gépjármű-kereskedőket és a szervizeket vizsgálja e héttől a NAV, mialatt a feketepiaci autójavítók zavartalanul működhetnek.

Hétfőtől kopogtathatnak a revizorok a kiválasztott autó- és gumiszervizek, valamint autókereskedők ajtaján, miután a kockázatelemzést végző csapat ellenőrzésre "alkalmasnak" ítélte ezeket. A Nemzeti Adó és Vámhivatal (NAV) a vizsgálat megkezdése előtt a szektor minden tagjának majd egy hetet adott a hibák javítására, az alkalmazotti jogviszonyok rendezésére, illetve a bevallani elmulasztott adók megfizetésére - közölte még a hét elején Tállai András, a Nemzetgazdasági (NGM) államtitkára. A revizorok előzetesen már kiszúrták, hogy a gépjármű-kereskedelemmel foglalkozó vállalkozók a összesen 745 milliárd forint összegben szerepeltették helytelenül bevallásaikban az uniós beszerzéseiket, a bejelentett munkavállalók fele után nem vagy helytelenül nyújtották be a munkáltatói járulékbevallást. A kockázatos adózók kiválasztásában az online pénztárgépek adatai is segítették a NAV-ot, ugyanis ebben a szektorban 2017 január 1-jétől kötelező a használata. Igaz sok kis szervizben illedelmesen letakarva "védik" a drága masinát: ők a szürkegazdaság képviselői, míg mások a be sem regisztráltak a pénztárgép használatra.

A fekete gazdaságban tevékenykedők semmilyen adót, vagy járulékot nem fizetnek, így ők kívül esnek a NAV-traffipax fókuszán – jegyezte meg Erdélyi Péter, a Magyar Gépjárműimportőrök Egyesületének (MGE) elnöke. Az illegálisan beépített alkatérész értéke elérheti a 300 milliárd forintot. Ezeknek a szerkezeti elemeknek az eredete nem követhető, és a gyári alkatrészektől a legsilányabb utánzatokig terjed, ami jelentős balesetveszéllyel és környezeti kockázatokkal jár. Sok feketén bontott autóból származó alkatrészt is beszerelhetnek, hiszen Magyarországon 150-170 legális autóbontó működik, de majd’ ezer lehet az autókozmetikának, szerviznek álcázott, illetve a sufniban, a hátsó udvarokban kialakított illegális bontók száma. A költségvetés 100 milliárdos bevételkieséssel számolhat csak az áfa befizetés elkerülése miatt ebben a szegmensben – tette hozzá az MGE elnöke.

A fekete szervizekben dolgozó szerelők rövid távon azt hihetik, hogy jól járnak, hiszen zsebbe megkapják levonások nélkül a fizetésüket, de az illegális vállalkozók nem fizetnek utánuk semmilyen adót, járulékot és ezek az évek elvesznek a nyugdíj kiszámításánál.

Az egyesület elnöke szerint a legális vállalkozásoknál tavaly 10-20 százalékkal nőttek a bérek és idén is lesz fizetésemelés, mindez viszont a rezsióradíjak emelkedésével is jár. Nyugat-Európában a rezsióradíj átlagosan 100-110 euró, míg a hazai márka, illetve független szervizekben ez csupán 30-40 euró, miközben az alkatrészek, a szerszámok ugyanannyiban kerülnek itt is, mint a Lajtán túl.

A hazai autójavító- és alkatrészpiac-forgalom eléri az 1000 milliárd forintot, de a hivatalos dokumentumok szerint ebből mindössze 420 milliárdot tesz ki a legális csatornán keresztül értékesített rész – említette lapunknak Gablini Gábor, a Gépjármű Márkakereskedők Országos Szövetségének (GÉMOSZ) elnöke. A magyar gazdaságnak ma a feketepiaccal legfertőzöttebb területe ez a szegmens és az állam az elmúlt évtizedekben nem sokat tett, hogy ezen változtasson - tette hozzá.

Sok legális szerviz, alkatrészkereskedő a növekvő adó- és járulékteher miatt vonult illegalitásba. Tehették azért is, mert senki nem keresi azokat a szereplőket, akiknek nincs adószáma – jegyezte meg Gablini Gábor. Az adótraffipax az ő felderítésükre nem alkalmas. Az egyik megoldás lehetne az internet célzott figyelése, a hirdetések elemzése.

Jelenleg a megyei kormányhivatalok ellenőrzési és fogyasztóvédelmi főosztályai tartják nyilván a gépjárművel kapcsolatos tevékenységet végző vállalkozásokat. Évente ellenőrzik ezeket a cégeket és erről jegyzőkönyv is készül. Ezek a vállalkozások rendelkeznek a javító szoftverekkel, számlázó programokkal, valamint online pénztárgéppel is.

A 3000-3500 legális szervizre 200 törvény, végrehajtási utasítás, rendelet vonatkozik, ami a fekete piaci szereplőket persze nem érinti – mondta a Népszavának Spingler Tibor, az Autószerelők Országos Egyesületének (AOE) elnöke. Az adózó szervizek jelentős költséggel szerzik be például a javításhoz nélkülözhetetlen szoftvereket, míg az illegális szereplők az internetről is meg tudják szerezni ezek többségét, természetesen szintén illegálisan. Az alkatrészeket is többnyire feketén szerzik be és áfát, járulékot sem fizetnek.

A közlekedés biztonságát közvetlenül érintő alkatrészeket nem szabadna bárkinek megvásárolni, csak akinek gépjárműfenntartó tevékenységre van jogosultsága, és ilyen tanúsítványt csak legális vállalkozás kaphasson – vélte Spingler Tibor. Az egyesület ezzel a javaslattal fordult az illetékes hatóságokhoz, de nem kaptak választ. Az iparkamara léphetne a szakma érdekében, de eddig az sem tett sokat - tette hozzá.

Dömpingszerűen érkeznek a használtautók
A sufniszervizek kuncsaftjai főként a használtautó tulajdonosok. Az utánpótlás pedig folyamatosan érkezik, hiszen csak tavaly mintegy 155 ezer használt autót hoztak be az országba. Ennek a mennyiségnek nagyjából az egyharmada legális vállalkozásokon keresztül érkezett, egyharmadát magánszemélyek vásárolták főleg Nyugat-Európában, de közel 40 százaléka a fekete, vagy szürkegazdaságban tevékenykedő nepperek értékesítették.
Az áfa befizetés elmulasztása miatt a feketekereskedelem szereplői jelentős versenyelőnyhöz jutnak, míg az állam több milliárdos bevételkiesést könyvelhet el  - nyilatkozta a Népszavának Fojt Attila, a Magyar Gépjárműkereskedők Országos Egyesületének (MGOE) elnöke. Ráadásul a vevő nagy kockázatot vállal, ha neppertől vesz autót, hiszen a legális kereskedésekkel ellentétben ők semmilyen felelősséget nem vállalnak az eladott autóért.
A legális vállalkozások éves bevételeinek 34 százalékát a garanciális, szavatossági költségek viszik el, amit a feketepiaci szereplők szintén megtakarítanak. A hatóságok eddigi igyekezete a feketepiac visszaszorítására ezen a területen sem járt túl sok sikerrel.

Szerző
2018.04.14 07:20

Gyengüléssel nyitott a forint

Publikálás dátuma
2018.07.18 08:18
Illusztráció
Fotó: Shutterstock/
Szerda reggel fél hétkor az eurót 323,72 forinton jegyezték. A frankhoz képest erősödött.
Kedd este óta az euróval és a dollárral szemben gyengült, a frankhoz képest erősödött a forint szerda kora reggelre a bankközi piacon. Az MTI azt írja, szerda reggel fél hétkor az eurót 323,72 forinton jegyezték, valamivel magasabban a kedd esti 323,62 forint után. Eközben a svájci frank 277,80 forintról 277,65 forintra gyengült, a dollár jegyzése ugyanakkor 277,53 forintról 277,89 forintra erősödött. Az euró jegyzése gyengült a dollárral szemben, kedd este 1,1662 dollárt, szerda reggel 1,1644 dollárt ért. 
2018.07.18 08:18
Frissítve: 2018.07.18 08:18

Gyenge a forint, de ettől még erős az utazási kedv

Publikálás dátuma
2018.07.18 08:00

Fotó: AFP/ MOHAMED EL-SHAHED
Egyelőre nem csökkent az utazási irodák forgalma a gyenge forint miatt. A jogszabályok pedig az eddigieknél is nagyobb biztonságot adnak a hazai turistáknak.
Csupán néhány utazási iroda emelte a programfüzetében meghirdetett árait 4-5 százalékkal a gyenge forint miatt. Az elmúlt három hónapban az átlagosan 310 forintos euró árfolyam időnként 330 forintig is felkúszott, de az utóbbi napokban 322-323 forintnál stabilizálódott. Ez rosszul érintette a külföldre, különösen az euróövezetbe utazó magyar turistákat, hiszen éppen a nyaralási főszezonra veszített jelentősen értékéből a hazai fizetőeszköz.  Az utazási irodák indokolt esetben, mint amilyen az árfolyamváltozás, emelhetnek az áraikon, ám ezt csak az indulást megelőző 20-ik napig tehetik meg. Ha az áremelés mértéke meghaladja a 8 százalékot, az utas indoklás és bánatpénz befizetése nélkül elállhat az utazási szerződéstől – mondta a Népszavának Molnár Judit, a Magyar Utazási Irodák Szövetségének (MUISZ) alelnöke. Az irodák figyelik az árfolyammozgásokat és annak ismeretében hozzák meg döntéseiket. A turisztikai piacon nagy a verseny, ezért az irodák egy ésszerű határig vállalják az árrésük terhére a forint gyengülés hatását.  Egyelőre jó idegenforgalmi évre számít az ágazat, jók a foglalási adatok, nem tapasztalható, hogy lemondanák a külföldi utakat a magyarok. Népszerűek az all inclusive ellátást kínáló utak, mert akkor csak a fakultatív programokra kell költeni.  A hazai turisták körében továbbra is listavezető Horvátország, Görögország és Törökország, népszerű Bulgária és újra egyre többen utaznak Egyiptomba. Keresettek a hajóutak a Földközi-, az Északi-, illetve a Karib-tengeren. Ugyancsak kedveltek a magyarok körében az európai és a tengerentúli kulturális körutazások.  Az idén július 1-jétől módosult jogszabályoknak köszönhetően az eddigieknél is nagyobb anyagi biztonságot élvezhetnek azok a magyar turisták, akik utazási irodák szolgáltatásait veszik igénybe. Korábban vagyoni biztosítékhoz kötötték az utazási irodák működési engedélyét. Ennek a vagyoni biztosítéknak kellett fedezetet nyújtani arra az esetre, ha az utazási iroda esetleg csődbe ment, így a külföldön tartózkodó utasokat ennek a biztosítéknak a terhére utaztatták haza és ebből az összegből kártalanították azokat az ügyfeleket, akik részben vagy egészben befizették a részvételi díjat, de a csőd miatt nem tudtak elutazni.  A vagyoni biztosíték július 1-je után is megmarad és azoknak az utasoknak a kártalanítására szolgál, akik az iroda csődje miatt nem tudtak elutazni, de az előleget befizették. Lényeges változás, hogy a hónap elejétől külön, úgynevezett „hazamentési biztosítást” is kötelesek kötni az irodák. Ez a külföldön tartózkodó utasok hazaszállítását fedezi – mondta Molnár Judit. Ezt a biztosítást tehát a vagyoni biztosítékon felül kell megkötniük az irodáknak. A gond eddig sem az volt, hogy nem tudták hazahozni a kint tartózkodó utasokat, mert a sajtóban elterjedt kifejezéssel ellentétben soha nem „rekedtek külföldön” magyar turisták, mindig hazahozták őket, de az előfordult, hogy akik nem tudtak elutazni, nem kaptak teljes körű kártérítést a befizetett előleg után.  A szakember felhívta figyelmet arra, hogy valamennyi, Magyarországon jogszerűen működő utazási iroda listája megtalálható Budapest Főváros Kormányhivatalának honlapján.  

Turizmus világnap

Budapest ad otthont szeptember 27-én a turizmus világnap központi rendezvényének - a programhoz kapcsolódó törvényjavaslatot tegnap fogadta el az Országgyűlés. A Turisztikai Világszervezet (UNWTO) és a magyar kormány közötti megállapodás kihirdetéséről szóló törvény alapján Magyarország kiváltságokat és mentességeket - többek között joghatóság alóli mentességet, illetve adómentességet - biztosít a UNWTO és személyzete tagjai számára. A rendezvény megtartására Magyarország 2017-ben pályázott sikerrel. 

2018.07.18 08:00
Frissítve: 2018.07.18 08:00