Forradalom mint kortárs művészet

Publikálás dátuma
2018.04.14 07:45
Fotók: Molnár Ádám
Fotó: /
Politikai és művészet elválaszthatatlan Ukrajnában. A Ludwig Múzeumban látható az első európai kiállítás, amely átfogó képet ad a kortárs ukrán képzőművészetről.

A Szovjetunió összeomlása, a korrupció ellen fellépő 2004-es narancsos forradalom és az EU-s csatlakozást támogató Majdan téri tüntetéssorozat, illetve a Krím-félsziget 2014-es orosz elcsatolása nemcsak Ukrajna elmúlt három évtizedének történelmét tagolja, hanem művészettörténetét is. A kiállítás címe, a Permanens forradalom nem a marxista elméletre utal, hanem arra, hogy az egymást érő politikai változások és forradalmak nemcsak befolyásolták a művészek témaválasztását, hanem a forradalmak aktivistái gyakran maguk is művészek.

A Ludwig Múzeum egyik célkitűzése, hogy bemutassa a posztszovjet térség képzőművészetét, így 2016-ban Albánia és Koszovó, idén pedig Ukrajna kortárs művészetéből nyílt kiállítás, ráadásul ez az első olyan európai tárlat, ahol nagy merítést kapunk az ukrán művészeti szcénából. A sajtót a kiállítás kurátorai, Alisza Lozskina és Konsztantyin Akinsa kísérte végig a tárlaton. Többek között az ő iránymutatásuk alapján összeszedtünk pár műalkotást, amelyek miatt érdemes megnézni a kiállítást.

A bemutatott művekre inkább a nagy formátum jellemző, nemcsak sokatmondóak, de látványosak is. Ilyen például Zsanna Kadirova szobra, amely Ukrajna térképét és a kiszakadt Krím-félszigetet idézi. A műalkotás egy elhagyott gyár falából készült, amelynek egyik oldala megégett, másikon pedig szovjet tapéta látható. A fal jelképezi az ukrán társadalom szétesettségét, a rombolás és szakadás okozta traumatizáltságot és a védelmet nyújtó falak sérülékenységét. Hasonlóan nagy és látványos a látogatókat fogadó Igor Petrov ikonikus fotója, amelyen egy gázmaszkos tüntető lép ki a lángok közül, illetve Nyikita Salennij fotósorozata. Ő klasszikus festményeket alkot újra – például Rembrandt Dr. Tulp anatómiája című képét – a majdani tüntetést leverő Berkut különleges rendőri alakulat tagjaival a főszerepben.

SZOVJETUNIÓ ÉS KRÍM - A forradalmak aktivistái gyakran maguk is művészek – erre utal a kiállítás címe

SZOVJETUNIÓ ÉS KRÍM - A forradalmak aktivistái gyakran maguk is művészek – erre utal a kiállítás címe

Több műalkotás állítja középpontba egy-egy társadalmi csoport tragédiáját. Alekszandr Csekmenyov Személyi igazolvány című fotósorozata az 1990-es években készült, amikor a szovjet dokumentumokat lecserélték ukránra. Az idős emberek a hivatalos kép elkészülte közben fehér háttér előtt ülnek, körülöttük megszokott környezetük, ami nyomorról és elhagyatottságról árulkodik. Arszen Szavadov a 90-es években a délkelet-ukrajnai bányászok és balettruhás előadóművészek részvételével zajlott abszurd performanszról készített fotókat, amelyek a munkások kilátástalanságát és a szovjet birodalom és ipara szétesését mutatják. Roman Mihajlov installációja egy feldolgozatlan traumáról, a krími tatárok deportálásáról szól. A mű része többek között egy “könyv”, amelynek lapjai a tatárokat elszállító tehervagon anyagából készültek.

Az ukrajnai események fontos lenyomatai a személyes élményekből alkotott műalkotások. Alevtyina Kahidze rajzokból, videoperformaszból és propagandaanyagokból készült műve azt dolgozza fel, hogyan tartotta fenn a kapcsolatot édesanyjával, aki a szakadárok által megszállt donyecki régióban él. Vlada Ralko 2013-tól 2015-ig pedig minden nap dokumentálta az eseményeket, és egy rajznaplóban próbálta azonnal megragadni az emlékezet által még el nem torzított élményeit.

ÁTFOGÓ KÉP - A Ludwig egyik célja, hogy bemutassa a posztszovjettérség képzőművészetét

ÁTFOGÓ KÉP - A Ludwig egyik célja, hogy bemutassa a posztszovjettérség képzőművészetét

A “legjobb” bizonyíték arra, hogy a művészet fontos szerepet játszik társadalmi változások idején az, ha lerombolják a műalkotásokat, mert üzenetük vagy az általuk ébresztett emlékek miatt a társadalom egyes csoportjai nem tűrik el ezeket. Az egyik ilyen projekt a náci és kommunista rezsimek szimbólumainak betiltását, szétzúzását, újrahasznosítását, kidekorálását dokumentálja. A művészet elpusztítására adott reakció Marija Kulikovszka performansza is. Ő saját testéről mintázta szobrait, amelyeket egy donyecki intézményben állítottak ki, a területet elfoglaló szakadárok azonban szétlőtték a szobrokat. A művész válaszul 2015-ben saját maga verte szét a szobrait egy londoni galériában, a Ludwigban ennek a performansznak a dokumentációja látható. David Csicskan Elveszett lehetőség című kiállítása 2017 februárjában arra kérdezett rá, hogy mi volt és mivé lehetett volna a Majdan. A 2013-14-es események kritizálása azonban máig érzékenyen érinti az ukrán társadalmat. A megnyitó után azonnal neonáci csoportok fenyegették meg a művészt, kiállítását pedig szétverték. A mostani kiállításon a pogrom fotó- és videódokumentációja látható, amely jelzi, hogy a művészet szülhet erőszakot, de az erőszakból is művészet születik, így mindig az utóbbi kerekedik felül.

Infó

Permanens forradalom. Mai ukrán képzőművészet

Ludwig Múzeum

Megtekinthető június 24-ig.

A kiállítás a Budapesti Tavaszi Fesztivállal közös program.

Szerző
2018.04.14 07:45

Szenvedve jutott tovább a Vidi a BL-ben

Publikálás dátuma
2018.07.17 22:11

Fotó: Népszava/ Molnár Ádám
A Felcsúton, 1500 néző előtt pályára lépő fehérvári együttes a Bajnokok Ligája 1. selejtezőkörét abszolválta nyögvenyelős győzelemmel, végig benne volt a pakliban a kiesés szégyene.
Amikor a luxemburgi Dudelange labdarúgói alig 45 perccel a magyar bajnok MOL Vidi FC elleni, 1-1-ről folytatódó BL-visszavágó kezdete előtt elsőként melegíteni kezdtek a Pancho Arénában, már nagyjából sejthető volt, hogy félig tele lesz az a bizonyos pohár, a Budapest Honvéd labdarúgói ugyanis a főváros XIX. kerületében 3-0-ra vezettek a macedón Rabotnicki ellen, azaz továbbjutásra álltak az El első selejtezőkörében. Kisvártatva megérkeztek a házigazda labdarúgói is a felcsúti gyepre, a zárt kapus büntetés miatt ürességtől kongó Bozsikban viszont teljes lett az öröm, miután Holender Filip után Danilo is duplázott a hajrában. A kispestiek az idegenbeli 1-2 után végül fölényesen, 4-0-ra nyertek, így 5-2-es összesítéssel jutottak tovább. A találkozó krónikájához hozzátartozik, hogy a román játékvezetőt sérülés miatt a 28. minutumban lecserélték Kispesten.
Felcsúton tárva-nyitva voltak a stadion kapui, a széksorok azonban teljesen a kezdésre sem teltek meg. A bajnokcsapat mérkőzéseit a névváltoztatás után tett ígéretnek megfelelően bojkottáló ultrák hiánya hangulatban erősen éreztette hatását; noha jó 1500-an azért így is összeverődtek a lelátón, kezdetben erősen edzőmeccs-hangulatú volt az összecsapás, még a taktikai utasításokat, a játékosok egymás közti kommunikációját is tisztán lehetett hallani. A közönség legfeljebb egy-egy felhördülés erejéig hallatta hangját, a néhány vendégszurkoló pedig csak elvétve kiabálta be a luxemburgi csapat nevét.
A selejtező 1. fordulójához képest egyébként kissé tán elhamarkodott, de mindenképpen szokatlan módon a középkezdés előtt a Bajnokok Ligája himnuszára vonultak ki a csapatok, az viszont már kevésbé volt meglepő, hogy játék korántsem idézte az elitligában megszokott színvonalat. Kezdetben kezdeményezőbb volt az idegenben lőtt Huszti-gólnak köszönhetően „virtuálisan” továbbjutásra álló Vidi, amely a 18. percben a pályán is előnybe került: Jonathan Joubert Nego lövését még védte, ám a kipattanóra lesipuskásként lecsapó Danko Lazovic tízről a jobb alsóba célzott löketénél már tehetetlen volt. Az 1-0-s állás egyben azt is jelentette, hogy összesítésben 2-1-re vezetett a Videoton, pardon: a MOL Vidi FC. 
Hogy az előny birtokában megnyugodtak-e a fehérvári klub labdarúgói, azt nem tudni, tény azonban, hogy a gól után a Dudelange közelebb állt az újabb találathoz. Az átigazolási ügyekben mértéktartó hivatkozási alapként kezelhető Transfermarkt adatai szerint alig 3 millió euróra taksált összértékű kerettel kiálló vendégek komoly helyzetet is kialakítottak, miközben a Vidi labdarúgói alig-alig jutottak el a vendégkapu elé a folytatásban. Csupán a teljesség kedvéért: a magyar együttes neve mellett 14 millió eurót ír a fentebb említett portál.
Noha a szünetben átmenetileg az áhított második körben érezhette magát a magyar bajnok, a Vidi a látottak alapján még meglehetősen messze volt a továbbjutástól, de egyáltalán az elfogadható játéktól is. Marko Nikolic hiába kért jobb játékot az összecsapás előtt – és valószínűleg a félidőben is – az 54. percben egy csúnya védelmi hiba után megtörtént, amire az előzmények okán számítani lehetett: Couturier egyenlített, hosszabbításra állt a parti. Habár négy perc múlva újra a Vidinél volt az előny (Marko Scepovic közelről volt eredményes), a hátralévő fél órában „meleg perceket” élt át a csapatáért aggódó hazai publikum: bizony, jócskán benne volt a levegőben egy újabb Dudelange-gól, és az azzal együtt járó szégyen. 
Az égést végül elkerülte a MOL Vidi FC, amely 3-2-es összesítéssel ejtette ki a luxemburgiakat.
2018.07.17 22:11

Megszűnik a győri Rába ETO futsalcsapat

Publikálás dátuma
2018.07.17 21:52

Fotó: eto.hu/
Biztossá vált, hogy a címvédő és nyolcszoros magyar bajnok Rába ETO nem indul az élvonalbeli futsalbajnokság következő idényében. A kisalfold.hu információ szerint a Rába-parti együttes – mely a hétfő déli határidőig nem adta le nevezését az NB I-re –  400 millió forintos adósságot halmozott fel az elmúlt években. A győriek spanyol trénere, Javi Rodríguez a csapattól már korábban, a stábtól múlt pénteken búcsúzott el.
Az ETO az elmúlt kilenc évben nyolcszor hódította el a magyar bajnoki címet, s hétszer lett itthon kupagyőztes. A nemzetközi porondon, a Bajnokok Ligájában idén érte el legnagyobb sikerét, ugyanis első magyar együttesként szerepelhetett a sorozat négyes döntőjében. A futsalcsapat utánpótláskorú játékosainak sorsa – a klubban az U7-estől kezdve az U20-as korosztályig bezárólag mintegy 130 gyerek teremfutballozott – egyelőre nem dőlt el, elképzelhető, hogy ők az ETO színeiben szerepelhetnek tovább – írja a honlap. A felnőtt együttes játékosai közül többeknek már van új klubja, de több volt győri futsalos jövője még kérdéses. A a győriek NB I-ben megüresedő helyét a másodosztályból fel nem jutottak közül a legjobb helyen végzett Szigetszentmiklós veheti át.
Szerző
2018.07.17 21:52