Kásler Miklós miniszter a hét elején jelentette be, hogy munkatársaival elkészítették a kórházi fertőzések megelőzésével kapcsolatos rendeletet. Ezt a dokumentumot pénteken közzé is tették a kormány honlapján, a szakmai szervezeteknek viszont mindössze három napjuk van arra, hogy véleményezzék a leírtakat.
A nyilvánosságra került kormányrendelet-tervezetben külön-külön is meghatározták a kórházak és a tisztiorvosi hivatal feladatait. A tervek szerint a jövőben az egészségügyi intézmények több olyan szakembert alkalmazhatnak, akiknek a fertőzések kockázatinak csökkentése lesz a feladatuk.
A rendelet pontosan előírja, hogyan lehet a kórházi fertőzéseket tartalmazó regisztereket elkészíteni és a kórházi fertőzések megelőzését kontrollálni. Így például, ha valaki bekerül egy kórházba, nem csak betegségével kapcsolatban kérdezik majd ki, hanem fölmérik a fertőzési kockázatait is. Például van-e valamilyen immunbetegsége, van-e a testében katéter, kellő ütemben gyógyulnak-e a sebei. A kezelése alatt folyamatosan követik, és dokumentálják majd a változásokat, nőtt vagy csökkent esetében a fertőzés kockázata.
Megjelenik a miniszter mellett egy tanácsadó testület is, amely a friss adatok alapján folyamatosan ajánlásokat ad a miniszternek a rendszer javítására. Most az a legnagyobb probléma, hiányzik a kórházakban az a munkakultúra, amely fokozottan éberré teszi a dolgozókat a fertőzések elkerülésére. Az új rendszerben viszont egyértelmű hangsúlyos szerepet kap, az a tény, hogy mindenkinek egyéni kockázata van, amire figyelniük kell az őt ellátóknak.
A rendelettervezetben erről nincs szó, de a Népszava információi szerint a tervek közt az is szerepel, hogy az egészségbiztosító külön címkézett összeget biztosít az intézményeknek a fertőzések megelőzésével kapcsolatos feladatokra, eszközökre, köztük fertőtlenítőszerekre.