SZFE;

Külföldi egyetemek menthetik az SZFE-hallgatók diplomáját

A Színház- és Filmművészeti Egyetem százötven hallgatójának már biztosan nem kell lemondania képzéséről és diplomájáról akkor sem, ha az intézmény átalakításának módja miatt nem kívánja az SZFE-n befejezni tanulmányait. Öt európai egyetem veheti át őket formálisan – elismerik eddig megszerzett kreditjeiket és a mestereikkel folytatott további munkát is – adta hírül a Freeszfe Egyesület.

Hónapok óta dolgozik a Freeszfe Egyesület az Emergency Exit („Vészkijárat”) névre keresztelt diplomamentő programon, melynek keretein belül eddig öt európai egyetemmel – köztük a salzburgi zeneművészeti egyetem (Universitat Mozarteum), a ludwigsburgi előadóművészeti egyetem (Akademie für Darstellende Kunst Baden-Württemberg), a varsói színművészeti egyetem és annak kihelyezett bialystok-i bábtanszaka (Akademia Teatralna im. Aleksandra Zelwerowicza), valamint a svájci színiakadémia (Accademia Teatro Dimitri) – sikerült megállapodni tizennégy osztály átvételéről. A különböző intézményekben más-más konstrukciók valósulnak meg, a program célja azonban egységes: menekülőutat teremteni azoknak, akik az intézmény modellváltása és annak körülményei miatt nem látják biztosítottnak a tanszabadság és az autonóm alkotómunka feltételeit az SZFE-n.

A kezdeményezés a tanárok felől érkezett, ők kezdték megkeresni nemzetközi szakmai kapcsolataikat, miután felelősséget éreztek azzal kapcsolatban, hogy eljuttassák tanítványaikat a diplomáig – nyilatkozta lapunknak Vermes Dorka, az intézmény filmrendező szakos hallgatója, aki kiemelte, nem tud hasonló szintű európai összefogásról. Mint mondta, Bagossy László és Csató Kata voltak a programmal foglalkozó munkacsoport vezetői, ők kezdték el a munkát, hozzájuk csatlakoztak többen hallgatók és tanárok. – Volt egy ötletkezdemény, munkamódszer a kezdetekor, és ez alapján együttesen fogalmaztunk meg anyagokat, amiket aztán elküldtünk a nemzetközi intézményeknek: kik vagyunk mi, mi történt velünk, mire van szükségünk, hány osztályról van szó, ők hol tartanak a képzésükben. S miután körvonalazódott, mely intézmények nyitottak a projektre, részletekbe menően el kellett kezdeni tárgyalni arról, hogy egyáltalán megvalósítható-e az ő országukban, egyetemükön mindez. S amikor egy osztály talált olyan intézményt, aminek megfelelt az előképzettsége, akkor a minőségmenedzsmenttel kapcsolatos kérdések következtek: miközben az intézmények szeretnének segíteni, nem szeretnék felhígítani saját diplomájuk értékét, ezért komoly bemutatkozásokat kértek – részletezte az Emergency Exit program kialakulásának folyamatát a hallgató.

Beszámolt arról, noha volt bizodalmuk az SZFE-ben, a jövőbeli tervek, kurzusok, tanárok tekintetében is meggyőző érvekre volt szükségük ezeknek az intézményeknek. A tárgyalások osztályonként zajlottak, történtek online találkozók, volt, akinek felvételizni is kellett, vagy korábbi munkákat bemutatni. – Biztosítékot nyújtott ugyanakkor a színvonalas képzésre például az is, hogy a filmes hallgatókat olyan, a nemzetközi filmszakmában elismert alkotók tanítják majd, mint Nemes Jeles László, Fliegauf Bence, Enyedi Ildikó, Tarr Béla vagy Mundruczó Kornél, Rév Marcell – tette hozzá a hallgató. A kérdésre, ők miként csatlakoztak az oktatók sorához, elmondta, már a blokád alatt is érkeztek szellemi felajánlások, sokan bejelentkeztek támogatásuk jeléül.

Vermes Dorka hangsúlyozta, a tárgyalások jelenleg is zajlanak: vannak osztályok, amelyeknek még nem állt elő a megfelelő lehetőség, mivel egyedülálló, speciális szakról van szó, ilyen például a dráma instruktor- vagy a hangmester szak. – Ám az elmondható, a legtöbb hallgató, aki az SZFE-n rekedt ilyen vagy olyan okból, vár arra, hogy ez a szerencsés csillagzat az ő osztálya számára is összeálljon. A filmrendező mester osztály, amelyben ő is tanul, a jelenlegihez hasonlóan az előző félévet is passzív státuszban töltötte, ezért ők is azon dolgoznak, hogy valamely külföldi intézmény kihelyezett tagozatként akkreditálja a képzésüket. Ugyanakkor annak ellenére, hogy örülnek a diplomamentő programnak, a filmes képzés nagy hátrányból indul, hiszen a vizsgafilmek és a diplomafilmek meglehetősen költségesek. – Kérdés, hogy mennyit ér egy filmrendező diplomája, ha nem tud diplomafilmet mellé rakni – fűzte hozzá. Elmondta, a jelenlegi félévben egy külső szervezettől érkezett támogatás a vizsgafilmekre, ám a diplomafilmek megvalósításához még komolyabb összegekre volna szükség, ezért számítanak a támogatásokra.

Modellt váltanakModellváltást kezdeményez a Magyar Táncművészeti Egyetem. „A Magyar Táncművészeti Egyetem Szenátusa 2021. március 16-ai ülésén kezdeményezte az Egyetem alapítványi fenntartású felsőoktatási intézménnyé történő átalakulását, 2021. augusztus hó 1. napjával. A döntés előzményeként a Szenátus 2021. január 27-én napirendre tűzte a modellváltás szakmai, szervezeti és gazdasági vonatkozásainak vizsgálatát. Március 2-án megtárgyalta a rektor ezzel kapcsolatos előterjesztését és felhatalmazást adott a fenntartóval történő tárgyalások megkezdésére. Ezzel párhuzamosan tájékoztató megbeszélésekre került sor, amelynek keretében az Egyetem testületei, valamint Hallgatói Önkormányzata és Közalkalmazotti Tanácsa kifejthette véleményét. Az egyetem polgárai által nyomon követhető konzultációs folyamat lezárását követően a Szenátus március 16-án – egy ellenszavazat és négy tartózkodás mellett – az átalakulás kezdeményezéséről döntött - írják közleményükben.