Előző
Következő
új cikk

Belföld

Novembertől jön a metrópótló

Népszava|2017. szept 5. 05:05
[A+ A-]

Már rég fel kellett volna újítani. FOTÓ: Molnár Ádám

Megkezdődhet a késlekedő rekonstrukció, ám a hármas metróvonal további szakaszainak renoválásához – információink szerint – még mindig forrásokért kalapozik a főváros.

Aláírta a főváros az Újpest központ és a Lehel tér közötti, északi pályaszakasz állomásainak, illetve a teljes metróalagút felújításáról szóló szerződéseket a munkát elnyerő Strabaggal és Swietelsky-vel. Így a napokban elkezdődhet a hármas metró régóta tervezett felújítása, ami a tervek szerint 2020-nyaráig fog tartani.

Már ha nem lesz csúszás a kivitelezésben, amire látszik az esély: a beruházás már a startvonalról is késve indult. Korábban a főváros még a nyár folyamán szerződést akart kötni és szeptemberre ígérte a kezdést. A napokban felújítás első üteme kezdődik el, az Újpest központ-Lehelt tér közötti szakasz állomásainak a rekonstrukciója. Ennek pontos menetrendjéről Bolla Tibor, a BKV Zrt. vezérigazgatója egyelőre nem tudott részletekkel szolgálni mondván, ezt a kivitelező cég fogja eldönteni, ám nagy valószínűséggel október végétől-november elejétől lezárják a metrószakaszt és jövő nyárig pótlóbuszok fognak közlekedni Újpest és a Lehel tér között.

Bolla Tibor, a BKV Zrt. vezérigazgatója, valamint Völgyesi Zsolt Károly és Horváth Róbert a Swietelsky Vasúttechnika Kft. ügyvezetője és műszaki igazgatója hitelesítették a kontraktust. FOTÓ: Vajda József

Bolla Tibor, a BKV Zrt. vezérigazgatója, valamint Völgyesi Zsolt Károly és Horváth Róbert a Swietelsky Vasúttechnika Kft. ügyvezetője és műszaki igazgatója hitelesítették a kontraktust. FOTÓ: Vajda József

Bolla Tibor hangsúlyozta: a kieső metrószerelvények pótlására a BKV-nak több mint elég autóbusza van, és ember is lesz, aki elvezeti a járgányokat. Még úgy is, hogy akut sofőrhiány van a cégnél: vállalat-közeli forrásokból úgy tudjuk, hogy jelenleg 2100 sofőrje van a BKV-nak és a felújítás szükségleteivel együtt nagyjából 400 plusz vezetőre lenne szükség. Ennek híján a BKV várhatóan nyugdíjas sofőröket fog visszafoglalkoztatni, illetve több lesz a túlóra. „Nem optimális, de nem is tragikus a helyzet” – írta körbe forrásunk a véleményét.

Bár várhatóan fognak buszokat átvezényelni a város más részéről, Bolla szerint nem lesz járatritkítás. "Ellenkezőleg!” – ígérte. Tény, hogy a Budapesti Közlekedési Központ (BKK) most tette közzé a honlapján a járatmódosítási javaslatait, amiből kiderül, hogy Óbudán meghosszabbítanák a 106 és a 34-es busz, illetve Angyalföldön a 12-es villamos járatát a hármas metróig, illetve Újpesten sűrűbben közlekednének a 20-as éjszakai, illetve a 30-as és a 30/A-s buszok.

Bár a városháza három éven belül lezárná a metrófelújítást, egyelőre kérdéses, sikerül-e a fővárosnak időben megállapodni az építő cégekkel a középső és a déli szakasz felújításáról is. A Főpolgármesteri Hivatal a napokban írja ki az új közbeszerzéseket, ám erősen kétséges, hogy gyorsan sikerül dűlőre jutni a metróügyben érdekelt építőcégekkel. Mint ismert, a főváros korábban már több közbeszerzést is kénytelen volt visszadobni, mivel a kormányhátszéllel üzemelő cégek rendre a 137,5 milliárdos kerethez képest 30-40 százalékkal nagyobb árajánlatot adtak be. Végül Tarlós Istvánék úgy lavíroztak, hogy elfogadták a legkevésbé túlárazott északi szakaszra és az alagútra adott ajánlatot, s későbbre halasztották a közbeszerzéseket a másik két szakasz, a Lehel és a Nagyvárad tér közötti középső, illetve a Nagyvárad tértől a Kőbánya Kispestig húzódó déli etap állomásainak felújítására. „Rengeteg időnk van” – mondta erről hétfőn Tarlós István főpolgármester. A kincstári optimizmusnak azonban ellentmond, hogy információink szerint a főváros erősen töpreng azon, hogy későbbi szakaszokra hogyan lehetne többletforrást szerezni. Ezt kérdésünkre Bolla Tibor sem cáfolta.

Ráadásul a teljes metróberuházás brüsszeli támogatása sem lefutott kör, mivel Tarlós hétfőn is fontosnak tartotta megjegyezni: a kormány arra is garanciát vállalt, hogy amennyiben az Unió mégsem támogatná a beruházást, úgy a magyar büdzséből pengetik ki a 137,5 milliárd forintot. Ennél többet viszont biztosan nem kap a főváros, amit Orbán Viktor miniszterelnök korábban már közölt Tarlóssal. Nem véletlen, hogy információink szerint – melyet a BKV vezér szintén nem cáfolt – a magyar fél már javában tárgyal az Európai Bizottsággal további 40 milliárdos támogatásról.

Batka Zoltán

Lájkoljon minket a Facebook-on is!