Előző
Következő
új cikk

Bioritmus

Hogyan tápláljuk időskorú szeretteinket

Népszava|2013. jan 1. 06:19
[A+ A-]
Mikor megöleljük idősödő rokonainkat évről évre egyre törékenyebbnek tűnnek. A korábban csodálatra méltóan erős kezek már nem tudják kinyitni a befőttes üveget és a kanapéról való felállás is nehézkessé válik.
Felmérések tanulsága szerint sok idős ember gyakran alultáplált, vagy legalábbis hiányos az étkezése. A fő ok, hogy nem figyelnek a táplálkozására, nem azt és nem annyit esznek, ami és amennyi szükséges lenne. Ennek következtében állandó fáradtság, rossz kedélyállapot lehet úrrá rajtuk és a megbetegedések is könnyebben elkapják őket. Az alultápláltság kialakulását - melynek látható tünetei a kórosan szikár, csökkent izomzatú, törékeny alkat - meg lehet előzni.

Míg az Európai Unió 27 tagállamában a születéskor várható élettartam a nőknél átlagosan 83 év, addig Magyarországon ez a szám 78, illetve a férfiaknál 77 év helyett 70. Azon túl pedig, hogy átlagosan rövidebb ideig élünk az utolsó éveinket is nagyobb arányban töltjük betegen - a férfiak 8, míg a nők 10 évet -, ami többek között a megfelelő táplálkozással is javítható lenne.

Az idős embereknek ugyanazokra a tápanyagokra van szüksége, mint a fiataloknak, csak valamennyivel kevesebbre, azonban minőségében jobbra és sok esetben, kisebb mennyiségben. Az idős, magányos ember táplálkozása sokszor nem elég változatos (keksz, tea, lekvár szerepel az "étlapon", nincsen erejük, kedvük bevásárolni, főzni), vitaminokban, ásványi anyagokban hiányos. Leggyakrabban a B1-, a B2-, a B6-, a B12-, a C-vitamin, a folsav, valamint a kalcium, a vas, a cink marginális hiánya alakul ki.

Nézzük meg akkor részletesebben, mire figyeljünk, mikor idős szeretteinknek segítünk bevásárolni, főzni vagy minek kell mindenképpen a hűtőjükben, éléskamrájukban lennie. A konkrét étrendet illetően mindenképp egyeztessen a kezelőorvossal, dietetikussal, hogy az aktuális állapotnak megfelelően mit és milyen módon elkészítve javasolt kínálni.

Megszokott ételeit egészségesebbé teheti kis változtatásokkal:
-zsír helyett főzzön olajjal,
-próbáljon ki minden hónapban egy-egy új alapanyagot,
-a desszertek közül a tej, illetve gyümölcs alapúakat válassza.
Rostok a megfelelő emésztésért:
-rakott töltött ételeihez használjon zabpelyhet, barna rizst, árpagyöngyöt, kölest,
-vagy tegyen bele egy kis zab- vagy búzakorpát, búzacsírát.

Az ép csontokhoz szükség van:
-megfelelő mennyiségű kalciumra (legjobb kalciumforrásaink a tejtermékek),
- szabad levegőn történő tartózkodásra,
-rendszeres mozgásra.

Naponta többször egyen állati fehérjét:
-húsok helyett fogyaszthat halat, sajtot, túrót, tojást is,
-amennyiben kisebb mennyiségeket tud csak fogyasztani dúsításképpen reszelhet sajtot pl.: a levesekre, a tészták tetejére, készíthet krémleveseket, vagy mártásokat a húsos ételek mellé,
-kisétkezésre keverjen össze valamilyen idény gyümölcsöt egy kis joghurttal és túróval.





Gazdagon fogyasszon a zöldséget, gyümölcsöt:
-próbáljon meg minél több színű zöldséget, gyümölcsöt fogyasztani,
-lehetőleg minden étkezése tartalmazzon zöldséget vagy gyümölcsöt,
-válassza mindig az idénynek megfelelőt.

Mire figyelhetünk még, hogy minél tovább megőrizzük a jó egészségi állapotot.
Egyen többször keveset:

-egyen naponta 5-ször, lehetőleg közel azonos időben,
-amennyiben orvosa, dietetikusa úgy ítéli, dúsítsa ételeit (pl.: sajttal, túróval, amennyiben szükséges darált formában olajos magokkal stb.),
-a kisebb adagokat csökkent étvággyal is el lehet fogyasztani.

Testünk több mint 50%-a víz:
-Az idősek szervezete fokozottan érzékeny a folyadékhiányra, kiszáradásra, ezért napi 2-2,5 liter folyadékot szükséges elfogyasztani,
-igyon meg minden étkezéshez egy pohár vizet.
Ízesítsen változatosan:
-az egyes fűszerekkel készített ételek javítják az étvágyát, fokozzák az emésztés hatékonyságát is,
-a fűszerek segítenek, hogy ne csak a sós ételeket tartsa elég ízletesnek.

Sajnos azonban van, hogy mindent megtesz az ember, mégis romlik az egészségi állapot. Ekkor is vannak olyan praktikák, amikről jó, ha tudunk. Az étkezéshez mindig szükséges felültetni a fekvőbeteget, nehogy félrenyeljen! Amennyiben van rá lehetőség, mindig úgy helyezzük el az ágyát, hogy annak csak az egyik rövidebb oldala legyen a falnál, így mindkét oldalról könnyebben tudunk segíteni, fel tudjuk ültetni. Segítségünkre lehet az ágy végére szerelt erős kötél is, ami nem vágja a kezét, de meg tud kapaszkodni benne. Az ülőhelyzetet több párna segítségével biztosítsuk. Az ágyra helyezhető tálaló asztal nagy segítséget tud nyújtani, és ha még fel is díszítjük, az odafigyelés és törődés sokat fog segíteni az étvágyán.

A darabos ételt eleve felszeletelve tálaljuk. A villa esetleg megszúrhatja a száját, különösen akkor, ha a betegnek remeg a keze vagy az etető családtag még gyakorlatlan, így nem baj, ha mindent kanállal eszik. Ha már nem tud pohárból inni, akkor szívószállal itassuk, és mindig gondoskodjunk arról, hogy legyen mellette innivaló, például tea, egy olyan zárt üvegben, aminek a teteje ki van lyukasztva annyira, hogy a szívószál átférjen rajta.

Lájkoljon minket a Facebook-on is!