autó;Kína;beruházás;autóipar;Szeged;elektromos autó;

Autóváros lesz Szeged is, az Orbán-kormány nem akarta, a kínaiak ragaszkodtak hozzá

Első körben Szegedről és agglomerációjából verbuválják a leendő dolgozókat, a második körben a munkanélküliségtől jobban sújtott Békés vármegyéből, és harmadik körben Fülöp-szigetekről érkeznek munkavállalók a BYD szegedi gyárába.

A Tisza-parti városban épül meg a világ vezető elektromos autógyárának, a kínai BYD-nak az első európai üzeme – jelentette be pénteken Szijjártó Péter, külgazdasági és külügyminiszter, valamint Botka László, a város polgármestere. 

Ez azt jelenti hogy minden részletükben beigazolódtak a Népszava október 26-án megjelent cikkében foglaltak, amelyek BYD akkor még csak lehetségesnek nevezett szegedi beruházásáról szóltak. A magyar sajtó akkor arról írt, hogy elektromos buszokat gyártó üzem létesül. Lapunk volt, amely elsőként megírta, hogy személyautókat előállító, gigantikus nagyságú gyár fog épülni, amelynek beruházási értéke eléri az 5 milliárd euró. Ez az összeg jelentősen meghaladja a Debrecenben épülő CATL akkugyárának építésére szánt 3 milliárd eurót.

A BYD szegedi gyárépítését bejelentő Szijjártó Péter a beruházás kapcsán nem említett konkrét összeget, hanem minden idők egyik legnagyobb beruházásaként beszélt a szegediről, ami nem mond ellent az általunk megszellőztetett összegnek. Idetartozik, hogy a miniszter több ezer új munkahely létrejöttéről beszélt, ami kapcsán a Népszava korábban arról írt, hogy közel 3 ezer munkavállalót foglalkoztatnak majd a termelés felfutásakor az autógyárban, amelyet Szeged-Béketelep közvetlen szomszédságában egy 300 hektáros területen építenek fel. A helyszínt jó előre kiválasztották. Itt található a város egyik ipari parkja, amely nyár végén hirtelen 21 milliárdos kormányzati támogatást kapott, az önkormányzat megvette a Pick Zrt. e mellett található területét, és megkezdte a szomszédos mezőgazdasági területek kisajátítását. Joggal fogalmazott úgy Botka László a pénteki bejelentéskor, hogy „Szeged földrajzi fekvése és logisztikai fejlettsége” döntő módon befolyásolhatta, hogy a BYD Szegedet választotta. Két autópálya – az M5-ös és az M43-as – a kijelölt iparterület mellett keresztezi egymást. A Szegedet Budapesttel összekötő vasúti fővonal szintén a épülő gyár közelében található, ami összeköthető a Belgrád-Budapest vasútvonallal. Ahogyan korábban megírtuk: ritkaság számba megy, hogy egy nagyváros közvetlen szomszédságában ilyen logisztikai adottságokkal rendelkező 300 hektáros összefüggő terület található. Külön előnyt jelent, hogy Szeged közvetlenül a román és a szerb határ közelében fekszik.

Szegednek szüksége is volt ezekre az adottságokra, mert a BYD-del folytatott tárgyalásokra rálátó forrásaink elmondták, amit a nemzetközi sajtó is megírt, hogy Franciaország mellett Spanyol-, Német- és Lengyelország is versenyben volt gigaberuházásért folytatott versenyben. Nem titok, hogy Szeged mellett több magyarországi helyszín is felmerült. Ezt támasztja alá, hogy a külgazdasági és külügyminiszter a pénteken arról beszélt, hogy 224 tárgyalási fordulót bonyolított le a kínai óriásvállalattal a minisztérium mellett működő Beruházásösztönzési Ügynökség. Lapunknak azt is elárulták a névtelenséget kérő források, hogy

az Orbán-kormány nem Szegedet preferálta ebben a versenyben, a város mellett egyértelműen a kínaik tették le a voksukat. 

Vélhetően azért, amit a beruházási döntést Szijjártó Péterrel együtt bejelentő Botka László mondott: Szeged felsőoktatási, tudományos és képzési központ, ami megfelelő hátteret ad a BYD itteni beruházásához. Így a szakember utánpótlási, valamint a lehetséges kutatási és innovációs igényekhez. Ezt erősíti, hogy Szegeden működik az ELI-ALPS lézerközpont, ami mellett most épül fel a Science Park, vagyis a tudományos ipari park, aminek kivitelezésére tavasszal kapott – aligha a BYD itteni lehetséges megtelepedésétől függetlenül – 9 milliárd forintot a Szegedi Tudományegyetem (SZTE). A Magyar Közlöny csütörtökön este, fél nappal a pénteki bejelentés előtt jelent meg, hogy a gyárépítéshez kapcsolódó infrastrukturális és energetikai beruházásokra további 46 milliárd forintot biztosít a kormány. Szijjártó Péter egyelőre nem hozta nyilvánosságra, hogy összesen mekkora állami támogatásban részesül a BYD szegedi gyárépítése.

Óriási öröm Szeged számára, hogy nálunk épül fel a BYD új elektromosautó-gyára – fogalmazott a város polgármestere, aki hónapok óta helyben beszédtémát adó beruházás kapcsán többször azzal nyugtatta a szegedieket, hogy nem akkugyár fog épülni Szegeden, noha még a mostani bejelentés előtti napokban is napvilágot láttak olyan hírek, hogy az autógyár mellett akkugyár is épül, ám ezt a pénteki budapesti bejelentésen Szijjártó Péter egyértelműen cáfolta. Nem lehet túlzással vádolni a polgármestert, aki a hivatalos bejelentésen elmondta, hogy a város és a régió jövőjét döntően módon befolyásolni fogja BYD első európai gyárának itteni felépítése.

Korábban arról írtunk, hogy a termelés elindításkor hatszáz munkavállalót fognak alkalmazni, amelyet folyamatosan növelnek, és így érik el a háromezer foglalkoztatottat. A bennünket tájékoztató források ehhez hozzátették, hogy

első körben Szegedről és agglomerációjából verbuválják a leendő dolgozókat, a második körben a munkanélküliségtől jobban sújtott Békés vármegyéből, és harmadik körben Fülöp-szigetekről érkeznek munkavállalók a BYD szegedi gyárába.

Ezeket a korábbi értesüléseket a beruházásra rálátó forrásaink megerősítették, azzal kiegészítve, hogy a közel 500 ezer lakosú Csongrád-Csanád vármegyében még akad szabad munkaerő. Jelezték egyben azt is, hogy a városnak fel kell készülnie, hogy nagy számban érkeznek ide külföldi munkavállalók Kínából és más ázsiai országokból. Ez azonban alapvető újdonságot nem jelentene helyben, mert szegedi egyetemen jelenleg közel 3 ezer külföldi hallgató tanul. A külföldi hallgatók pedig jelentős számban már legalább negyven éve jelen vannak a város életében.

Egy másik névtelenséget kérő forrásunk arról beszélt, hogy azért volt fontos és időhöz kötött a szegedi beruházás bejelentése, mert a BYD értékpapírjaival a hongkongi tőzsdén kereskednek, ahol az év vége előtt szükséges bejelenteni a magyarországi gyár építésével kapcsolatos döntést. Egy másik forrásunk elmondta, hogy januárban Magyarországra látogat a BYD teljes vezérkara, a tulajdonosok és a menedzsment egyaránt, ám ennek a programnak a részletei még nem teljesen tisztázottak. Így az sem, hogy ennek helyszíne lesz Budapest mellett Szeged is, noha az észszerűség ezt diktálná.

BYD, a világcég

Az e-mobilitásban érdekelt kínai cég Build Your Dreams, (Valósítsd meg álmaid) angol szavak kezdőbetűiből állította össze nevét, összesen 630 ezer munkavállalót foglalkoztat .Árbevétele idén január és szeptember között forintra átszámítva 20 ezer milliárd volt, és az idén világszerte eladott 11 millió e-autó negyede BYD volt, vagyis közel 2 millió 750 ezer autó értékesítettek 2023-ban.

Egyöntetű az a tapasztalat, hogy egy-egy autógyár építése nagyon fellendíti egy város fejlődését. Példa erre Győr, Kecskemét és Debrecen, és ugyanez várható Szegeden is – mondta el érdeklődésünkre egy, a haza autóiparral foglalkozó közgazdász, aki szerint ez érzékelhető mások mellett a kiskereskedelmi forgalomban és a helyi ingatlanpiacon is. Az egyelőre nyitott kérdés, növeli-e a város költségvetését a BYD árbevételéből származó a helyi iparűzési adó. Ha a kormány nem nyilvánítja nemzetgazdasági szempontból kiemelt beruházásnak a szegedit, akkor a BYD-tól ilyen címen befolyó összeg fele Szeged kasszájába folyik, a másik fele pedig az államéba. Ha ennek az ellenkezője történik, akkor a város ezen a téren hoppon marad.

Szegeden nincs egyelőre hurráoptimizmus, erre idő sem volt. Egy helyi közvélemény-kutatás eredményére hivatkozva Botka László elmondta, hogy a városiak döntő része támogatja beruházást. Szegedet megváltoztatja az autógyár építése, és sokan úgy gondolják: óriási lehetőség előtt áll a város. Amit korábban kevesen gondoltak volna: autóváros lehet Szeged. 

Több magyarországi helyszínről tárgyaltak

Politikai megfontolások is vezethették az Orbán-kormányt, amikor itthoni helyszíneket ajánlott a betelepülni szándékozó BYD-nek. Forrásaink elmondták, hogy a beruházási szempontból telített Dunántúl szóba sem került, és bonyolította a helyzetet, hogy az ipari centrummá fejlesztett Debrecen-Miskolc-Nyíregyháza háromszögre ki lehet tenni a megtelt táblát, különösen az akkugyártó és az azzal összefüggő egyéb, oda frissen betelepülő kínai és dél-koreai cégek miatt. A fennmaradó kelet-magyarországi helyszínek adottságai elmaradtak Szegedtől, így lett befutó az ellenzéki vezetésű egyetemi város.