Előző
Következő
új cikk

Belföld

Spéder körbebástyázza az Indexet?

Népszava-összeállítás|2016. okt 28. 19:24
[A+ A-]

FOTÓ: Népszava

Rövid ideig elérhetetlen volt a legnépszerűbb internetes hírportál, az Index, ami nagy riadalmat keltett, hiszen a magyar független hírfogyasztók a Népszabadság bezárása után arra gyanakszanak: a kormányzat az utolsó morzsáig felfalja a független médiát.

Nagy riadalmat keltett péntek délután, amikor átmenetileg elérhetetlenné vált az interneten az Index.hu, ahol csak annyit lehetett olvasni: "Drága olvasóink! Sajnos, az oldal karbantartás miatt nem érhető el. Igyekszünk minél előbb újra elérhetővé tenni mindent, addig szíves türelmüket és megértésüket kérjük". A médiával kapcsolatos félelmek és indulatok az utóbbi hetek eseményeire tekintettel érthetőek. Karbantartás volt, de akarva-akaratlanul a legtöbben arra gondoltak, hogy a Spéder Zoltán érdekeltségébe tartozó portál is a Népszabadság és a nol.hu sorsára jutott. Az Index Facebook-oldalán a szerkesztőség közölte, nem kell pánikba esni, dolgoznak a hiba elhárításán, "pizzát nem rendeltünk, nagy baj nem lehet". Délután az újságírók élő internetes közvetítésben olvastak be híreket, ameddig nem javult meg az oldal.

Az indulatokat az a csütörtök esti hír kavarhatta fel, hogy a Balogh Gabriella és Bán Zoltán tulajdonában álló NT2016 Kft. október 26-án megvásárolta a Portfoliót kiadó Net Média Zrt.-t a Spéder Zoltán tulajdonában álló CEMP-től. A Net Médiához tartozik a Portfolio.hu gazdasági újságon kívül, a Penzcentrum.hu, az Agrarszektor.hu agrárgazdasági szakportál. Nevéhez köthető a Portfolio Online Tőzsde, illetve a Portfolio Financial pénzügyi adatszolgáltatás is. A vevők birtokába kerül az Alfatrader márkanéven deviza és CFD kereskedési szolgáltatásokat kínáló CEMP Trade Kft. is. A vevők kölcsönből és saját forrásból finanszírozzák az akciót. Balogh Gabriella a CEMP igazgatósági tagja, az MLSZ elnökségi tagja, Bán Zoltán 2009 óta a Net Média vezérigazgatója.

Spéder Zoltán, az OTP egykori alelnöke, Lázár János kancelláriaminiszter jó barátja életében újabb fordulatot hozhat, hogy a menedzsment megvásárolta a piavezető üzleti portált, a Portfolio.hu-t, amely talán a legszínvonalasabb gazdasági hírforrás. Spéder médiabirodalma, amelynek legértékesebb része az Index, akkor került a figyelem központjába, amikor a takarékszövetkezeti bonyodalmak után az addig Fidesz-közeli üzletember kegyvesztett lett, s kiszorult a kormány által korábban rábízott integrációs üzletből.

Spéder a nyáron kénytelen volt megválni a tőzsdetag Budapest Ingatlan Hasznosítási és Fejlesztési Nyrt.-ben lévő tulajdonrészétől, mégpedig szakmai megítélés szerint áron alul. Ebben a hónapban aztán eladta a korábban a tulajdonában lévő - ugyancsak a Budapesti Értéktőzsdén jegyzett - FHB-t. Spédernek gyakorlatilag csak a médiaportfóliója maradt, s már a nyáron beszédtéma volt: Orbán Viktor kormányfő akaratának megfelelően Spéder gazdasági ellehetetlenítése után, kormányközeli kezekbe kerülhet az egyik legolvasottabb internetes portál, amely még kormánykritikus maradt. Ám az Origo megszerzése után mégsem az Index következett, október 8-án, a Heincrich Pecina tulajdonában lévő kiadó, a Mediaworks váratlanul "ideiglenesen" felfüggesztette a Népszabadság megjelenését és elérhetetlenné tette archívumával együtt a nol.hu-t. Az osztrák üzletember, akit hosszú ideje csak a Fidesz strómanjának mondanak, a héten a kiadót eladta az Opimus Press-nek, amelyet - hiába tiltakozik ellene - bizonyítottan Mészáros Lőrinc-közelinek ír le a sajtó.

Spéder médiabirodalmáról az a hír járta, jogilag annyira körülbástyázták, hogy a hatalom nem fér hozzá, mert ha Spédert "lehántják" is róla, Simicska Lajos kezébe kerül minden, de ő korábban úgy nyilatkozott: nem szabad hagyni, hogy az Index Orbán kezére kerüljön. Ennek ellenére élt a gyanú, hogy ez megtörténhet, hiszen Pecina Spéder szoros üzlettársa volt, még ma is részvényes az FHB-ban.

Innen nézve nem csodálható, ha az olvasók árgus szemmel figyelik az Index honlapját.

Ami a Portfolio.hu-üzletet illeti: az NT2016 Kft. október 18-án jött létre, és október 21-én jegyezte be a cégbíróság, 5 millió forint alaptőkével. Az új céget három másik vállalkozás tulajdonolja: a NET PF Kft. a Sintus Kft. és a Septum Lute Vagyonkezelő és Szolgáltató Kft. A Septum Lantos Csabáé, aki megfordult az OTP-nél is, mint vezérigazgató-helyettes és aki az FHB felügyelőbizottságának elnöke.

A most eladott Net Média 2016-os bevételeinek csak harmada kapcsolódik a médiaüzletághoz, integrált B2B (azaz olyan vállalkozás, amely másik vállalkozást céloz meg marketinggel) és B2C (amikor a vállalkozás közvetlenül a vevőhöz szól) szolgáltatásokat kínál.

Az egyik vevő Balogh Gabrielláról a Kreativ.hu megírta, hogy korábban az OTP-ben dolgozott vezető beosztásokban, ott ahol Spéder Zoltán volt korábban az alelnök. A másik új tulajdonos Bán Zoltán, a Net Média vezérigazgatója 2009. október 1-je óta. Igazi szakmabeli, karrierjét részvényelemzőként kezdte, 2000-ben előbb ugyancsak elemző lett a Portfolio.hu-nál, ahol fokozatosan emelkedett a ranglétrán.

Pénteki hír: tízmillió forint alaptőkével új vagyonkezelő céget jegyeztetett be Spéder Zoltán cemp-x online Zrt. néven - írta a hvg.hu. Megfigyelők szerint a pénzügyi szférából már kiszorított üzletember médiavállalkozásai is veszélyben vannak, bár a NET Média Zrt. eladása után az Index-csoport még áll. A cemp-x online Zrt. egyedüli tulajdonosa Spéder, az igazgatóságba Ziegler Gábor, Pusztay András és Prigyeni Lénárd Ferenc került be. Az új társaság Spéder mostani médiaholdingja, a Közép Európai Média és Kiadó Zrt. (CEMP) angol rövidítésére utal, ez a társaság a tulajdonosa az Index.hu Zrt.-nek is. Az új cég létrehozása összefüggésben lehet a hírportál sorsával, hiszen a Ziegler és Pusztay az Index.hu Zrt. igazgatósági tagjai. Prigyeni pedig fejlesztőmérnök, aki az index.hu és a CEMP fejlesztési stratégiájának kidolgozásában vett részt. A cégvezetésben – szemben az index.hu kiadójával – Spéder nem vállalt szerepet.

A cégcsoport sietős átalakítására utal, hogy a cemp-x online létrehozásáról szerdán született meg a végső döntés, a NET Média eladását pedig pénteken tették közhírré, ugyanazon a napon, amikor Spéder befizette a cégalapításkor szükséges alaptőkerészt.

Mindent visznek
A Mediaworks október 8-án jelentette be, hogy felfüggeszti a Népszabadság kiadását. Az akkor még a Heinrich Pecina-féle Vienna Capital Partners (VCP) kezében lévő kiadóvállalatot végül október 25-én adták el a Mészáros Lőrinc és a Duna Aszfalt érdekeltségébe tartozó Opimus Zrt.-nek. Így a felcsúti polgármester körei többek között tucatnyi vidéki napilap fölött vették át az irányítást, így pedig csaknem egymillió olvasót érnek el. Ezek belpolitikai tartalmáért információink szerint a Magyar Idők szerkesztősége fog felelni, és a kormánypárti lap veheti át a Népszabadság helyét a Mediaworks-portfólióban. Door Tamás a harmadik vezérigazgató három hét alatt néhány nappal kinevezése után lemondott. Távozik a cégtől Pásztor András digitális fejlesztési vezető,illetve Madarász János lapigazgató is. A sajtóhírek szerint a kormányzati körök következő célpontja a Lapcom kiadó lehet, amely a Borsot, a Kisalföldet és a Délmagyararoszágot is birtokolja, szintén több mint százezres példányszámmal. A Magyar Narancs szerint egy delegáció már ki is utazott Londonba, hogy az eladásról tárgyaljon a Lapcom tulajdonosának képviselőivel. A kiadót a Kajmán-szigeteken bejegyzett Radio Bridge Media birtokolja. Az eladási szándékra utalhat az is, hogy a múlt héten jelentették be, Pallagi Ferenc 10 év után távozik a kiadó és a Bors éléről.



Lájkoljon minket a Facebook-on is!