Előző
Következő
új cikk

Belföld

Még mindig jó üzlet

Népszava|2013. ápr 1. 14:43
[A+ A-]
Leggyakrabban 20, tapasztaltabb tolvajoknak 10 másodperc is elég, hogy meglovasítsa járművünket - a módszerek változatosak, de ma már inkább az alkatrészekre, semmint a menő márkákra mennek a bűnözők. A "műfajra" nem is az egyedi, hanem a szervezett, csoportos elkövetés jellemző. Bár az elmúlt években sikerült jócskán hétezer alatt tartania a rendőrségnek az ellopott kocsik számát, tavaly már összesen 6920 kocsi talált ily módon új gazdára.
Ismét fellendülőben a lopott autók biznisze: míg 2009 óta rendre évi hatezer körül alakult a meglovasított járművek száma, tavaly már majdnem a hétezret is elérte, amikor összesen 6920 kocsi "talált" új gazdára a rendőrségen is bejelentett, hivatalosan ismert adatok szerint. Ez az elmúlt évek legrosszabb statisztikája: mint a rendőrség lapunknak megküldött tájékoztatásából kiderül, utoljára 2008-ban loptak el ennyi autót - összesen 6989-et -, pedig még 2011-ben is valamivel több mint hatezret - 6160-at - tulajdonítottak el, miközben egy évvel korábban még 5864-et.

Autós körökben tartja is magát a mondás, hogy kétféle ember létezik, akinek lopták már el autóját, és akinek csak ezután fogják.

Mindezt jól jellemzik - noha a legtöbben a megfelelő műszaki felszereltségre esküsznek - a rendőrség által is ismert, az autótolvajok által leggyakrabban használt módszerek. Az Országos Rendőr-főkapitányság (ORFK) hét főbb elkövetési módszert jelölt meg, melyek közül még mindig elterjedt a "roncsolásos" út: amikor a tolvajok egyszerűen a zár feltörésével igyekeznek az autóhoz jutni. Ez azonban elenyésző ahhoz képest, mennyire szervezetten "akcióznak" a bandák: mint ugyanis az ORFK kitért rá, a gépjármű-bűnözés része a szervezett, sorozat jellegű bűnözésnek, egyedi tettesek már csak igen elvétve garázdálkodnak.

Így gyakran jutnak lakásbetörés útján a kocsikhoz a lakásban talált slusszkulcs alapján - "betöréses módszer" -, amely egyébként ma Nagy-Britanniában számít a legnépszerűbb módszernek, csak a rablók álruhát is öltenek. Hazánkban ugyancsak gyakori a "beugrásos" illetve a "koccanásos" módszer, mellyel a sofőrök naivitására építenek: amikor a vezető valamiért kiszáll a járműből, a tolvaj máris beugrik a helyére és elhajt vele, illetve balesetet színlelve nekihajt, és amikor a sofőr kiszáll, hogy ellenőrizze a kárt, a tolvaj egy társa le is csap a nyitott autóra. Ugyancsak jellemző az "erőszakos átvétel", de még mindig népszerű, de már közel sem lebukásbiztos módszer a "duplikálás", avagy a kocsi alvázszámának lemásolása, amellyel több lopott autóra is megszerezhető a legalitás. Néhány éve lehetett olvasni arról, hogy tolvajok rádiófrekvenciás kódolvasóval igyekeznek minimalizálni a kockázatot: amikor egy kifigyelt autó sofőrje becsukja a kocsiját, a szerkezet ellopja a riasztó kódját. Ez azonban - tért ki rá kérdésünkre az ORFK - ma már kevéssé, inkább az ezredforduló környékén volt közkedvelt a tolvajok körében. És ugyan nem az egyszeri utcai bűnözést idézi, de szintén előfordul, hogy a tolvajok a kereskedő cégektől csalás, hitelsértés vagy sikkasztás útján szerzik meg az újabb darabokat.

De nem is csak feltétlenül azokat: a bűnözők részben a gépjármű típusa, részben "földrajzi elhelyezkedésük" szerint céloznak be járműveket, de gyakran azokat lopják, amelyekből amúgy is sok szalad az utakon, hiszen azok alkatrészekre mindig szükség van. A Generali Biztosító megállapítása szerint "egyre inkább" alkatrésznek kellenek a járművek, és "nincs olyan márka, típus és életkor", amelyet mellőznének a tolvajok. A rendőrség szerint is ez a legjellemzőbb motiváció, de a felderítésben a Gépjárműbontók Országos Egyesülete segít.

Éppen ezért szakértők szerint a tolvajok nem sajnálják a felkészülést: kifigyelik egy-egy darab tulajdonosát, képet kapnak közlekedés rutinjáról, így tudják, milyen eszközhöz nyúljanak. Megtudhatják, használ-e gyári immobilisert, váltózárat, vagy valamilyen rejtett kapcsolót. Így leggyakrabban 20, de tapasztaltabb elkövetőnek 10 másodperc is elég a kocsi eltüntetésére. Néhány éve pedig főleg külföldiek - jellemzően arabok, szerbek és macedónok - szakosodtak a trükkös lopásokra. Általában hárman utaztak egy autóban, amikor egy kiszemelt kocsi vezetőjének mutogatással azt adták a tudtára, hogy járművével valami nincs rendben. Az illető félreállt, és míg ketten lekötötték a figyelmét, harmadik társuk beült az autójába: ha kellett, vitték, de gyakran megelégedtek a pénztárcákkal, táskákkal, iratokkal is.

Ismét fellendülőben (ellopott kocsik száma évente)
2008 - 6989
2009 - 6113
2010 - 5864
2011 - 6160
2012 - 6920

A legtöbben nem félnek

A tavaly ellopott járművek közül mindössze 1200-nak volt casco biztosítása, így a tulajdonosok négyötödének a kára nem térült meg - közölte a Genertel Biztosító, amelynek felmérése szerint az autósok 54 százaléka nem tart attól, hogy ellopják a járművét és csak 13 százalékuk fél nagyon a lopástól. Ehhez képest az autósok 19 százaléka rendelkezik - a lopáskárra is kiterjedő - casco biztosítással. A Magyar Biztosítók Szövetsége adatai szerint a 4,2 milliós magyar járműállományra 799 ezer casco biztosítást kötöttek. Ez a szám viszonylag stabil, viszont a cascóból származó díjbevétel folyamatosan csökken. Csak 2011-ről 2012-re 72 milliárdról 65 milliárdra mérséklődött a biztosítók ebből származó bevétele. Ugyanis egyre többen választják csökkentett szolgáltatású, de olcsóbb konstrukciókat.

A Genertel a felmérés során a kocsik védelmi szintje és az éjszakai tárolás mikéntje után is érdeklődött. Az autók negyedében van gyári immobiliser, illetve riasztó, de például műholdkövetővel csak a 2 százalékuk rendelkezik. Főleg vidéken a házőrző kutyát tekintették az autó őrzőjének is. Miután a legtöbb autólopás éjszaka történik, nem mindegy, hol áll a kocsi. A fővárosban 45 százalékuk az utcán, a negyedük az udvaron éjszakázik, és csak a maradék áll saját, illetve teremgarázsban. A vidéki városokban az utók 59 százaléka, a községekben 66 százaléka saját garázsban áll. A felmérés másik megállapítása az, hogy az autókat egyre inkább alkatrésznek lopják.

Lájkoljon minket a Facebook-on is!