Előző
Következő
új cikk

Sport

Újpesten forrnak az indulatok

Népszava|2017. júl 6. 05:52
[A+ A-]

A tüntetést szervező fanatikusok aligha tűzik valaha is zászlajukra az Újpest FC által „elfogadott” új emblémát FOTÓ: TÓTH GERGŐ

A klub szurkolói szombaton tiltakoznak a futballklub új logója ellen, amely Lendvai Dávid marketingszakember szerint is jogosan verte ki a biztosítékot.

Nem csillapodnak a kedélyek azt követően, hogy az Újpest Futball Club hétfőn bemutatta új címerét. A szurkolók többsége már azt sem értette, mi szükség volt arra, hogy három új tervezettel hozakodjanak elő, az pedig végképp kiverte a biztosítékot, hogy a tiltakozás ellenére „győztest hirdettek”.

Az anyaegyesület Újpesti Torna Egylet jogi lépéseket fontolgat, a szurkolók ugyanakkor szombaton 16 órától tiltakozást szerveznek a Szusza-stadionhoz. Az eset kapcsán Lendvai Dávid marketingszakembert kérdeztük, aki korábban a Vasas teljes márkájának, arculatának és címerének megújításán dolgozott.

„Minden arculatnak szüksége van időről időre a megújulásra, de nem szabad túlzásokba esni – mondta Lendvai a Népszavának. – Egy kopottas, régimódi, nem trendi klub címere nyilván kevéssé képes versenyezni más márkákkal, és itt nem csak a sportra kell gondolni. Aki a mai világban érvényesülni akar, annak érdemes hozzányúlnia az arculathoz. Az elmúlt hetekben több klub címere is megújult. Az Atlético Madrid is belenyúlt a logójába, a Bayern München szinte észrevehetetlen módosításokat hajtott végre, ha nem szólnak, az sem biztos, hogy észrevesszük. A Juventusnál már durván változtattak a címeren, fel is bosszantották rajongóik jó részét. Szóval az ilyesmi normális – a legtöbb klub időről időre frissít a címeren és akár a teljes arculatán is.”

A szakember hozzátette: nálunk nemhogy a sportklubok, de a piaci márkák sem foglalkoznak a pozicionálással, azaz nem gondolják végig saját főüzenetüket. Nem tudják, kik a célcsoportjaik, nekik mit és hogyan kell mondani, mi az az egyetlen gondolat, amivel vonzóbbá tudnák tenni magukat. Előbb mindig ezt kellene meghatározni, és csak ezután kellene következzen az arculat.

„Ez nem úgy megy, hogy megbízunk egy-két grafikust, aztán kiválasztjuk azt, amelyik a legjobban tetszik – vélekedett a marketingszakértő. – Most háborúzik az Újpesti Torna Egylet és az Újpest Futball Club, de egy percig se gondoljuk, hogy az emberek fejében ez két külön identitás, két külön brand. Az emberek egy márkát látnak: az Újpestet. Ennek hogyan lehetne két címere? A Barcelonának is van kézi- és kosárlabdacsapata is, mégis ugyanaz a címer, mindegyik egy identitás.”

Magyarországon a rendszerváltás után több futballklub levált az anyaegyesületről, s kft-ben működik, de ez nem befolyásolja a szurkolókat.

„Az emberek mindig is UTE-nak fogják hívni a lila-fehéreket vagy rosszabb esetben Dózsának, de ugyanilyen identitászavar van a Honvédnál is. Budapest Honvéd, Budapesti Honvéd, Kispest Honvéd, Honvéd – csodálkoznék, ha 10 emberből 1-nél több tudná, hogy hívják a klubot és hogyan a focicsapatot. Nyilván nem segít, hogy a rendszerváltás előtt és után is sokszor változott a klubok neve. Az Újpesti Torna Egylet jelenlegei címere is régi-új, mostanáig ezt használta a futballklub is. Bár azt gondolom, hogy valóban eljárt az idő a címer fölött, és ráférne egy kis ráncfelvarrás, ám ami most született, mint logó, annak semmihez nincsen köze. Nem őriz meg az UTE címeréből semmi mást, csak a lila színt, nincs viszonya semmihez, ami korábban volt. De továbbmegyek, ha ez egy új márka lenne, címernek akkor is sovány – a szurkolók három kontármunka közül választhattak. Az meg végképp irdatlan amatőrizmus, hogy egy ilyen változtatás előtt a felek nem ülnek le és szakemberek bevonásával nem találják ki a márkájukat."

Az Újpestnél letettek az asztalra három rosszabbnál rosszabb tervet, alighanem mindhármat ugyanaz a grafikus csinálta, aki a jelek szerint különösebben még sokat sem gondolkodott a változatokon. „A terveknek van egy pici Juventus-feelingjük, de míg a Juventus új emblémája izgalmas és jó, ezek nem azok.”

Lendvai szerint az olaszok is kettővel nagyobbat ugrottak, mint kellett volna, de megvan a folytonosság: visszajön a fehér-fekete csík, a J betű visszatükrözi az eredeti címer alakját. "Annak idején a Vasasnál közel egy évig csak a márka meghatározásával foglalkoztunk, ma már jól látszik, hogy nem hiába: a Vasas egy vonzó, trendi, szimpatikus márka lett. A címeren csak picit változtattunk – a szurkolók egy része ott is hőbörgött. Arról nem is beszélve, hogy a focicsapat a Vasasnál ugyanazt a címert használja, mint az anyaegyesület, annyi különbséggel, hogy a címer körül körbefut a Vasas Futball Club Budapest felirat.”

Lendvai hozzátette, az Újpest esetében akkor is lenne hőbörgés, ha csak kicsit változtattak volna a címeren, mert elsőre mindig mindenki elutasítja az újat. Itt azonban arról van szó, hogy nincs az egész mögött semmilyen koncepció. Ez szimplán szakbarbárság.

„Nem mellesleg a felcsúti Puskás Akadémia is lecserélte a logóját, igaz, ebből nem lett balhé, talán azért mert senkit sem érdekel.”

Korom Milán

Lájkoljon minket a Facebook-on is!