Előző
Következő
új cikk

Belföld

Elcsalták a 4-es metróra szánt pénz harmadát - Itt a jelentés

Népszava|2017. febr 3. 05:00
[A+ A-]

Fotó: Molnár Ádám/Népszava

Európai léptékkel is rekordméretű csalás bontakozik ki a Európai Csalás Elleni Hivatal (OLAF) 4-es metróról szóló jelentése Figyelő által megismert részleteiből. Ha a lap információi helytállóak, úgy kijelenthető, hogy egyértelműen "dobogós" közpénzlopás történhetett a 4-es metró beruházás körül.

A projekt 453 milliárd forintjába került az uniós és hazai adófizetőknek. Ebből az OLAF szerint 167 milliárd forintot csaltak el egyelőre ismeretlen tettesek. A magyar adófizetőknek okozott tényleges kár mérete egyelőre nem ismert, az viszont már biztos, hogy a csalások miatt az építkezéshez nyújtott 180 milliárd forintos uniós támogatásból 59 milliárd forintot kell majd visszafizetnünk.

A Figyelő által megtudott részletek szerint az OLAF úgy látta, hogy a fővállalkozó híján a 4-es metró élére kinevezett BKV Zrt. teljesen inkompetens volt a feladathoz, hiányzott az ehhez szükséges szakembergárdája, ami önmagában is törvénysértő volt. A vállalkozást lebonyolító Eurometro Kft. pedig egyszerre volt a négyes metró műszaki ellenőre - azaz saját magát "vizsgálta" - szakmai nonszenszként pedig néhol még beszállítói szerepet is kapott. A gyenge lábakon álló vezetés pedig melegágya lehetett a korrupciónak. Az OLAF jelentése szerint az okozott kár 96 százaléka öt szerződéshez kapcsolódik. Ezek mindegyike 2010 előtti időszakban köttettek, mindössze egyetlen, kisebb 116 milliós büntetéssel járó szerződés született 2010 után. A két legsúlyosabb eset az áramellátást kiépítő Siemens és a metrókocsikat leszállító Alstom ügye. Az OLAF mindkét esetben úgy látta, hogy a cég a tender folyamán végig bennfentes információkhoz jutott, továbbá az OLAF nyomozói több esetben találtak a tender elbírálóinak a megvesztegetésére utaló jeleket. Az Alstom esetében egy konkrét név is előkerült, a Medgyessy Péter volt miniszterelnök érdekeltségébe tartozó AssistConsult 600 ezer eurós tanácsadói szerződését látták súlyosan összeférhetetlennek Medgyessy akkori, utazó nagyköveti pozíciójával.

Az Alagútfúrást elvégző a Vinci CGP, Strabag, Hídépítő Zrt.-t tömörítő BAMCO konzorciumnál az szúrt szemet a nyomozóknak, hogy a cégnek hátszele volt a tender elnyerésénél, azaz, jogellenesen zárták ki a nála alacsonyabb árat ajánló versenytársát. Bár a metróállomások belsőépítészeti munkáit végző Swietelsky esetében nem bizonyosodott be a korrupció, azonban a cég tendergyőzelme szabálytalan volt. Végül az uniós nyomozók szerint Baross-tér átépítését végző Strabag-Hídépítő pályázatánál történtek "rendellenességek".

A 4-es metróval kapcsolatos visszaélésekről készült cikket a nemrég Schmidt Mária érdekeltségébe került Figyelőben, szerző feltüntetése nélkül tették közzé. Több forrásból is úgy tudjuk, hogy a cikk már jóval korábban megszületett, a lapvezetés mostanra döntött úgy, hogy kiengedik az anyagot. Ugyanakkor úgy hírlik, hogy a cikkhez egy olyan kiegészítés is készült, ami némileg szájbarágósan elmagyarázza, hogy konkrétan melyik MSZP-s politikus - köztünk lapunk tulajdonosa, Puch László - és SZDSZ-es személyes felelősségét veti fel az ügy. Úgy tudjuk, hogy míg a cikket teljes egészében a szerző jegyezte, addig a kiegészítés már nem a szerző munkája volt.

Orbán bizalmasáról cikkeznek
Orbánhoz "igen közel álló személy" is belekeveredhetett a négyes metró körüli visszaélésekbe - írta meg pár napja az uniós információkra szakosodott brüsszeli New Europe hetilap hírportálja. Az értesülést egy, az OLAF jelentést közelről ismerő név nélküli forrására alapozzák. Bár a lap szerzőgárdája ismert, magát a budapesti négyes metróban eltűnt 300 millió euró történetét boncolgató írás szerzője a "Kassandra" név mögé rejtőzik.
A honlap szerint a név EU-bennfentes szerzőt takar, aki az EU kormányzatának és adminisztrációjának "legsötétebb titkait" kívánja ilyenformán közzétenni. A New Europe azt is felvetett, hogy Orbán minapi brüsszeli látogatása gyanúsan egybeesett azzal, hogy az Európai Bizottság pont a látogatásakor véleményezte a négyes metró körüli csalásokról még decemberben kiadott OLAF-jelentést. A lapnak a brüsszeli állandó magyar képviselet úgy nyilatkozott, hogy kint tartózkodása idején Orbán nem találkozott semmilyen uniós tisztségviselővel a metró ügyében.



Batka Zoltán

Lájkoljon minket a Facebook-on is!