alaptörvény;hajléktalanság;

2018-06-27 07:02:00

"Ez egy őrült ötlet" - Segítség kell, nem büntetés

Akik ezt az alkotmánymódosítást kitalálták, egyszerűen nem értik, hogy mi a hajléktalanság” – mondta Freek Spinnewijn, az otthontalanokat segítő szervezetek európai föderációjának (FEANTSA) igazgatója.

- A hajléktalanság senkinek sem jó. Sem a hajléktalanoknak, sem a társadalomnak. Miért nem lehet betiltani?

Mi az a FEANTSA?
A hajléktalanokat segítő szervezetek európai föderációjának több mint 130 tagszervezete van Európa 30 országából. Ezek nagy része nemzeti vagy regionális szervezet. Magyarországról a Hajléktalanokért Közalapítvány, a Hajszolt Egyesület, a Menhely Alapítvány és a Tízek Társasága csatlakozott az 1989 óta működő FEANTSA-hoz. A brüsszeli székhelyű európai föderáció végső célja a hajléktalanság megszüntetése, ennek érdekében párbeszédet folytat az európai intézményekkel és a kormányokkal, összehangolja a tagszervezetek tevékenységét, kutatásokat folytat és adatokat gyűjt.

- A magyar alkotmánymódosítás megtiltja a közterületeken való életvitelszerű tartózkodást. Ám hiába visznek valakit hajléktalanszállóra, attól az még hajléktalan marad. Vagyis a problémát nem oldották meg. Igaza van, csak üdvözölni lehet, ha tető kerül egy otthontalan ember feje fölé, de ehhez miért kell kriminalizálni a hajléktalanságot? A magyar kormány nyilván úgy véli: azok, akik az utcán élnek, szándékosan meg akarják zavarni a közrendet, hiszen van elég férőhely a szállásokon, ahol meghúzhatnák magukat! Ez nonszensz. Senki nem akar hajléktalan lenni! Egyszerűen azért laknak közterületeken, mert a rendelkezésükre álló férőhelyek nem felelnek meg a szükségleteiknek. Sok a veszélyes, kellemetlen szállás. Másutt szigorú szabályok vannak, amiket nem képesek betartani. A hajléktalanok között sok a szenvedélybeteg, akik inkább az utcát választják, semhogy bemenjenek a közös fedél alá, ahol tilos alkoholt fogyasztani. A legtöbb otthonba nem vihetik magukkal a kutyájukat vagy a macskájukat sem. Aztán vannak köztük házastársak vagy élettársak. De alig van olyan hely, ahová együtt beköltözhetnének. Ráadásul a menedékek nagy része éjszakai szállás, ami azt jelenti, hogy nappal megint az utcára szorulnak. Úgy tudom, hogy a magyar alkotmánymódosítás nem tesz különbséget éjszakai és nappali hajléktalanság között. Nem gondolom, hogy a törvényhozókat rossz szándék vezette. Akik ezt az alkotmánymódosítást kitalálták, egyszerűen nem értik, hogy mi a hajléktalanság.

- A hajléktalanság kriminalizálása magyar találmány, vagy más európai országban is van rá példa?

- Ez általános jelenség Európában. Rengeteg város van, ahol minden eszközzel igyekeznek megnehezíteni a hajléktalan emberek életét. Helyi rendeletekkel tiltják például a koldulást vagy a pénzautomata melletti koldulást. Van olyan település, ahol tiltják az alkoholfogyasztást közterületen. De a magyar szabályozás egyedülálló: sem Európában, sem a fejlett világban nem ismerek olyan országot, ahol alkotmány tiltja a hajléktalanságot.

- Még nem tudjuk, hogy az alkotmánymódosítást miként fogják végrehajtani.

A belga Freek Spinnewijn 2001 óta dolgozik a FEANTSA brüsszeli irodájában. Ezt megelőzően a szegénységgel és az idős emberekkel foglalkozó nemzetközi szervezetekben viselt tisztségeket

A belga Freek Spinnewijn 2001 óta dolgozik a FEANTSA brüsszeli irodájában. Ezt megelőzően a szegénységgel és az idős emberekkel foglalkozó nemzetközi szervezetekben viselt tisztségeket

- Egy biztos: a tiltás nem visz közelebb a megoldáshoz. Az utcán élő emberek a legsérülékenyebbek. Segítségre van szükségük, nem büntetésre. Mi fog történni velük? Pénzbírságot szabnak ki rájuk? Nem fogják tudni kifizetni, aminek a vége börtönbüntetés lehet. Ez pedig a legdrágább “megoldás”. Ez egy őrült ötlet, és őszintén szólva, nem tudom, hogy mit akarnak vele elérni.

- Mit tehetnek ilyenkor a nemzetközi szervezetek? Az Európai Unió azt állítja, nincs hatásköre szociális ügyekben.

- Az EU fél a konfliktusoktól. 2013-ban az Európai Bizottság egy hivatalos dokumentumban még azt javasolta a tagállamoknak, hogy kerüljék el a hajléktalanság kriminalizálását. Nem kell jogi alapot keresni ahhoz, hogy elítéljenek egy törvényt, ami ennyire szembemegy az uniós normákkal!

- Ha az EU nem lép, mit tehetnek mások? Például az önök szervezete?

- Nyilvánosan elítéljük az alkotmánymódosítást. De amennyire tudom, a “brüsszeli buborékból” érkező bírálatok nem célravezetők Orbán Viktor miniszterelnök kormánya számára. Tervezzük, hogy emberi jogi kereseteket indítunk, és várjuk a Velencei Bizottság véleményét. Érdemes emlékeztetni, hogy ez a tekintélyes alkotmánybírói testület a negyedik alkotmánymódosítás véleményezése során egyszer már kifejtette, hogy a hajléktalanság szabályozása nem alkotmányba való. Ez akkor nem volt egy erős érv. Remélem, ezúttal világosabban fognak fogalmazni.