Zenészek otthona

Publikálás dátuma
2018.04.17 07:46
A kilenc évig tartó restaurálás eredményéről meggyőződhetünk a jövő évadban Fotó: Kállai Márton
Fotó: /
Hiába emlegetik sokan és sokszor a műfaj válságát, „a klasszikus zene sikerre van ítélve” – hangsúlyozta Vígh Andrea, a Zeneakadémia rektora az intézmény következő évad bérleteinek ismertetésekor.

A rektor asszony sajtóreggelin elhangzott mondatát az a két és fél perc bizonyította legtökéletesebben, amelyben Baráti Kristóf hegedűművész játszotta a belga hegedűművész, karmester, zeneszerző Eugene Ysaye Obession című darabját. A 2018-19-es szezon legfontosabb eseménye a Zeneakadémia 111 éves, kilenc éven át restaurált koncertorgonájának megszólalása lesz. A Voit & Söhne cég műhelyéből kikerült hangszert október 22-én Fassang László orgonaművész avatja fel Richard Strauss, Liszt Ferenc, Kodály Zoltán és Szathmáry Zsigmond egy-egy művét megszólaltatva. A hangszerhez Orgonaavató bérlet kapcsolódik, ebben négy hangverseny szerepel majd, köztük Fassang László Boldoczki Gáborral közös, különlegesnek ígérkező trombita-orgonaestje.

A Zeneakadémia nem csupán jó akusztikájú koncerttermek épülete, hangversenysorozatok helyszíne, és több mint világsztárok fellépőhelye. A nagyterem színpadára lépve szinte minden művész először a II. emeleti balkonra néz, oda, ahol a muzsikusnövendékek alkotják a közönséget. Mert a Zeneakadémia műhely, zenészek otthona, ahol mesterek és növendékek közös koncertjei is hallhatóak, így május 13-án az Élesben sorozat részeként Drábi Kálmán, Falvai Sándor és Lantos István növendékeikkel: Kocsis Krisztiánnal, Ránki Fülöppel, Vajda Marcell-lel és Yamana Ayumuval játszanak együtt. A legígéretesebb fiatal művészek a Tehetség Kötelez bérlet koncertjein lépnek fel a következő évadban. A gyökerek fontosságáról mesélt a napokban mesterkurzust tartó Takács Nagy Gábor karmester is. Amikor 1985-ben a Takács Kvartett az Egyesült Államokba költözött, és ez azt jelentette, hogy tagjai hosszú ideig nem jöhettek Magyarországra, gyakran álmodott a Liszt Ferenc térhez közelítő hatos villamossal és a Zeneakadémiával. – Mindenütt büszkén mondhatom, hogy muzsikus vagyok és magyar – említette Takács Nagy Gábor.

A Zeneakadémia nagyterme ideális a barokk zene megszólaltatásához – hangsúlyozta Csonka András programigazgató. A Tiszta Barokk bérletsorozatban hallható lesz Giuliano Carmingola, Pierre Hantaï, valamint az Il Pomo d’Oro együttes, emellett hallhatja a magyar közönség Dimitrij Szinkovszkij forradalmiként aposztrofált Vivaldi Négy évszak-produkcióját. A kis és nagy gyerekek számára folytatódik a Liszt-kukacok Akadémiája: ezúttal „isteni zenékkel”, azaz időben az órómaitól a gospelekig, középkori liturgikus játékoktól George Gershwin dalaiig tartó skálán a különböző vallások szertartásainak muzsikájával ismerkedhetnek.

A szezon egyik csúcspontjaként emlegetik a Vokális Zene Mesterei bérlet október 20-i hangversenyét, amelyen Mozart Requiemje szól Philipe Herreweghe vezényletével, Baráth Emőke (szoprán), Eva Zaicik (mezzoszoprán) Maximilian Schmitt (tenor) és Florian Boesch (basszus), a Collegium Vocale Gent és az Orcehestre des Champs-Elysées előadásában. Vashegyi György és együttesei pedig egy különleges műfajjal, a pasticcióval ismerkedtetnek meg – a Bach, Graun és Telemann passióiból összeállított alkotás először szólal meg hazai színpadon.

Az Ének Karnyújtásnyira bérletben női énekhangok szólnak, Baráth Emőke például Schubert Winterreise dalciklusát énekli, amely eredetileg férfihangra íródott. Az Összkiadás élőben sorozat két bérlettel vár: egy hat koncertből álló sorozatban Schumann összes kamaraműve hangzik el, Mozart hegedű-zongora szonátáit pedig három estén át játssza majd Szabadi Vilmos és Farkas Gábor. Az Itt és most bérlet a kortárs zenéből válogat, köztük a Silesian vonósnégyes vagy Bálint János fuvolaművész estjével. A Kamara.hu kamarazenei fesztivál pedig tovább tágítja a műfaji határokat: novemberben Üveggyöngyjáték címmel irodalomról, filmről és zenéről beszélget Enyedi Ildikóval és Wilhelm Drostéval Simon Izabella és Várjon Dénes.

2018.04.17 07:46

Magyar előadás lett minden idők legjobb Britain's Got Talent produkciója

Publikálás dátuma
2018.07.16 14:37

Fotó: Facebook/ Attraction Látványszínház
Még mindig mindenkinek könnyeket csal a szemébe az Attraction Látványszínház 2013-as előadása. 700 ezer jelentkező közül választották ki a társulatot nyertesnek.
"Tudtuk, hogy akkor öt évvel ezelőtt valami különlegeset alkottunk, és megnyertük a versenyt, de az hogy a BGT összes eddigi produkciója közül a mi előadásunk lett a legjobb, az óriási elismerés"
 - írja Facebook-oldalán az Attraction Látványszínház hivatalos oldala.
Több mint 700.000 jelentkező közül, 12 év legnevesebb győzteseivel megküzdve bizonyult a társulat előadása minden idők legjobbjának a Britain's Got Talent tehetségkutató bajnokságán. Az utolsó fordulóban a közönség szavazatainak nagyjából háromnegyedét megszerezve, toronymagasan nyert a társulat.

A két döntős előadás:
2018.07.16 14:37
Frissítve: 2018.07.16 14:54

„Tom Waits dalait megszólaltatni kifogyhatatlan örömforrás”

Publikálás dátuma
2018.07.16 09:10

Fotó: / Erdélyi Gábor
A Braindogs tizenöt éve jött létre, hogy koncertekkel, örömzenéléssel tisztelegjen nagy kedvence és példaképe, Tom Waits életműve előtt. Varga Liviusszal, a csapat ütősével – a Quimby és A Kutya Vacsorája alapemberével – beszélgettünk.
„Ez a zenekar úgy alakult, hogy Podlovics Péter koncertrendező szeretett volna egy 55. születésnapi Tom Waits-bulit Budapesten; Waits azonban végül sajnos nem jött el Magyarországra. Péter ezért egy tisztelgő koncertet kezdett szervezni, és felhívta Tom Waits-kedvelő zenész barátait Londontól Grazig, Antwerpentől Szigetszentmiklósig. Ez a buli olyan frenetikus siker lett, hogy rámutatott a rajongók körében tomboló Tom Waits-éhségre. Mi, zenészek is pontosan ugyanígy éreztük. Azóta úgy tűnik, ha akarnánk, sem tudnánk abbahagyni a koncertezést” – mondja Varga Livius. A zenekar vezetője Ian Siegal londoni énekes-gitáros, aki a kritikusok szerint az egyik leghetségesebb fehér soul-blues énekes. Livius szerint Siegal „lehengerlő előadásával és oltári orgánumával tökéletes vezető. A legkisebb kézmozdulatából azonnal ért mindenki a színpadon: pontosan tudhatod, hogy mit vársz tőle, mégis képes minden koncerten meglepni. Hol érdekesen búgó baritonját használja, hol pedig – mint egy defektes gőzgép – fújtat, hogy a következő pillanatban extrém sípoló hangot csaljon ki a torkából.” Siegal mellett a másik külföldi muzsikus a gitáros Ripoff Raskolnikov, „a grazi blues-fenomén, akinek saját, semmivel nem összekeverhető stílusa tökéletesen kirajzolódik, miközben Tom Waits-dalokat énekel. Annyi szeretettel és fájdalommal játszik, hogy olyan talán még a Mississippi-deltában sem található.”
A hazai zenészek közül a Quimby frontembere, Kiss Tibi a közelgő óbudai koncerten (július 18., szerda, 19:30, Kobuci kert) nem lesz színpadon – a holland Mischa den Haring helyettesíti, aki Varga Livius véleménye szerint „a saját világát ülteti bele ebbe a tribute-ba. Nem pótolni akarja Tibit, hanem alternatívát nyújtani, de éneke és gitárhangzása tökéletesen passzol a szövedékbe.” Állandó tag a Pál Utcai Fiúkból ismert Varga Laca basszusgitáros, valamint a dobos Frenk (Budapest Bár, ex-Hiperkarma). „Laca a blues-nak, a groove-os tánczenéknek és a kísérletező zenének is kiváló ismerője; éppen ezért Tom Waits extrém hangszereléseinek remek tolmácsolója. Frenkkel pedig olyan ritmusszekciót adnak, amelyet a világ bármely zenekara megirigyelhetne. Aztán jön a csavar: Frenk kilibben a mikrofonhoz egy szál gitárral és egyedül előad egy dalt. Némi durván húzós dobolás után pedig újra megteszi ezt – de immár a zongora mögé ülve.” A Braindogs alapembere, szürke eminenciása a zongorista Nagy Szabolcs, aki – Livius szerint – „mindezt az egészet összefűzi, fenntartja, továbblendíti és a háttérből igazgatja. Mindent tud a bluesról és a környéki műfajokról, s amikor egy-egy szólója megvillan, akkor felkiált az idegrendszer. Mindezt oly könnyedséggel teszi, hogy a néző elhiszi: nagyszerűen zongorázni nem is olyan nehéz. Fanyar humorát jelzik zenei tréfái, utalásai, amelyeket pókerarccal sző bele varázslatosan pulzáló játékába.” A Braindogs jövőjéről, terveiről Varga Livius mindössze annyit mond: minden azon múlik, hogy a publikumot meddig érdekli a Tom Waits-repertoár. „A közönség egyelőre nő, mi pedig bármeddig bírjuk. Tom Waits dalait megszólaltatni kifogyhatatlan örömforrás. Nagyon tudunk figyelni egymásra, érezzük egymás rezdüléseit. Ez nem is csoda, hiszen különböző zenekarokban és összetételekben, de egyébként is játszunk együtt.”

Whiskys tartály, füstölő, autó-motor

A jövőre hetvenéves Tom Waits 1972-ben jelentette meg debütáló lemezét, s azóta folyamatosan színpadon van. Zeneszerzőként is jelentős sikereket aratott: a nyolcvanas-kilencvenes években sorra írta a filmzenéket Francis Ford Coppola számára. Hangja összetéveszthetetlenül egyéni: monográfusa, Gary Graff szerint olyan, „mintha Bourbon-whiskys tartályban áztatták volna, majd a füstölőben lógatták volna néhány hónapig, és végül áthajtottak volna rajta autóval vagy egy erős Harley Davidsonnal.” Egy másik kritikusa szerint „ami Charles Bukowski a költészetben, Jack Kerouac a prózában és Edward Hopper a festészetben, az a zenében egyértelműen Tom Waits.” Az amerikai zene olyan ikonjai is példaképüknek tartják, mint Rod Stewart vagy Bruce Springsteen. Waits többszörös Grammy-díjas, emellett filmes munkáiért Arany Glóbusz-díjban és Oscar-jelölésben is részesült. Kaliforniában él feleségével és három gyermekével.

2018.07.16 09:10
Frissítve: 2018.07.16 09:10