Előző
Következő
új cikk

Belföld

A Fidesz oligarcháihoz került a teljes vidéki sajtó

Népszava|2017. júl 31. 16:26, frissítve: 2017. aug 1. 07:43
[A+ A-]

FOTÓ: Szalmás Péter

A Fidesz oligarchái, Andy Vajna, Mészáros Lőrinc és a Népszabadságot kivégző Heinrich Pecina beteljesítette a kormánypárt mestertervét: övék a teljes vidéki napilappiac.

Miközben Orbán Viktor és a Fidesz a sajtó ellen hirdetett gyűlöletkampányt, kiteljesítették a nyilvánosság megszállását: gyakorlatilag az egész vidéki napilap a NER uralma alá került. Elsőként a Mészáros Lőrinc érdekeltségébe tartozó Mediaworks tarolta le a megyei lapok piacát, majd Andy Vajna lépett színre, hogy aztán most a Népszabadság kivégzését "menedzselő" osztrák Heinrich Pecina vigye, ami még maradt.

A Russmedia CEE ugyanis hétfőn bejelentette: eladta az Észak-Magyarországot, a Hajdú-bihari Naplót, a Kelet-Magyarországot - és két román regionális napilapot, a Jurnal Aradean-t, és a Jurnal Bihorean-t - a Media Development Management Kft.-nek. Ez a cég az osztrák CPS Investment Services AG leányvállalata. Az osztrák CPS Investment Services AG pedig - mint írták - azért jött létre, hogy "ezen a befektetési platformon keresztül a VCP Csoport alkalmazottjai és tulajdonosai befektetéseket eszközölhessenek”.

A VCP neve ismerősen csenghet, hiszen az osztrák Heinrich Pecina egyik cége. Az akkor még VCP-tulajdonú Mediaworks zárta be tavaly októberben a Népszabadságot, mielőtt eladta volna a kiadót a Mészáros Lőrinchez közel álló Opimus Pressnek. Pecina már néhány évvel ezelőtt fideszes körök közelébe sodródott, mielőtt az ellene indult külföldi nyomozások miatt nehéz helyzetbe került. 

Az eladó, az osztrák központú Russmedia CEE egyébként jelentős médiavállalatnak számít Európában: Németországban és Ausztriában is kiadnak regionális és tematikus termékeket és tartanak fenn honlapokat, de főleg Közép-Kelet Európában erősek: Romániában, Szlovákiában és Magyarországon is térségi lapokat adnak ki. A Russmedia magyarországi központja Debrecenben van: a magyar leánycég három megyében ad ki megyei napilapokat, de terjesztenek ingyenes hetilapokat és időszakos újságokat is, és övék például a Magyar Online is. 

 

A debreceni bejegyzésű cég a politika és így Orbán Viktor számára elsősorban a három megyei lap miatt értékes: a borsodi Észak-Magyarország 35 ezer, a Hajdú-Bihari Napló 31 ezer, a szabolcsi Kelet-Magyarország 38 ezer példányban jelenik meg, a velük szimbiózisban működő online lapok (www.boon.hu / www.haon.hu / www.szon.hu) is alapvető igazodási pontnak számítanak. A Russmedia az ország keleti régióinak legfontosabb kiadóvállalata.

Pedig a fideszes túlsúly már eddig is nyomasztó volt. A Pannon Lapok Társaságának (PLT) őszi felvásárlásával a Mediaworks ma már a megyei napilapok kétharmadát tulajdonolja Magyarországon. Ilyen mértékű koncentrációra ezen a piacon még nem volt példa a szabad magyar nyilvánosság történetében. A Mediaworks korábban hét, a PLT öt megyei lapot adott ki - összeolvadásukkal 260 ezres napilapforgalmat tudhat magáénak a Mészáros Lőrinc alá sorolt vállalat minden nap. Az üzlet megvalósulásával tulajdonképpen semmi sem maradt a független vidéki sajtóból. A Délmagyarországot (35 ezer példány), a Kisalföldet (57 ezer példány) és többek közt a Bors napilapot kiadó Lapcom Zrt.-t ugyanis éppen néhány napja kebelezte be Andy Vajna. 

Mindezeken kívül csak a Nógrád Hírcentrum tulajdonában álló Nógrád Megyei Hírlap maradt ki eddig a felvásárlásból, legalábbis látszólag. A kormánylap Magyar Idők július elején azt írta: ez a cég is a Mészáros Lőrinc érdekeltségei közé tartozó Mediaworks Hungary Zrt.-hez került. Az újságot eladta a Nógrád Hírcentrum Kft., a nyomtatott napilap és az internetes portál mostantól a Mediaworks kiadásában jelenik meg.

„Pecinát a Fidesz motiválja megfelelő módon és az, hogy az ő tulajdonába került az utolsó néhány megyei lap, azt jelenti, hogy vége a függetlenségüknek” - fogalmazott lapunknak Polyák Gábor. A Mérték Médiaelemző Műhely vezetője szerint így már az is kijelenthető, hogy a Fidesz kezébe került az összes vidéki napilap. Polyák felidézte: az osztrák üzletember még egy olyan lépést sem tartott túlzónak, hogy Magyarország legnagyobb politikai napilapját, a Népszabadságot beszántsa egyik napról a másikra. Pecina személye a médiajogász szerint előretolt helyőrség. „Vagy ő marad tartósan strómanként ebben a helyzetben, vagy a megfelelő pillanatban, egy megfelelő embernek (Mészáros, Andy Vajna) adja tovább az üzletet.”

Félnek és hallgatnak a megyei lapoknál
Olyan erős a félelem a VCP által felvásárolt három észak-magyarországi megyei lap munkatársaiban, hogy még név nélkül sem akartak nyilatkozni lapunknak arról, milyen változásokra számítanak. Úgy tudjuk, a főszerkesztőkkel korábban aláírattak egy „némasági fogadalmat” arról, hogy nem beszélhetnek az ügyletről, velük így hiába is próbálkoztunk. Aki félelmei ellenére mégis szóba állt velünk, azt mondta, egyelőre nem számít nagyobb fordulatra. A három szerkesztőségben már eddig is olyan alacsony létszámmal dolgoztak újságírók, hogy egy esetleges leépítés a lapok megjelenését veszélyeztetné. Beszéltünk olyan, a harmincas éveiben járó újságíróval, aki arra tippelt, hogy az eddigi, legalább nyomokban meglévő kormánykritikai hangvétel most végleg elszáll, s annak, aki ilyen jellegű cikkeket írt, mennie kell. Volt, aki már hetekkel az ügylet előtt arról beszélt munkatársunknak: keresgéli az állást Budapesten, nem várja meg, amíg propaganda-cikkek írására akarják kötelezni. Akadt viszont olyan is, aki azt feltételezte: semmi nem fog változni, eddig se nagyon írtak kritikai hangvételű, politikai jellegű cikkeket, ezután sem fognak. - D. J.

Pecina újra lecsapott

A 67 éves Heinrich Pecina a bécsi Vienna Capital Partners (VCP) alapítója és vezető üzlettársa. Az ezredforduló táján nálunk főként a magyar állam, illetve a Mol érdekei elleni ügyletekben tűnt fel, például BorsodChem- vagy TVK-részvények felvásárlójaként. Utóbbi vegyipari társaságban 2000-től 2007-ig voltak részvényesek: a cég mára beolvadt a Molba. A BorsodChem 2011-ben került teljesen a kínai Wanhuához, de Pecina máig jogosult a vegyipari társaság cégjegyzésére. A Wanhua vezérigazgatója, Simon Wu jegyzi a vitatott letelepedési kötvényeket forgalmazó egyik céget, az offshore-szerű Hungary State Special Debt Fundot. 2007-ben az orosz Rahimkulov-család a VCP közbeiktatásával juttatott Mol-részvényeket az osztrák OMV-nek, amely aztán olyan támadást indított a Mol teljes átvételére, amit csak időleges hazai politikai "nagykoalícióval" lehetett visszaverni. Ám a Fidesz a jelek szerint Pecina eme tulajdonságaiban nem az ellenséget, hanem a lehetséges partnert látta meg. A VCP négy éve - ismét mint segítséget nyújtó nyugati befektető - a svájci Ringiertől és német Axel Springertől megvásárolta azokat a hazai lapokat - például a Népszabadságot -, amelyek megléte akadályozta a két társaság nemzetközi összeolvadását. Ám tavaly októberben puccsszerűen bezárta a Népszabadságot, majd néhány hétre rá - mondván, "elege lett" - a többi lapot hírek szerint tízmilliárdos nagyságrendű összegért eladta az Opimusnak. Már akkor rebesgették, hogy a tőzsdén jegyzett vevő mögött a miniszterelnök üzleti szándékainak végrehajtójaként feltűnő Mészáros Lőrinc áll, amit később a felcsúti polgármester valóban a nevére vett. A jelek szerint ugyanakkor, ha a még megmaradt független hazai sajtó elhallgattatásáról van szó, Pecina ismét kívánatos pénzkereseti lehetőségeket vesz észre a magyar piacon. - M.I.

Zoltai Ákos

Lájkoljon minket a Facebook-on is!