Előző
Következő
új cikk

Gazdaság

Robogók százezrei kötelező nélkül

Népszava|2017. júl 17. 05:27
[A+ A-]

Alig spórolnak azokkal a robogókkal, amelyek után nem fizetik a kötelező biztosítást. Mivel a félmillió robogó csak 15-20 százaléka után fizetnek rendszeresen, kár esetén mélyen zsebbe kell nyúlni.

Bár a több mint félmillió hazai robogó mintegy 55 százalékára kötöttek már valaha kötelező gépjármű-felelősségbiztosítást (kgfb), mindössze 15-20 százalékuk után fizetik ki rendszeresen az átlagosan évi 3 ezer forintnyi díjat - derül ki a Független Biztosítási Alkuszok Magyarországi Szövetségének (FBAMSZ) becsléséből. A mulasztók a spórolással sokat veszíthetnek: rendőri igazoltatás során megbüntethetik őket, károkozás esetén pedig átlagosan 350 ezer forintnyi átlagos kárösszeget kell saját zsebből kifizetniük.

„Sok esetben a tulajdonosok sem tudják, hogy a segédmotoros kerékpárokra - a robogók nagy része ebbe a kategóriába tartozik - kötelező kgfb-t kötni, amennyiben azok részt vesznek a közúti közlekedésben" – magyarázza Papp Lajos, a FBAMSZ Gépjárműszekciójának elnöke. Mások szándékosan kerülik a díjfizetést, melynek meglétét (rendszám vagy más, jól látható azonosító hiányában) a hatóságok csak közúti ellenőrzés keretében tudják ellenőrizni.

A biztosítók rendszám híján alvázszámra kötik a kötelezőt, melynek díja általában évi 2,5-3 ezer forint közé esik. Ugyanakkor az MNB statisztikái szerint mind a 12 kW alatti, mind a 13-35 kW közötti teljesítménykategóriába eső motorok által okozott károk átlagos összege eléri a 350 ezer forintot, de személyi sérülés esetén nem ritka a milliós összeg sem. Fontos könnyebbség a károsultaknak, hogy amennyiben biztosítatlan robogó okoz kárt, a károkozó helyett a MABISZ Kártalanítási Számlája fizeti ki a kárösszeget, majd utólag behajtja a károkozón.

Gyakori eset azonban, hogy a károkozó elhagyja a helyszínt, és ilyenkor utólag szinte lehetetlen azonosítani. Mind ezen, mind a biztosításkötési arányon jelentősen javítana egy olyan rendelkezés, amely kötelezően rendszámmal látná el a robogókat is. A forgalomba helyezés és kivonás lehetőségével sikerülne kiszűrni azokat, amelyek tulajdonságaik alapján (50 cm3 feletti motortérfogat) már nem is a segédmotoros kerékpár kategóriába tartoznak, vagyis a kötelező megfizetése mellett esetükben első forgalomba helyezéskor regisztrációs adót is fizetni kellene, emellett használatukhoz külön motoros jogosítványra is szükség lenne.

Százezernyi autó sem biztosított
Hiába kötelező a gépkocsikra biztosítást kötni, legalább 100 ezer autó rohangál a hazai utakon kötelező felelősségbiztosítás nélkül - évente 5-6 ezer kárt okozva, amelyek kárértéke összesen több milliárd forint - hívta fel a figyelmet az azenpenzem.hu portál.

Lájkoljon minket a Facebook-on is!