Előző
Következő
új cikk

Külföld

Médiamágnások a szerb politikában

Népszava|2017. jún 15. 05:32
[A+ A-]

Szerbiában nem sietik el a miniszterelnök kinevezését azt követően, hogy Aleksandar Vucic volt kormányfő május 31-én letette a hivatali esküt, s beiktatták az ország új elnökének. 

A Vecernje Novosti úgy tudja, ma este száll fel a fehér füst, s derül fény arra, ki kerül a kabinet élére. Bár parlamentáris demokráciáról van szó, senki számára sem lehet kérdés, hogy Vucic továbbra is a belpolitika meghatározó személyisége marad. Annál is inkább, mert az államfő által irányított Szerb Haladó Párt (SNP) továbbra is messze a legnépszerűbb párt, irodától függően 47,7–57,6 százalék szavazna most rá, ami megfelel annak a támogatottságnak, amelyet a párt a tavaly áprilisi választáson kapott.

Ettől függetlenül Vucic elnöksége mégiscsak új helyzetet teremt, s olyan személyiségek is feltűnhetnek a politikában, akik miniszterelnöki megbízatása alatt még nem gondoltak erre. Az új elnök számára különösen komoly kihívást jelenthet, hogy médiamágnások dédelgetnek komoly politikai terveket.

Aleksandar Rodic, az Adria Media Group tulajdonosa és Dragan Djilas volt belgrádi polgármester, a Demokrata Párt korábbi elnöke, Délkelet-Európa legjelentősebb reklámcégének a tulajdonosa is bejelentették: politikai karrier után áhítoznak.

Kettőjük közül Rodic ambíciói jelentenek nagyobb meglepetést. Ő ugyanis korábban Vucic nagy támogatója volt, segített is a volt kormányfő imázsának felépítésében. Lapja, a befolyásos Kurir éveken keresztül kritikátlanul támogatta a kormányt. A médiamágnás azonban hadat üzent az újdonsült elnök rezsimjének, s a belgrádi bulvárlap hasábjain kérte az olvasókat politikai kezdeményezésének támogatására.

Bár Szerbiában nagyon nehéz egyik napról a másikra népszerű pártot létrehozni, Rodicot nem szabad leírni, hiszen kevés olyan befolyásos médiaszereplő van az országban, mint ő. A szerb bulvársajtó keresztapájának is nevezik. A Kurirt még apja alapította. A Vuciccsal való nagy szakításra 2015-ben került sor, az év novemberében nyílt levélben bírálta a kormányhoz hű médiát, a nem éppen kifinomult stílusáról ismert Informert és a Pink televízió tulajdonosát, Zeljko Mitrovicot. Mint fogalmazott, ezek a médiumok túl szép képet festenek az országról. Később aztán elült a vihar. A liberális gondolkodásúak nem is álltak Rodic mögé, úgy vélték, csak a bulvárlapok háborúja állt a háttérben. Most azonban újra fellángolt a háborúskodás, az Informer azt állítja, Rodic csak azért akar a politika szereplője lenni, hogy elkerülje az adófizetést.

A csata már odáig fajult, hogy Rodic felszólította a liberális gondolkodásúakat: segítsék a „diktátor Vucic” elleni harcban. Szerinte lapjának reklámbevétele messze nem akkora, mint amennyi megilletné. Nem meglepő módon Szerbiában az állam a legnagyobb hirdető, s azok a médiumok jutnak jelentősebb bevételhez, amelyek nem fukarkodnak a kormány dicséretével.

Dragan Djilas nem fogalmazott meg ennyire konkrét politikai üzenetet, a NIN című lapban gazdasági programját vázolta fel. Úgy vélte, az államnak jobban be kellene avatkoznia a piaci folyamatokba, s a kormánynak hatékonyabb intézkedéseket kell hozni a versenyképesség, a termelékenység javítására, írta a Balkan Insight. Djilas teljes gazdasági megújulást követel. Azóta nem volt köze a politikához, hogy elhagyta a Demokrata Pártot, most azonban megváltozhat a széljárás.

R. T.

Lájkoljon minket a Facebook-on is!