Európai Unió;légiközlekedés;Egyesült Királyság;Brexit;

2018-06-27 16:10:00

Káoszt okozhat a reptereken a Brexit

Mi történik, ha jövő március 29-én anélkül távozik Nagy-Britannia az EU-ból, hogy megegyeznének a jövőről? Ezt még nem lehet biztosan tudni, de Brüsszelben a legrosszabbra is készülnek. Például arra, hogy a brit légitársaságok elveszítik engedélyeiket, illetve a reptereken uniós vámosok várják a gépeket.

Az már most látszik, hogy az Egyesült Királyság kilépése az EU-ból sokkal nehezebb lesz annál, mint amit a távozás mellett kampányoló politikusok annak idején felvázoltak, ám a megegezés nélküli, úgynevezett kemény-Brexit az olyan hétköznapi, jelenleg olajozottan működő szektorokat is negatívan befolyásolhat, mint a légi közlekedés.

A szakma képviselői a közelmúltban arra panaszkodtak, hogy a London és Brüsszel között csigalassúsággal haladó tárgyalások a légi közlekedés jövőjét is bizonytalanná teszik, és komoly gazdasági mélyrepülést okozhat számukra. Az Airbus a múlt héten figyelmeztette a brit kormányt, hogy amennyiben nem sikerül megegyezni az EU-val, az akár heti egymilliárd eurós bevételkiesést jelenthet a vállalatóriásnak – számolt be róla a Politico.

Nem túlzás a szakmai források aggodalma, az Európai Bizottság is érzékeli a kihívásokat, erről árulkodik, hogy a Bizottság légi közlekedésért felelős vezetője, Filip Cornelis egy június 12-i megbeszélésen állítólag azt javasolta a megjelent európai diplomatáknak és légügyi hatóságok képviselőinek, hogy kormányaiknak érdemes lenne felkészíteni a reptereket és a légügyi szektor képviselőit a kemény Brexitre. „Butaság lenne, ha a Bizottság és a kormányok nem készülnének fel a legrosszabb forgatókönyvre” – kommentálta a megbeszélés egyik névtelenséget kérő résztvevője.

Egyelőre kérdéses, hogy a gyakorlatban ez mit jelenthet, ám Cornelis szerint érdemes már most felülvizsgálni egyebek között a vámkezelést és a biztonsági rendszert. Különösen az előbbi okozhat problémákat, hiszen jelenleg a légi teheráru gyakran harmadik országból érkezik az Egyesült Királyságba, ahonnan vámellenőrzés nélkül továbbküldik az érintett uniós országba. Amennyiben nem születik légügyi megállapodás az Európai Unió és az Egyesült Királyság között, a vámkezelésnek meg kell történnie, ami igencsak megbonyolíthatja az utazást, az infrastruktúra kialakításáról, és annak költségeiről nem is beszélve.

Ennél súlyosabb következményei is lehetnek azonban, ha a válás az uniótól úgy zárul le, hogy nem született légügyi megállapodás: akár azonnali hatállyal leállíthatják a járatokat az Egyesült Királyság és a 27 tagország között, mivel a EU által kiállított repülési engedélyek onnantól kezdve már nem lesznek érvényesek. Az Egyesült Királyság továbbá elvesztené Európai Repülésbiztonsági Ügynökségi (EASA) tagságát, ami azért is problematikus, mert az EASA bocsát ki különböző kulcsfontosságú, az unió területén szükséges engedélyeket.